Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Uppfräschning av en John Deere 1140.

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Gustavors (trådstartaren)

#16 » 15:12:21, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering.

Kompisen kom förbi häromdagen med andan i halsen. Hans MF 240 har havererat i hydrauliken så han undrade om han kunde låna min traktor tills vidare (JD:n alltså)

Så han skall hjälpa mig att köra hem den snart. (Tar med kedjorna och lägger på dem helt enkelt.

Skall bara åka in till Ösd och köpa ett set nya batterier till traktorn med.

Idag kom räkningen från mäster-skruvarna. Man budgeterar 25-30 K för jobbet och får en räkning på hälften? Fattar inte hur det går till. (tror de tar för lite betalt jag!)

*mummel*

Håkan
Senast redigerad av Gustavors 19:47:21, 04-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320



LeifAndersson

#17 » 15:22:44, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle vara drömkunden här hos oss. Våra kunder budgeterar 3-4000:- för ett kopplingsbyte och håller på att få blodstockning när det kostar 12-13000:- :razz:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Gustavors (trådstartaren)

#18 » 15:38:00, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du skulle vara drömkunden här hos oss. Våra kunder budgeterar 3-4000:- för ett kopplingsbyte och håller på att få blodstockning när det kostar 12-13000:- :razz:


Med tanke på vad delarna kostar så tycker jag att det är svårt att få det till 3-4000? det är ju hälften av vad delara går på.

Sedan har du ju 10-15 h skruvande med? (Här var det hytten) som de fick lossa och lyfta upp i framkant som tog lite extra!

Sedan är det bra att man kan gynna de lokala verkstäderna!

Vill inte tänka på vad det skulle kostat att ta den på trailer till lokala JD-firman och få kopplingen bytt där?

Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Superdexta

#19 » 15:57:56, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej är du nöjd med den i övrigt.Skulle villa ha en 4Wd men det finns få tydligen.Har bara kört lite större Jd så jag har ingen koll på kvalitén på 1140 vet bara tekniska data. Ha de.
Superdexta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:24, 05-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Superdexta

Gustavors (trådstartaren)

#20 » 18:01:43, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Superdexta skrev:Hej är du nöjd med den i övrigt.Skulle villa ha en 4Wd men det finns få tydligen.Har bara kört lite större Jd så jag har ingen koll på kvalitén på 1140 vet bara tekniska data. Ha de.


Vad skall man säga?
Den är liten, men en jättehytt som ändå är trång! Att klättra i och ur den är ibland hopplöst med alla spakar på golvet. (Fastnar med byxorna i allt känns det som)

Den är usel som lastartraktor, då "känslan" bara inte finns, man har ingen aning om vad skopan och lastaren gör i markplanet.
Har man lastaren på är den jättelång = Osmidig.

Plockar man av lastaren så blir den liten och nätt och hur fin som helst. Jätteskön att köra vall-jobb med och den hydrauliska inkopplingen av kraftuttaget är guld värd.

Hydrauliken är underbar jämfört med min mycket nyare fiat. Hela bakkroppen på 1140:n är bättre utformad än på 55-90:n

Jag kan köra runt runt på gräsmattan med 1140 och det blir knappt ett spår, Kör en gång med 55-90:n så är det helt upprivet. den är jättesnäll mot underlaget!

Den är lite avig att skruva i då allt är maximalt ihop-packat och gömt. Bara att lufta den kräver att man tar av lastaren. motorhuven (hela överdelen) och ljuddämparen innan man kommer åt spridarna.

Det där John-deere bränslefiltret av typen akvarium är jag måttligt imponerad av!

Den är som den är. och jag kommer att sakna den i sommar när jag har sålt den, så är det bara. Men jag kan inte ha 3 jordbrukstraktorer tycker jag. (Fast chansen är väl stor att jag skaffar nån annan istället. Bra sugen på en 70-90 eller 90-90)

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Turbodiesel

#21 » 18:09:24, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang, luftningen brukar det räcka att lossa ett spridarrör vid pumpen istället.

Det viktiga är att pumpen blir av med sin luftbubbla, resten sköter sig själv..

Dra banjoskruven med måtta.



Nog om detta :snow:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Superdexta

#22 » 18:37:54, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret .Har inte hört en Jd trea bara Ford bm perkins treor.jd skall tydligen gå mjukt.
Superdexta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:24, 05-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Superdexta

Gustavors (trådstartaren)

#23 » 19:50:43, 04-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är treor i alla mina traktorer. Kan nog tycka att JD:n går mjukare ja.

Men det är en lite udda sång i dem när man börjar belasta dem, det gäller alla tre. (Föredrar 4:or)

Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Gustavors (trådstartaren)

#24 » 22:09:47, 19-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en liten uppdatering.

Bild

Snubblade på nya Varta D24 batterier, och kunde inte motstå detta då 1140 behöver nya batterier helt enkelt. Dessa monterade jag i
eftermiddag.

Snabb kontroll av vätskor. tjyvlånade lite ström och körde motorvärmaren medan jag mekade och skrapade rutorna. Skämde bort den med lite diesel och sedan startade den snällt.

Sedan var det fram med kedjorna och börja hänga på dem. Och just fan! Nya bakdäck och tighta kedjor = trassel

Fick lägga i lite extra kedja på höger sida. och saknade ett snabblås för vänster. men på kom de.

Sedan fick man åka hem till familjen några timmar innan vi hastade åter och startade upp igen för att fixa det sista med kedjorna.

Vinkade hej till sambon och så började man rulla hem i mörkret (14 km)

Naturligtvis låg ena kedjan lite "vrång" så det skuttade till då och då. men efter 3 justeringar så gick det att rulla på på högsta växel och 1400 varv.

Måste byta fläktmotor i hytten bara (hu vad den skriker)

PSs. pigg-kedjor ger bra grepp. annat är inte att säga!

Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael Meier och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se