Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Massey Ferguson 175 - fungerade fint strax innan, startar inte längre. Vad ska jag kolla efter?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Aqualize (trådstartaren)

#1 » 22:06:50, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då har sommarsemestern spenderats i regn och inget höpressande. Jag ställde undan balvagnen vilket betyder ta av grindarna och ställa den på högkant inne på logen m.h.a. lastaren. Eftersom jag hade medhjälpare och det inte hördes något vad vi sa så var jag tvungen att stänga av motorn flera gånger, traktorn var alltså inte igång så länge mellan varje start.
När balvagnen väl var på plats och säkrad skulle jag köra ut traktorn. Men så startar den inte! Den mal på men får inte upp hastigheten i motorn. Tänkte väl att jag krämat ur för mycket ur batteriet, vilket är ett begagnat batteri på lite dryga 100 Ah som fungerat vettigt.
Drog fram batteriladdaren och den fick försöka med fjuttig hjälpstart och senare även i kombination med ett annat batteri (bilbatterimodell som drar igång BM Victor). Men inte, går inte runt fort. Lät batteriet sitta på laddning.
Det dök upp en David Brown 885 som vad jag såg ser ut att ha en växelströmsgenerator monterad och försökte hjälpstarta den. Startmotorn verkade dra runt lite snabbare men det var fruktlöst.

Jag trycker alltid ned kopplingspedalen i botten för att startmotorn inte ska behöva dra runt växellådan och hydraulpumparna. Får för mig att det sliter mindre och går märkbart lättare.

Traktorn är en Multi-Power så jag kan inte bogserstarta den.

Så sen dagen efter var det dags att åka hem igen och nästa gång jag kommer på besök är som vanligt tiden knapp (en helg) och jag hoppas maskinistenforumet kan utrusta mig med mer kunskap på vad jag ska kika först efter.
Jag har för några år sen haft ett mystiskt startmotorproblem som inte kommit tillbaka sedan dess (den fungerade inte men sedan en månad senare fungerade utan att jag vet att jag åtgärdade något):
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=142633

Innan jag for iväg på morgonen noterade jag att det droppade bränsle, såg ut att komma från regionen vid insprutningspumpen. Det hade det gjort över natten så det fanns en rätt stor fläck på golvet. Kort om tid så jag stängde av bränslekranen från tanken och for.


Kan någon upplysa hur startprocessen går till för en dieselmotor, jag undrar om den börjar "fungera" först när startmotorn dragit upp den rejält i varv eller börjar förbränningen redan tidigare innan man hör ljudet av att motorn inte drivs runt av startmotorn? Är det på det senare viset så kanske det helt enkelt är luft i bränslesystemet (pga. någon läcka). Är det så att startmotorn inte orkar dra runt så kanske det är ett värre haveri?
Motoroljan byttes för ca. 20-30 drifttimmar sedan. 10W-30 tror jag, fick rekommendation. Fanns olja på stickan som det ska vara, även om jag tyckte den var oroligt blek men så ska väl en fräsch olja se ut i tunt lager mot metall (stickan).


Det lär väl också bli att kolla startmotorn igen, men jag fruktar att den inte är den enda boven den här gången.

Tack för hjälp på förhand!
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Johannes Parbring

#2 » 22:18:44, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förbränningen startar så fort motorn roterar så att kompressionen kan antända luft/dieselblandningen.

Börja med att kontrollera/renovera startmotor samt se över alla kabelanslutningar och kolla att ditt batteri inte är kortslutet, samt se över bränsleläckaget också, givetvis.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Exs

#3 » 01:23:12, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju bra snurr på startmotorn en bra förutsättning men jag tror du ska börja med att fokusera på bränsleläckaget. Har det gått läck så att det kan komma ut bränsle så kommer det med största sannolikhet också in luft samma väg, och som bekant är dieselmotorer oerhört känsliga för luft i bränslesystemet. Så börja du med att kika på det :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Aqualize (trådstartaren)

#4 » 02:05:30, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan vara trasigt i bränslesystemet månntro?
Om traktorn självläcker ut diesel, någonstans vid insprutningspumpen, det kan väl inte ha gått genom matarpumpen och de två bränslefiltren av självtryck? Den vägen ska det väl vara stopp i systemet när motorn inte snurrar?
Jag såg några få droppar och det hade ju droppat under hela natten.
Återmatningen till tanken. sitter väl rätt tidigt i systemet? Minns inte det i huvudet nu, minns att Victorns motor så går det rör från spridarna till tanken.
Men skulle det ha droppat vidare borde det ha hjälpt att stänga av kranen under tanken. Ska be päronen kolla så det inte droppat ut ännu mer diesel.
Det är rätt lite diesel kvar i den, 6cm från botten. Jag funderar på om återmatningen till tanken sitter över den nivån.


Minnet av det här har ju blivit lite diffust redan, men det finns väl kylvatten och ledningen till oljekylaren i fronten som rör sig i närheten.
Jag tog aldrig och luktade/smakade på vätskan för att se vad det egentligen var för något.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Turbodiesel

#5 » 02:49:42, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslet rinner lätt åt hållet tank-inspr,pump med motorn avstängd. Backventilerna (i matarpumpen) tillåter det, dessutom brukar de inte vara 100% täta.

På din inspr,pump är det vanligt att det läcker vid pådrag & stopparmarna, men det kan givetvis läcka vart som helst..

Orkar inte startmotorn hålla varvet som den brukar skulle jag börja med den.. Kanske lämna iväg den för provkörning. Även dess grova anslutningskablar ska vara friska.

Om startmotorn har dålig kontakt på en borste (kol) orkar den inte som det är tänkt. Samtidigt tar den väldigt mycket ström.

Har du den helt runda (CAV) startmotorn är det knappt lönt att riva i den. Delarna är dyra samt att det är en hemsk konstruktion.. Bra när den funkar, börjar den j#vlas så fortsätter den gärna med det :???:

Köp hellre en ny (pirat) med utanpåliggande solenoid å smiska dit..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ivar Risslén

#6 » 07:10:12, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver att det inte är riltig fart på startmotorn.

Börja med att mäta upp om du har spänningsfall till startmotorn.
Det gör man lättast på det här viset. Koppla plussladden på mätinstrumentet till pluspolen på batteriet och den andra sladden till grova anslutningen på startmotorn.
Mätaren ska nästan visa noll när du kör på startmotorn, gör likdant på jordsidan men koppla minussladden till minuspolen på batteriet och den andra till godset på startmotorn.

Har du utanpå liggande solonoid så kan du mäta upp hur mycket spänningsfall det är över den på samma vis.

Är värdena okej så kan du mäta spänningen på batteriet vid startförsök. Att vilospänningen på batteriet är bra så betyder det inte alltid att batteriet lämnar full spänning vid belastning.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Jars

#7 » 11:55:05, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En MF ska starta lätt om allt är ok men det har du icke !
Fanns olja på stickan som det ska vara, även om jag tyckte den var oroligt blek men så ska väl en fräsch olja se ut i tunt lager mot metall (stickan)

På en så gammel motor så blir oljan kanska så sotig nästan med det samma
så du skall nog börja leta efter läckage(tyckte den var oroligt blek) vid inspr.pumpen, den läcker nog in i trågen o får luft den vägen,
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Aqualize (trådstartaren)

#8 » 23:59:13, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bra svar, nu har jag ett uppslag på vad man ska ge sig in på. Jag skruvar en del på traktorn men motorer (och tillhörande) är jag inte så hemma på.

Som bild visar i länkade tråden så är det en CAV-startmotor (helt runda). Även om det är lite ändringar sedan bild togs (har satt skyddsslang runt kabeln och det krävde ny kabelsko).


Med "mätinstrument" för att hitta ev. spänningsfall, menas t.ex. en multimeter? Det är vad jag tänker på att använda men frågar så det inte för er är uppenbart att det ska vara något mer avancerat.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Ivar Risslén

#9 » 07:01:48, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är multimeter som menas med mätinstrument för att mäta spänning och motstånd m.m., de kallades även för universalinstrument förr.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#10 » 07:57:47, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Aqualize (trådstartaren)

#11 » 12:43:20, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:OE Parts


Bild

Jepp, kollade in det. En av dem finns även på agrilineproducts
Har inte hört vad frakten blir från dem. Jag ska allt göra ett försök först så jag vet att det är startmotorn som är felet innan jag beställer ny.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize (trådstartaren)

#12 » 23:39:05, 25-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja uppdatering på det här då.

När jag var till traktorn testade jag med det fulladdade batteriet men det klickade bara.
Jag bestämde mig för att demontera startmotorn, jag hatar det eftersom den är så lite plats för att skruva ur den.

Nåväl bortkopplad och testande med batteri direkt så fungerar den lika illa. Skruvar av kåpan över de 4 kolen och ser att en av fjädrarna som håller ner kolen är av, en annan är lite "slö" och både dessa kol har "slagg" i ytan som ligger an.
Sandpapprar till dem, fixar en ny vridfjäder som gick att anpassa samt den slöa böjdes så den tryckte ner kolet med lite mer kraft.

Batteritest direkt på startmotorn trycker ut och snurrar på precis som den ska. Monterar den och låter motorvärmaren sitta i ~15 minuter, men sen var jag tvungen att testa. Med ett glädjevrål gick den igång direkt! :) Alltså inget malande för att ev. få fram diesel om det varit lite luft i vägen.
Hade visserligen använt handpumpen lite så man hörde att den tryckte tillbaka det i tanken.

En vedpall kunde köras fram och nu har jag åtminstone lite respit på att fixa traktorns problem att hålla vätskorna i sig :p





De här startmotorerna som föreslagits, hade de verkligen passat i min motor? Min CAV-startmotor har ingen sådan där halv-kon över kugghjulet utan det är helt blottat. Och utanpåliggande solenoiden gör kanske det svårare att komma åt att skruva fast den. Men å andra sidan ser det ut som man skulle kunna få på en hylsa.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Jars

#13 » 08:17:41, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadå nog passar dem jag har en pirat med solen. utanför på min trackor!

För övrigt har jag begnade kol till startmotorn din ser ut som nya samt att
det finnes fjädrar med om du är intrresserad är det bara att PM.a
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se