Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byta generator, hur koppla

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 21:37:23, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Går det förresten att mäta upp en generator utan att ha den monterad för att veta om den är hel? Tänker om man skulle plocka en från en skrot t.ex. så vore det ju bra att testa den om det går på nåt sätt.


Det går ju att göra i ordning någonting så man kan rigga upp och driva generatorn från t ex en svarv eller pelarborrmaskin för provkörning.
Ska man kolla den "i fält" så får man nog nöja sig med avsyning. Om man har en digitalmultimeter med diodprovningsläge så kan man mäta mellan B+ resp D+ och jord. Med multimeterns + mot D+ eller B+ ska det vara totalt avbrott (O.L), om det inte är det på D+ så prova att lossa kolhållaren/laddningsregulatorn, då ska det definitivt bli O.L . Om man mäter med multimeterns - mot D+ eller B+ så ska det bli två diodspänningsfall, alltså ca 0,9 - 1,4 V. Mellan ev W-anslutning och jord, respektive W och D+ eller B+ ska det mätt på samma sätt bli ett diodspänningsfall (0,45 - 0,7 V).

Tar man loss kolhållare/laddningsregulator bör man passa på att kolla att inte släpringarna är alltför nerslitna och fula. Och så bör man kolla noga efter glapp eller missljud i lager.
Det är ingen mening att sätta i nya kol i en generator som har repiga släpringar eller glappt lager i släpringsänden, då kommer de nya kolen att slitas ner på nolltid. Om kolen är slut, så bör man svarva (eller ev byta) släpringarna och byta lager i generatorn när man liks gör i ordning den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



JD400 (trådstartaren)

#17 » 18:55:00, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar lite på en ny modellanpassad generator från Olssons i Ellös. Är det nån som köpt generator därifrån och vet om det är nån kvalitet?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

valberga

#18 » 22:35:17, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom generatorer som sitter som original i traktorer, är gjorda för att ge ström (amper) vid lägre varvtal än dom i bilar. Alltså om du tar en bilgenerator o sätter i traktorn så laddar den inte fullt förrän du toppvarvar traktormotorn. Om du köper en avsedd till traktorer, så laddar den bättre. Då den är byggd för att arbeta vid lägre varvtal, vilket en traktormotor gör, jämfört med en bilmotor. Jag gjorde själv det misstaget då jag köpte en bilgenerator o satte i traktorn. för många år sedan.

Det går naturligtvis att byta generatorns remskiva för att få upp varvtalet på generatorn.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

torbjorn_forsman

#19 » 08:32:36, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det håller jag inte med om. Möjligen kan det stämma på likströmsgeneratorer, på den tiden man använde sådana, förekom det att en del traktortillverkare gärna använde lågvarviga fyrpoliga generatorer med stor diameter, medan en likströmsgenerator för personbil praktiskt taget alltid var tvåpolig.
Om vi ser på växelströmsgeneratorer, så har laddningskaraktäristiken (alltså laddström som funktion av varvtal) praktiskt taget samma form på alla sådana. Men ju större generator (större diameter på rotorn) desto lägre varvtalsområde.
Vad man än använder för generator måste såklart utväxlingen anpassas till motorns varvtalsområde, storleken på vevaxelremskivan mm, så att dels generatorn säkert har börjat ladda redan vid tomgång, och dels generatorns maxvarvtal aldrig kan överskridas.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se