Sida 1 av 1

Leyland 154 - diesel problem

InläggPostat: 21:30:34, 23-08-2019
av Ford_gigantic
Hej!

Har ett bekymmer med min Leyland 154 från -79. Denna traktor köpte jag för 3 månader sedan och tyvärr har den blivit ståendes, Nu vill den inte starta..
Tror bestämt att det är diesel-alger och/eller att luft finns i systemet.

Har nu hittils hunnit med detta utan att motorn går igång:
-bytt dieselfilter
-rengjort glaskoppen. fanns ordentligt med klägg.
-blåst igenom spridarrören.
-undersökt dödaren, när reglage dras upp och ner ändrar dieseln nivån i spridningspumpen. (ser detta i hålet när man skruvar bort den övre luftningsskruven i spridningspumpen)
-Luftat systemet enligt användarmanualen, handpumpat och luftar igenom dieselfilter och spridningspump ( diesel finns), därefter med startmotorn till spridarna, (där är det torrt)

-Handgasen står på fullt, och dödaren ner tryckt som det skall vara.

Idag så drog jag dödaren upp och ner några gånger i följd och samtidigt körde med startmotorn då kom det 2-3 dieselstrålar från spridröret, men inget mer...

Jag blir frustrerad och nu är det nog dags att ta itu med spridarpumpen. det är en Cav adp
Ska rengöra och titta om pumpkolvarna kärvar, går detta att genomföra utan at sabba några inställningar tro?
eller är det något jag missat som jag ska undersöka innan spridnigspumpen delvis demonteras?


//SE

Re: Leyland 154 - diesel problem

InläggPostat: 23:15:00, 23-08-2019
av Kungsis
Du har inte möjlighet att bogsera. Det brukar göra susen :cool: .
Fast givetvis är det ju bäst att felsök/renovera, men då får någon annan hjälpa dig.

Mvh
Kungsis

Re: Leyland 154 - diesel problem

InläggPostat: 23:35:01, 23-08-2019
av Ivar Risslén
Ibland så får man lufta flera gånger innan man har fått bort all luft ur insprutningspumpen.
Eftersom du har lyckats att få lite diesel ur ett spridarrör så verkar det som om pumpen funkar.
När man har mycket luft i bränslerören och man håller på att lufta så verkar det att det blir skum i ledningarna ibland. Då kan det vara bra att ta en paus så att skummen får lägga sig.
Du får börja om att lufta från början så att du säkert får bort den sista luftkudden som biter sig fast på nått ställe. När du har luftat färdigt fram till och med insprutningspumpen så är det dags att lufta spridarrören med hjälp av startmotorn. Börja med att lossa lite på 1 av muttrarna på rören uppe vid spridarna och kör på startmotorn till det kommer luftfri diesel där. Dra fast muttern som du har lossat och lossa muttern på nästa spridarrör och kör på startmotorn. Har du tur så kan den börja att starta nu annars så är det bara att fortsätta med de övriga rören.

Re: Leyland 154 - diesel problem

InläggPostat: 21:44:35, 24-08-2019
av Ford_gigantic
Tack Kungsis!
Efter timmar efter luftning och gråa hår så stod det mellan att riva ner spridarpumpen eller att följa ditt råd.
Tog så klart det mest praktiska. Efter lite luftning längs vägkanten så startade den efter sisådär 400m.

Leyland forever.