Jaha då har sommarsemestern spenderats i regn och inget höpressande. Jag ställde undan balvagnen vilket betyder ta av grindarna och ställa den på högkant inne på logen m.h.a. lastaren. Eftersom jag hade medhjälpare och det inte hördes något vad vi sa så var jag tvungen att stänga av motorn flera gånger, traktorn var alltså inte igång så länge mellan varje start.
När balvagnen väl var på plats och säkrad skulle jag köra ut traktorn. Men så startar den inte! Den mal på men får inte upp hastigheten i motorn. Tänkte väl att jag krämat ur för mycket ur batteriet, vilket är ett begagnat batteri på lite dryga 100 Ah som fungerat vettigt.
Drog fram batteriladdaren och den fick försöka med fjuttig hjälpstart och senare även i kombination med ett annat batteri (bilbatterimodell som drar igång BM Victor). Men inte, går inte runt fort. Lät batteriet sitta på laddning.
Det dök upp en David Brown 885 som vad jag såg ser ut att ha en växelströmsgenerator monterad och försökte hjälpstarta den. Startmotorn verkade dra runt lite snabbare men det var fruktlöst.
Jag trycker alltid ned kopplingspedalen i botten för att startmotorn inte ska behöva dra runt växellådan och hydraulpumparna. Får för mig att det sliter mindre och går märkbart lättare.
Traktorn är en Multi-Power så jag kan inte bogserstarta den.
Så sen dagen efter var det dags att åka hem igen och nästa gång jag kommer på besök är som vanligt tiden knapp (en helg) och jag hoppas maskinistenforumet kan utrusta mig med mer kunskap på vad jag ska kika först efter.
Jag har för några år sen haft ett mystiskt startmotorproblem som inte kommit tillbaka sedan dess (den fungerade inte men sedan en månad senare fungerade utan att jag vet att jag åtgärdade något):
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=142633
Innan jag for iväg på morgonen noterade jag att det droppade bränsle, såg ut att komma från regionen vid insprutningspumpen. Det hade det gjort över natten så det fanns en rätt stor fläck på golvet. Kort om tid så jag stängde av bränslekranen från tanken och for.
Kan någon upplysa hur startprocessen går till för en dieselmotor, jag undrar om den börjar "fungera" först när startmotorn dragit upp den rejält i varv eller börjar förbränningen redan tidigare innan man hör ljudet av att motorn inte drivs runt av startmotorn? Är det på det senare viset så kanske det helt enkelt är luft i bränslesystemet (pga. någon läcka). Är det så att startmotorn inte orkar dra runt så kanske det är ett värre haveri?
Motoroljan byttes för ca. 20-30 drifttimmar sedan. 10W-30 tror jag, fick rekommendation. Fanns olja på stickan som det ska vara, även om jag tyckte den var oroligt blek men så ska väl en fräsch olja se ut i tunt lager mot metall (stickan).
Det lär väl också bli att kolla startmotorn igen, men jag fruktar att den inte är den enda boven den här gången.
Tack för hjälp på förhand!