Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Agria 1700 redskap och kunskap sökes

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Liljansnäsarn (trådstartaren)

#1 » 15:04:43, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AGRIA 1700

Hej. En god maskinistkamrat har införskaffat en tvåhjulstraktor typ Agria 1700 i ett fint originalskick nästan nästan av en slump. Motorn är en Berning . För hans räkning så söker jag nu kunskap och redskap samt vagn till denna som det verkar kvalitetsmaskin . Har ni kunskap eller redskap så skriv gärna ett inlägg i tråden.


AGRIA 1700 med jordfräs monterad


Bild

Life is good
:rock_on:

2 personer gillar det här inlägget.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836



agvg

#2 » 15:21:23, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

agvg

#3 » 15:28:03, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

agvg

#4 » 16:25:32, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er du nær Norge er det ofte ting til salgs på www.finn.no Her i landet var det store mengder slike slåmaskiner og tohjulstraktorer.

Sent fra min Nokia 7.1 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Liljansnäsarn (trådstartaren)

#5 » 15:33:28, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:Er du nær Norge er det ofte ting til salgs på http://www.finn.no Her i landet var det store mengder slike slåmaskiner og tohjulstraktorer.

Sent fra min Nokia 7.1 via Tapatalk


Tack för det Norska tipset agvg... :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836

raggsockan

#6 » 23:11:19, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du får grunkor till den över gränsen så finns ställplatts här så länge
har v'l en styft 7 mil till kongsvinger
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

2 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Lateralus

#7 » 19:06:48, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bilden tagen på hans maskin? I så fall kan du gratulera honom, för den är utrustad med krypväxel! Det är grunkan som sitter mellan maskinen och fräsaggregatet. Dessa kräver att man använder de på rätt sätt, annars går de lätt sönder och skulle man mot förmodan hitta en till salu på ebay eller dylikt så har de ungefär samma kilopris som guld.

Krypväxeln gör att drivhjulen snurrar långsammare, men med bibehållet varvtal på fräsen, vilket gör maskinen mer lättkörd och ger betydligt bättre resultat. Är allt i sin ordning så ska det inte gå att göra fel med krypväxeln, men man vet aldrig vem som våldfört sig på maskinen i tidigare ägo. Då krypväxeln är monterad så fräser man genom att lägga växelväljaren i "0" och sedan aktivera kraftuttaget. I läge 0 så drivs enbart det drivhjulsoberoende kraftuttaget och lågväxeln är realiserad som en reduktion mellan det drivhjulsoberoende kraftuttaget och det drivhjulsberoende. Detta innebär att det blir drevsallad i krypväxeln om man skulle råka få i en annan växel samtidigt. Vid backning eller transport i högre växel så stänger man kraftuttaget först och byter sedan växel. Om allt är i sin ordning så går det bara att aktivera kraftuttaget när växelväljaren ligger i läge 0 och likaså är växelväljaren låst i läge 0 om kraftuttaget är aktiverat, och krypväxeln är monterad det till säga.

Det går att fräsa utan krypväxeln om man önskar, i så fall är det bara att aktivera kraftuttaget och lägga i valfri växel, förslagsvis 1.

Berning D6K, eller DK6 (samma motor) har jag begränsad erfarenhet av. Men jag har ca 2,5 sådana motorer som står och väntar på renovering, förhoppningsvis så ska det gå att få ihop 2 kompletta motorer med lite jobb. Jag har dock skruvat lite med OBA 22 -förgasaren som sitter på och denna får man vara rädd om, för reservdelar är sällsynt! Munstyckena, två mässingsskruvar som sitter under flottörhuset är väldigt tunna i godset och kan lätt gå sönder när man försöker lossa dem, eller om man drar åt dem för hårt. Om de ska tas loss så kan det vara en idé att värma lite på huset först, men försiktigt, för detta är gjort i zink och har därmed låg smältpunkt.

Om man får tag i en kärra och vill köra orimligt snabbt så finns det en extra växel som man kan trolla fram genom att modifiera växelkulissen. Jag har gjort det på mina maskiner, men använder det i princip aldrig. Jag har knappt vågat varva ur trean, vilket borde innebär ca 15-20 km/h. Räknar man lite på fjärde växeln så borde maskinen gå att köra i ca 45-50 km/h om man har tillräckligt med effekt/lång raksträcka.

Åter igen: Är det maskinen på bilden så ser den helt otroligt fräsch ut för sin ålder, den ser knappt ut att ha varit använd. Se till att byt oljor och vårda den väl, för det är en fantastiskt bra och mångsidig maskin. Jag är osäker på om det är någon gulmetall i växellådan, men i krypväxeln är det det i varje fall, så se till att häll i en GL1-olja.

Manualer finns på Agrias hemsida.

Lägg gärna upp fler bilder på maskin och tillbehör som han fick med. Hör slangen på bild till? I så fall kanske han fick med den minst sagt ovanliga bevattningspumpen?

4 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Liljansnäsarn (trådstartaren)

#8 » 12:34:16, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Lateralus :shake_hands: . Min kopis Molle med sin 1700 Agria blr nog glad :hurra: nu när det kommer så här riklig info om maskinen i fråga. Jag kommer att posta mer bilder på maskinen här. Och Du ! Du har PM.

1 person gillar det här inlägget.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836

Lateralus

#9 » 20:49:43, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med den här maskinen? Jag har har inte hört något från din kollega :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Liljansnäsarn (trådstartaren)

#10 » 14:45:03, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus skrev:Hur gick det med den här maskinen? Jag har har inte hört något från din kollega :klia:


Hej :shake_hands: . Jag beklagar att han inte hört av sig :uupps: . Jag tror att han fått väldigt mycket annat att tänka på men jag är säker att tids nog så fortsätter vi med Agrian här i tråden :smile: .

1 person gillar det här inlägget.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836

Lateralus

#11 » 17:42:31, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt, hur kan man ha så mycket annat att tänka på så att man inte har tid för sin Agria 1700? :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: skyhaj och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se