Körde en del med en 1086 i början av 90-talet, var lite av en "kungatraktor" då. Men i dag skulle jag nog mest klassa in de som kullttraktorer bäst ämnade för att finköras med en solig söndag.
Helt klart är det som "transportare" som de gör sig bäst, kommer ihåg att man körde ikapp i princip alla konv. lantbrukstraktorer på den tiden med de. En detalj som man tyckte var jätte kul på den tiden var när man kom ikapp ett annat traktorekipage, körde upp brevid, vinkade lite, la i "hög snabbv." och formligen bara susade förbi...
Vill minnas att de såldes här med 18.4-38" bakdäck och spärrad 4:e
växel för att få ner hastigheten till 30 km/h, så med ospärrad låda och 20.8-38" så gick det riktigt fort.
Traktorn var ämnad som "präriedragare" (liksom de flesta andra Amerikanska gjutjärnstraktorer från den tiden) och tålde inte riktigt den svenska fältkörningen som innebar lägre hastighet pga förstora
redskap. Ettans växel höllt inte för långvarig hård drift (valde man istället "låg 4:a" med samma utv. så fungerade det) nästa problem var att diffen inte hölt... Men är traktorn bara "hel från början" så borde den fungera bra som vägtraktor.
Kopplingen var (ivf. på de jag kört) lite av "on - off modell" (
hydraulisk..?)och det gjorde det svårt att komma igång, stor risk för att gräva ner sig vid start på fält om det var hög belastning bakom. Sen var det någon konstruktör som placerat fotgaspedalen alldeles fel, det i kombination med dåligt med vridmoment på låga
varvtal gjorde inte starterna lättare...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...