Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 25 - Startar inte efter kylarbyte

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

tobiast (trådstartaren)

#1 » 22:49:37, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej traktorkunniga!

Jag har precis blivit stolt ägare av en MF 25! Problemet är dock att den nu inte startar efter kylarbyte. Traktorn startade fint senast för två månader sedan men efter kylaren gick sönder har den stått orörd. Kylaren byttes och efter det så vill den inte starta.

Hela systemet fram till dieselpumpen är luftat, jag kan bygga ett rätt bra tryck i systemet. Jag har tagit bort matarrören för spridare 2 och 3 men när jag kör startmotorn så förväntade jag mig att det skulle komma diesel från dessa men inte en rörelse.

Jag har knackat lite på ledningar och pump ifall något fastnat (?) men inte ett livstecken från pumpen. Annat som är gjort är att fläktremmen är bytt. Annars är det inget (förutom luftning av systemet) som är gjort.

Någon som har någon ide eller tips?

/Tobias
tobiast
1 inlägg
 
Blev medlem: 06:36:12, 16-08-2019
Ort: Fjärås, Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Traktor



rospigg

#2 » 23:29:38, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går pumpen runt?
En bekant har en 25:a där drivaxeln till pumpen gått av, då pumpen totalt beckat igen av snusket som finns i det dieselliknande bränslet fått härja fritt...
Se först till att stoppreglaget står i rätt läge, så bränsle ska komma fram
Kommer inget bränsle ur spridarrören då du kör på startmotorn så är bränslefilter och ledningar nästa sak att angripa för rengöring och byte
Funkar det inte nu så är det förmodligen pumpkolvarna som fastnat. T-sprit löser upp det kådliknande snusket hyggligt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

InläggDetta inlägg har raderats av tobiast den 16:41:05, 21-08-2019.

Rialto

#4 » 14:24:05, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått igång traktorn annars har du de två skruvarna på pumpen och luftat där,det går inte gena där.jag äger själv en likadan mycket trevlig traktor.
Rialto
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:29, 13-02-2019
Ort: Norrbotten
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], harmacar, PeterR, Viktorputts och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se