Börja med att kolla efter instruktionsböcker och verkstadshandböcker i Downloads på detta forum. Där bör det mesta om rutinmässig service, oljevolymer, påfyllningsställen mm stå. Oljerekommendationerna kan dock vara lite föråldrade.
När det gäller motorolja och val av
viskositet kan det vara värt att fundera på hur traktorn ska användas. Om du räknar med svåra kallstarter och att den mest kommer att köras i lätta jobb vintertid så att den aldrig kommer upp i särskilt hög oljetemp, så kan det vara lämpligt med en tunnare
olja än om den mest kommer att gå för fullt i tunga jobb mitt i högsommaren.
Om du inte vet något om hur den har servats tidigare så kan det vara en god idé att byta alla filter som finns, och som är avsedda att bytas och inte rengöras vid service. Oljebadsluftrenare, sugsilar i hydraulsystem och sånt rengör man, dem byter man inte.
I synnerhet
bränslefilter till diesel bör köpas av välkända fabrikat, man bör undvika udda piratmärken eller att köpa dem av handlare som inte redovisar vilket märke det är på filtren de säljer.
Växellådsoljan byter man om man märker när man kollar nivån att det verkar vara något skumt med den - t ex om den är mycket
svart, verkar innehålla metallspån eller vatten, luktar bränt etc.
Glödstift byter man sällan i förebyggande syfte, dem byter man när de har slutat fungera.
Dock kan det vara bra med en allmän genomgång av elsystemet inför vintern - kolla att generatorn laddar som den ska, inget onormalt spänningsfall mellan
generator och
batteri, startmotorkablar och jordflätor i bra skick och väl fastsatta, ev elektrisk
motorvärmare fungerar.
Om kylarvätskan är lortig eller verkar innehålla för lite glykol så bör den bytas. Se då till att välja en glykol med tillsatser av lämplig kvalitet, gamla Ford traktormotorer lär vara känsliga för den saken och det finns många tidigare trådar på detta forum om den saken. Det är alltså inte alls säkert att första bästa dunk från Biltema eller Granngården är rätt sort!