Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

utväxling 4wd NH 8560

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman

#16 » 17:31:35, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

8560 och M160 är samma traktor olika färg sättning.
Tyvärr kan jag inte förstå vad en teoretisk omräkningsfaktor fyller för funktion mer än rent estetiskt .
Det finns två okända faktorer den verkliga rullomkretsen på traktorns däck, den finns det inget tabellvärde på. Där måste man mäta själv, eller förlita sig på tabell värden som är lite ungefär kanske.
Så krita och måttband är det som gäller.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



P Andersson

#17 » 21:31:57, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar finnas tabeller på respektive däckstorleks rullningsomkrets på fabrikaten sidor sen använder man omräkningsfaktorn för att få fram fördrivningen på framaxeln.
Haken blir alltid att de är på nya däck och framdäcken slits fortare
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Göran Ekman

#18 » 22:35:28, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:Brukar finnas tabeller på respektive däckstorleks rullningsomkrets på fabrikaten sidor sen använder man omräkningsfaktorn för att få fram fördrivningen på framaxeln.
Haken blir alltid att de är på nya däck och framdäcken slits fortare

Jättebra med tabellvärden, polarn vart lite fundersam när han kikade på tre olika däck från samma tillverkare typ och dimension. Men dom var olika höga. Olika diameter. Då blir det lite lurigare att få fram att trovärdigt tabellvärden .
Sedan kan det gå att få det att fungera tillräckligt bra med tabellvärden.
Men forfarande är det enklaste sättet att lura ut hur det är,att mäta själv.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

kimmen

#19 » 22:48:52, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framhjulen ska rulla lite fortare än bakhjulen, annars är det svårt att styra.
Sen är det av mindre betydelse hur förhållandet är. Fyrhjulsdriften är ju bara ett tillbehör som skall läggas i när det behövs i leran, aldrig annars
Det kostar skjortan att använda fyrhjulsdriften fel har jag konstaterat, har lärt min läxa :sad:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

P Andersson

#20 » 23:00:16, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ändrade däckstorlekar på min förra Valmet 805 satt lantmännen på en däcklista på vilka storlekar o fabrikation passade alla modeller mellan 405-2105 med hur mkt fördrivning i % de gav på respektive modell.
Väldigt lätt att få rätt kombo på de viset
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Göran Ekman

#21 » 23:18:51, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:När ändrade däckstorlekar på min förra Valmet 805 satt lantmännen på en däcklista på vilka storlekar o fabrikation passade alla modeller mellan 405-2105 med hur mkt fördrivning i % de gav på respektive modell.
Väldigt lätt att få rätt kombo på de viset

Jätte bra att det funkade , i TS fall just nu verkar det inte som att det går att få fram några data. Då återstår att mäta och räkna själv. Alternativt utgå ifrån det som sitter på traktorn idag. Koll tabell värden och chansa. Troligt vis kommer det att fungera. Eller mäta själv .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon

#22 » 23:21:39, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Framhjulen ska rulla lite fortare än bakhjulen, annars är det svårt att styra.
Sen är det av mindre betydelse hur förhållandet är. Fyrhjulsdriften är ju bara ett tillbehör som skall läggas i när det behövs i leran, aldrig annars
Det kostar skjortan att använda fyrhjulsdriften fel har jag konstaterat, har lärt min läxa :sad:


Nästan alla 40-traktorer är tyvärr av den typen att för att få broms på framhjulen lägger traktorn i 4wd så fort bromsljuset tänds. Det kanske går att koppla bort med diverse pyssel, men ska man vara laglig så är det bara att acceptera. Min gamla Fendt 311 från 1990 har en bromsskiva på kardanen istället och det är ju skonsamt för transmissionen, men ett av få undantag.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Turbodiesel

#23 » 01:59:28, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker inte att det finns någon större anledning till oro när det gäller 4WD inkoppling vid bromsning, vissa traktorer med ojämnt slitna däck kan såklart låta plågade & det bör undvikas. Det hinner inte bli några större spänningar & det är ju ganska begränsad tid, det är det extrema vägnötandet som dödar 4WD transmissionen. Många haverier jag dyker på börjar med vissen bromsljuskontakt, eller andra småfel som ger konstant fyrkrafs.

Vissa entreprenadmaskiner förekommer med urkopplingsbar 4WD, och de blir som missiler på vägen. Det tycker jag berättar lite om hur mycket kraft som går åt när det inte stämmer mellan fram & bak, trots 1:1 utväxling och hyfsat jämnslitna däck.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

karl-göran (trådstartaren)

#24 » 01:47:55, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jätte bra att det funkade , i TS fall just nu verkar det inte som att det går att få fram några data. Då återstår att mäta och räkna själv. Alternativt utgå ifrån det som sitter på traktorn idag. Koll tabell värden och chansa. Troligt vis kommer det att fungera. Eller mäta själv .
Göran i Björnarbo[/quote]

Fick följande länk på skogsforum och den säger 1,324 och det torde vara korrekt
https://pruefberichte.dlg.org/filestora ... glisch.pdf

Göran Ekman skrev:8560 och M160 är samma traktor olika färg sättning.
Tyvärr kan jag inte förstå vad en teoretisk omräkningsfaktor fyller för funktion mer än rent estetiskt .
Det finns två okända faktorer den verkliga rullomkretsen på traktorns däck, den finns det inget tabellvärde på. Där måste man mäta själv, eller förlita sig på tabell värden som är lite ungefär kanske.
Så krita och måttband är det som gäller.
Göran i Björnarbo


Omräkningsfaktorn är användbar om jag ska lägga på andra framdäck.
Jag vet rullningomkretsen på det nya bakdäcket om på framdäcket när det var nytt men nu det bortslitet c:a 30 mm och det minskar rullningsokretsens radie lika mycket och då blir det nära +/- 0 och känns så när man kör, men som du påpekade vill man vet exakt så är det krita och måttband som gäller.
Får nog lägga på andra framdäck.
Mvh
Karl-Göran
Användarvisningsbild
karl-göran
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:16:57, 07-08-2005
Ort: Alingsås


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se