Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 65 koppling

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

annikaida (trådstartaren)

#1 » 08:59:36, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en MF 65 som inte vill koppla ur när man trampar ner kopplingspedalen.
vad är det mest troliga som har hänt?
Finns det någon "genväg" som jag kan prova eller är det bara att klyva traktorn som gäller?
Tacksam för svar
annikaida
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:28:38, 17-07-2011
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474



bonnen513

#2 » 09:21:15, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det kommit på en gång efter längre stillestånd?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Rubert

#3 » 10:17:22, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem efter att min 65'a stått över vintern.
Lammelerna hade fastnat i svänghjul och tryckplatta pga en blandning av rost och olja.
Jag försökte utan framgång rycka loss dom genom "binda" fast traktorn och starta på hög växel.
Om du kommer på idén att klyva traktorn så byt vevaxeltätningen och om du har möjlighet också tätningarna på ingången till växellådan
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Rubert

#4 » 11:43:40, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom på att det kanske är på sin plats med lite tilläggsinfo om du funderar på att rycka loss kopplingen.

En förutsättning för att man ska ge sej in på en dylik aktivitet är att man noga har tänkt igenom vad som kan hända och känner att man har full kontroll på läget.

För att starta traktorn med växlar i så måste startspärren sättas ur funktion.

Ett livsfarligt sätt är att förbinda startmotorns matningsbult med startreläets anslutningskontakt, motorn startar och personen som startar blir troligen överkörd av den framrusande traktorn.

Ett säkrare sätt är att kortsluta anslutningarna på startspärrens givare en klämma av den typ och storlek som sitter på billiga startkablar.

Byglingen av startspärren måste tas bort omedelbart efter aktiviteten så att den ska fungera normalt, att det bara går att starta motorn när hög/låg står i läge neutral.

En annan tänkbar lösning på problemet som kanske skulle fungera är att via den lucka som finns på kopplingshusets undersida kommer åt att bryta ut tryckplattan så greppet minskar alt släpper.
Om det är möjligt så borde det väl finna någon maskinist som har erfarenheter och kan berätta.

Edit: Tilläg av text
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se