Är bilden tagen på hans maskin? I så fall kan du gratulera honom, för den är utrustad med krypväxel! Det är grunkan som sitter mellan maskinen och fräsaggregatet. Dessa kräver att man använder de på rätt sätt, annars går de lätt sönder och skulle man mot förmodan hitta en till salu på ebay eller dylikt så har de
ungefär samma kilopris som guld.
Krypväxeln gör att drivhjulen snurrar långsammare, men med bibehållet
varvtal på fräsen, vilket gör maskinen mer lättkörd och ger betydligt bättre resultat. Är allt i sin ordning så ska det inte gå att göra fel med krypväxeln, men man vet aldrig vem som våldfört sig på maskinen i tidigare ägo. Då krypväxeln är monterad så fräser man genom att lägga växelväljaren i "0" och sedan aktivera kraftuttaget. I läge 0 så drivs enbart det drivhjulsoberoende kraftuttaget och lågväxeln är realiserad som en reduktion mellan det drivhjulsoberoende kraftuttaget och det drivhjulsberoende. Detta innebär att det blir drevsallad i krypväxeln om man skulle råka få i en annan
växel samtidigt. Vid backning eller transport i högre växel så stänger man kraftuttaget först och byter sedan växel. Om allt är i sin ordning så går det bara att aktivera kraftuttaget när växelväljaren ligger i läge 0 och likaså är växelväljaren låst i läge 0 om kraftuttaget är aktiverat, och krypväxeln är monterad det till säga.
Det går att fräsa utan krypväxeln om man önskar, i så fall är det bara att aktivera kraftuttaget och lägga i valfri växel, förslagsvis 1.
Berning D6K, eller DK6 (samma motor) har jag begränsad erfarenhet av. Men jag har ca 2,5 sådana motorer som står och väntar på
renovering, förhoppningsvis så ska det gå att få ihop 2 kompletta motorer med lite jobb. Jag har dock skruvat lite med OBA 22 -förgasaren som sitter på och denna får man vara rädd om, för reservdelar är sällsynt! Munstyckena, två mässingsskruvar som sitter under flottörhuset är väldigt tunna i godset och kan lätt gå sönder när man försöker lossa dem, eller om man drar åt dem för hårt. Om de ska tas loss så kan det vara en idé att värma lite på huset först, men försiktigt, för detta är gjort i zink och har därmed låg smältpunkt.
Om man får tag i en
kärra och vill köra orimligt snabbt så finns det en extra växel som man kan trolla fram genom att modifiera växelkulissen. Jag har gjort det på mina maskiner, men använder det i princip aldrig. Jag har knappt vågat varva ur trean, vilket borde innebär ca 15-20 km/h. Räknar man lite på fjärde växeln så borde maskinen gå att köra i ca 45-50 km/h om man har tillräckligt med effekt/lång raksträcka.
Åter igen: Är det maskinen på bilden så ser den helt otroligt fräsch ut för sin ålder, den ser knappt ut att ha varit använd. Se till att byt oljor och vårda den väl, för det är en fantastiskt bra och mångsidig maskin. Jag är osäker på om det är någon gulmetall i växellådan, men i krypväxeln är det det i varje fall, så se till att häll i en GL1-olja.
Manualer finns på Agrias hemsida.
Lägg gärna upp fler bilder på maskin och tillbehör som han fick med. Hör slangen på bild till? I så fall kanske han fick med den minst sagt ovanliga bevattningspumpen?