Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Service inför vintern Ford 4000

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Richieee (trådstartaren)

#1 » 19:36:28, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Nybliven traktorägare som har införskaffat sig en Ford 4000 från 1969! Har ju aldrig mekat med en traktor så har några riktiga nybörjarfunderingar :)

Tänkte ge den lite kärlek här inför vintern med översyn etc. Men har inte riktigt koll på vilka oljor etc jag behöver eller vilka man bör byta?

*Motorolja, vilken sort skall man använda? Hur många liter går det i?

* Hydraulolja? Har inte riktigt fått kläm på de där funkar? Delar bakaxel och hydrauliken samma olja? Var fyller man på denna? och vilken typ ska det vara?

* Växellådsolja? Behöver den bytas?

Vet att jag läst någonstans om våta bromsar och att man behöver någon speciell olja för det?

Något mer man borde byta om inte service är gjord på ett antal år? Bränslefilter? Glödstift?

Någon som orkar ta sig 5 minuter och förklara för en nybörjare hur allting hänger ihop? :screwy:

Traktorn startar och går bra i dagsläget, läcker dock lite hydraulolja från lastaren, men i övrigt går den bra :)

Tack på förhand! :bira:
Richieee
1 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:14, 31-07-2019
Ort: Norrbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - 1969



torbjorn_forsman

#2 » 19:52:32, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla efter instruktionsböcker och verkstadshandböcker i Downloads på detta forum. Där bör det mesta om rutinmässig service, oljevolymer, påfyllningsställen mm stå. Oljerekommendationerna kan dock vara lite föråldrade.

När det gäller motorolja och val av viskositet kan det vara värt att fundera på hur traktorn ska användas. Om du räknar med svåra kallstarter och att den mest kommer att köras i lätta jobb vintertid så att den aldrig kommer upp i särskilt hög oljetemp, så kan det vara lämpligt med en tunnare olja än om den mest kommer att gå för fullt i tunga jobb mitt i högsommaren.

Om du inte vet något om hur den har servats tidigare så kan det vara en god idé att byta alla filter som finns, och som är avsedda att bytas och inte rengöras vid service. Oljebadsluftrenare, sugsilar i hydraulsystem och sånt rengör man, dem byter man inte.
I synnerhet bränslefilter till diesel bör köpas av välkända fabrikat, man bör undvika udda piratmärken eller att köpa dem av handlare som inte redovisar vilket märke det är på filtren de säljer.

Växellådsoljan byter man om man märker när man kollar nivån att det verkar vara något skumt med den - t ex om den är mycket svart, verkar innehålla metallspån eller vatten, luktar bränt etc.

Glödstift byter man sällan i förebyggande syfte, dem byter man när de har slutat fungera.

Dock kan det vara bra med en allmän genomgång av elsystemet inför vintern - kolla att generatorn laddar som den ska, inget onormalt spänningsfall mellan generator och batteri, startmotorkablar och jordflätor i bra skick och väl fastsatta, ev elektrisk motorvärmare fungerar.

Om kylarvätskan är lortig eller verkar innehålla för lite glykol så bör den bytas. Se då till att välja en glykol med tillsatser av lämplig kvalitet, gamla Ford traktormotorer lär vara känsliga för den saken och det finns många tidigare trådar på detta forum om den saken. Det är alltså inte alls säkert att första bästa dunk från Biltema eller Granngården är rätt sort!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johnneballe

#3 » 14:38:43, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett evigt frågande om hydraulolja och våta bromsar, Swedol har en olja som heter 2200, det är en hydraulolja som passar. 34 liter går det åt och påfyllningen är bak strax bakom förarstolen är en plugg på hydraulhuset, nivåplugg sitter på höger sida i höjd med golvet på hydraulpumpen. Motorolja 10/30 eller 15/40 kvittar jag kör på det sistnämda det går åt 6liter. Luftfilter; det är viktigt det sitter innanför grillen framför kylaren det är så kallat vått filter, ta bort hela filtret och rengör det med avfettning och hetvatten och fyll på motorolja i burken. Bränslefilter; byt bränsle filtret men lufta INTE på insprutningspumpen! Lossa bara det röret som går från filtret till pumpen så lossar du på pumpsidan. blås gärna med tryckluft i tanken så får du ur luften lättare. Nästa fråga om Hydraulfiltret; Det är en sugsil tyvärr på dessa och den sitter mellan växellådan och bakaxeln. för att komma åt den måste man dela traktorn där.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

ac tc

#4 » 11:09:46, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla fryspunkten på kylarvätskan.
Du kan använda kombi olja i hela traktorn utom ev servostyrning.( atf )
Kolla att motorvärmaren funkar, den där lär knappast vilja hoppa igång när du ligger ner mot nollan.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mahok och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se