Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

3-punktslyftens reglage

26 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jac

#16 » 16:04:50, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Internt är det väl det
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



fretchi

#17 » 16:21:35, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du finner även en snillrik variant av det du söker i midjan på Hemek Pirat. Där har oppfinnarjocke haft lekstuga! :D

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

akkamaan (trådstartaren)

#18 » 16:22:33, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Internt är det väl det

Nu får du förklara vad du menar med "internt" i orbitrolen och her det hänger ihop med positionsåterkoppling mellan "hjul och ratt"... :klia: :coffee:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan (trådstartaren)

#19 » 16:24:31, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Du finner även en snillrik variant av det du söker i midjan på Hemek Pirat. Där har oppfinnarjocke haft lekstuga! :D

Är hyoerintresserad av att höra mera om detta... :buga:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan (trådstartaren)

#20 » 16:29:51, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Positionsåterkoppling typ visuell fanns det på frontlastare förr för horisontering av skopan/pallgafflarna. Det var en liten plugg som åkte in och ut på lyftarmen som indikerade horisontell nivå i ett visst läge
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan (trådstartaren)

#21 » 16:30:49, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Positionsåterkoppling typ visuell fanns det på frontlastare förr för horisontering av skopan/pallgafflarna. Det var en liten plugg som åkte in och ut på lyftarmen som indikerade horisontell nivå i ett visst läge
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

fretchi

#22 » 17:17:50, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
fretchi skrev:Du finner även en snillrik variant av det du söker i midjan på Hemek Pirat. Där har oppfinnarjocke haft lekstuga! :D

Är hyoerintresserad av att höra mera om detta... :buga:


Nu minns jag inte så klart. Han Magirus har säkert färskare kunskaper i ämnet. Om han nu finns på riktigt :huh:

Men jag har för mig att styret (på traktordelen så klart) påverkade en spak på ett helt vanligt ventilpaket. Ventilpaketet satt i sin tur på en stång som var kopplad till vagnsdelen.

Så när man styrde påverkades ventilpaketets spak av rattutslaget. Eftersom midjan vek sig flyttades ventilpaketet tills dess att spaken hamnade i neutralläge. :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

bonnen513

#23 » 17:32:24, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
bonnen513 skrev:På en del traktorer kan reglaget gå betydligt trögare om lyften är belastad.

Varför undrar du?

Anledningen jag undrar är att jag försöker hitta ett mekaniskt exempel på "closed loop" positionskontroll. Nästan all hydraulik handlar ju om rörelsekontrol. Styrning av roder på t ex flygplan handlar ju om att kontrollera rodrets position statiska position. Och jag försöker hitta den mekaniska likheten hos en jordbrukstraktor. Naturligtvis menar jag hydraulisk styrning *inte servostyrning av riktningsventilen) i båda exemplen. En kran är ju en apparat som "försörjer" sig på rörelse och kraft. Medan ett roder (och en 3-punktslyft) försörjer sig på position. Jag antar att ett flygplansroder som förflyttas med en hydraulkolv inte kan flytta roderspaken om inte rodret i sig kan röra sig av nån anledning. Dvs att det finns en statisk förbindelse mella manöverspak och roder trots att kraften att flytta rodret är hydraulisk.


En variant är arbetsbreddscylindern på kvernelands växelplogar med variomatsystem. Med den ställer man in önskad arbetsbredd ex 17 tum per plogkropp. När man kommer till änden och lyft upp plogen så aktiverar man ett enkelverkande uttag med retur och då
Börjar plogen med att minska arbetsbredden till minimum och sedan vänder den och sedan går den automatiskt ut till samma arbetsbredd som innan. Och detta utan elektronik. Jag försökte en gång på en riktigt blöt fest förklara hur denna cylinder fungerar för en gammel skolkompis som jobbar med hydraulik, men antingen var jag dålig på att förklara eller också var han lite trög

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

magirus

#24 » 08:05:03, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
fretchi skrev:Du finner även en snillrik variant av det du söker i midjan på Hemek Pirat. Där har oppfinnarjocke haft lekstuga! :D

Är hyoerintresserad av att höra mera om detta... :buga:


Här finnes bild o text över nämnda pyssel :thummar:

magirus @ Hemek Pirat, en buse i skogen
magirus
 

akkamaan (trådstartaren)

#25 » 14:09:31, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:
akkamaan skrev:
fretchi skrev:Du finner även en snillrik variant av det du söker i midjan på Hemek Pirat. Där har oppfinnarjocke haft lekstuga! :D

Är hyoerintresserad av att höra mera om detta... :buga:


Här finnes bild o text över nämnda pyssel :thummar:

magirus @ Hemek Pirat, en buse i skogen

Tack Magirus, excellent förklarat. Calle Larsson har aldrig fått tillräckligt med kredit för sina utvecklingar inom skogsmaskinhistoriken
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

magirus

#26 » 14:46:00, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha djupstuderat Piratens insidan vill jag påstå att han är ignorerad när det allmänt talas om maskinutveckling.
Min första tanke när jag äntade Piraten för första gången var det förhållandevis bekväma insteget :thummar: Stor dörr, lagoma steg på maskinkroppen, gott om utrymme i hytten (Harahytt) för tiden en bra stol med många inställningsmöjligheter etc :!:
Sen kommer alla dessa små finurligheter, utöver den orbitlösa orbitrolen finns den kluriga lösningen med skivbromsen via wire etc. :buga:

Nå, åter till ämnet
:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se