Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Help! Pumpen drar in luft: 23c MF 35.

36 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mark W (trådstartaren)

#1 » 20:28:13, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en nöt för er erfarna dieselrävar!
Min MF 35 23c har lagt av igen. Förra året lämnades dieselpumpen på renovering. Kostade sjutusen spänn. De fick blästra ur den på grund av omfattande avlagringar av miljödieselskit. Traktorn köptes av mig efter att den stått still i några år. Nåväl, med pumpen renoverad gick den nu fint i nästan ett år. Nyligen fick jag lufta den efter att den stått i tre veckor. I förrgår kördes den genomvarm, och när jag parkerade så ställde jag ned den på låg tomgång, men varvet ökade strax något, för att den därefter plötsligt lade av. Jag kan lufta systemet för hand tills bränslet är fullständigt luftfritt, men så snart jag kör på starten så finns där luft igen. Toppen på pumpen blir helt luftfylld direkt.

Traktorn är fulltankad. Manuell luftning funkar ypperligt och känns normalt. Rätt motstånd i handpumpen. Jag har luftat den cirka tjugo gånger idag och igår. Ingen rök i skorstenen, så inget bränsle kommer fram. Vad tror ni, internt fel i pumpen igen?
Mark W
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:09, 17-07-2011
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35 23c.
Kör helst Anglia, Cortina GT, Amazon 122s eller lätt vässad V4.



jörgen.ottosson

#2 » 20:55:47, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du luftat på rätt sätt.

Först på filtren tills det är rent bränsle, sedan på pumpen ( två luftskruvar?) sedan lossa muttern på ett eller två spridar rör några varv och kört på starten tills det kommer diesel där, Skruva åt muttrarna igen. Starta.

Om du gjort detta så kolla så du inte har någon slang, klammer, banjobullt som är lös, sprucken ed. och kan läcka in luft (eller ut diesel)

Är filtren rena? (kolla även ev. sil under locket på matarpumpen)

Fungerar avluftningen i tanklocket? ( är du osäker, pröva med locket öppet.)

Lycka till.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mark W (trådstartaren)

#3 » 21:30:54, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret.
Jag har bara just öppnat toppavluftningen på ena filtret för att kolla. När jag handpumpar kommer det rent bränsle där. Men jag ska kolla igen.

Efter luftning på de två nipplarna på pumpen så har jag öppnat cyl.1 och cyl.4. En gång kom det en skvätt första sekunden, men det slutade direkt. Den suger bara i sig det bränsle som är i toppen av pumpen. Den drar in luft någonstans. Men inte när jag handpumpar. Det är det som är så konstigt. Det är som om allt är okej när jag trycker på med handpumpen, men sedan vrider jag på startnyckeln och då drar dieselpumpen bara luft. Direkt. Därför misstänker jag internt fel i pumpen igen.

Filtren förnyades efter köpet förra sommaren. Tanken sköljdes. Traktorn används bara lite, men jag försöker köra den varje vecka.

Värt att veta: Avluftningen som går till tanken från toppen av ena filtret: Där är den del som sitter inne i tanken avrostad och borttagen. Denna trillade ur 2011 när jag städade ur tanken. Luft som evakueras ur filtret ska släppas under bränslenivån, men släpps nu över nivån vid halv tank. Borde inte spela någon roll, men det var halv tank när traktorn nu stannade. Känns relevant att nämna det i sammanhanget.
Mark W
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:09, 17-07-2011
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35 23c.
Kör helst Anglia, Cortina GT, Amazon 122s eller lätt vässad V4.

PerJohansson

#4 » 21:40:11, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt att prova är ju att tanka fullt för att se om det har något med problemet att göra.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

jörgen.ottosson

#5 » 22:20:26, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev jag lite tvär o säker....men vist är det en CAV-fördelarpump på den?

Den har en ventil i gaveln där bränslededningen går in, som reglerar det interna trycket, och en intern matarpump under.....det sitter en skyttel i ventilen som ska åka in när du handpumpar för att pumpen ska fylla intern med diesel, och ska gå till baks för att den ska fungera i normalt driftläge....hänger den sig för du inget intern matartryck....

Hade själ ett likande problem, för en tid sedan, då visade det sig att hötrycks kolavena satt fast.....men den pumpen hade stått i många år....inte troligt på din. http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Men jag tycker du ska kolla allt annat innan du börjar pilla i pumpen.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mark W (trådstartaren)

#6 » 23:18:05, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen. Jörgen, jag har läst din tråd nu. Per, den är fulltankad.
Mark W
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:09, 17-07-2011
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35 23c.
Kör helst Anglia, Cortina GT, Amazon 122s eller lätt vässad V4.

Mark W (trådstartaren)

#7 » 21:12:08, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag luftat vid filtren igen, ingen luft där.
Tog också loss filtret som sitter i gaveln på CAV-pumpen, det var rent och fint.
Antar att en backventil sitter där bakom?

Luftade tio gånger med startförsök emellan. Det kommer inget bränsle uppe vid spridarna. Lämnar jag luftnippel öppen så sprutar det luft när jag drar den på starten. Men handpumpar jag så kommer det rent bränsle efter 5-6 pumptag.

Jag tycker det är ett märkligt symptom.
Tål att fundera på...
Mark W
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:09, 17-07-2011
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35 23c.
Kör helst Anglia, Cortina GT, Amazon 122s eller lätt vässad V4.

jörgen.ottosson

#8 » 22:13:01, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

....matarpumpen är ju den samma, oavsett om du handpumpar, eller kör på starten. Det som skiljer är att när motorn snurrar så pumpar även insprutningspumpens interna matarpump... :klia: ...skulle ju kunna vara något inläckage på ledningen mellan diselfilter och insprutningspumpen. ( som ju får lite mera "undertryck" när motorn snurrar än när man bara handpumpar...

Mark W skrev:...
Tog också loss filtret som sitter i gaveln på CAV-pumpen, det var rent och fint.
Antar att en backventil sitter där bakom?
....
Lämnar jag luftnippel öppen så sprutar det luft när jag drar den på starten.
...


Det är en tyckregleringsventil, som reglerar det interna matartrycket ( den kan vara en felkälla....som kan kollas om allt annat är ok.)


luftnippeln du talar om, är det på pumpen eller på filtren ?

på pumpen borde du ha två luftnipplar, den ena för rotorhuset...(till vänster om skruvstädet på bilden)
Bild

och den andra på regulatorhuset...( ca tre cm till vänster om röda pluggen på bilden) Bild

...du borde ha motsvarande på din pump....vill bara dubbelkolla att du luftat "allt"

( om det är en nippel på pumpen du låtit stå öppen, pröva göra samma med nippel på filtret och se om det kommer luft även där....bar för att försöka se vars luften kommer in)

( har du inte luftat alla nipplar, börja om och lufta först på filter, sedan nipplarna på pumpen.....och se om det kommer diesel i spridarrören då.... )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Andreas A

#9 » 22:52:35, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke bara, det är inte så att matarpumpens vipparm inte lirar rätt mot kamaxeln och därför inte pumpar korrekt när du kör på startern?

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mark W (trådstartaren)

#10 » 14:39:55, 02-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era tips grabbs!
Jag har kollat filtren och de har ingen luft. Sedan luftar jag på rotorhuset och sist på regulatorhuset.

Efter varje provstart är regulatorhuset nästan tömt på bränsle. Det borde det inte kunna bli utan en källa till luft. Vaccum skulle i annat fall dra fram bränsle. Eller är jag ute och psyklar?
Utesluter inte det teorin om fel på tryckregleringventilen?
Utesluter inte det även fel på matarpumpen?

Utan dessa två ovanstående manicker blir trycket ojämnt, dåligt, eller obefintligt. Men soppan borde inte kunna rinna bakåt eftersom tanken ligger över pumpen. Så luften som dyker upp i regulatorhuset måste komma dit genom pumpning eller på något vis internt i fördelarpumpen.. Rätta mig om jag har fel. Har aldrig öppnat en fördelarpump så jag vet inte hur den funkar.

*Kan en fördelarpump blanda in luft utan att den kommer genom ledningen?

Jag kommer gå vidare med att kolla alla anslutningar åter igen. Allt mellan filtren och insp.pump.
Mark W
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:09, 17-07-2011
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35 23c.
Kör helst Anglia, Cortina GT, Amazon 122s eller lätt vässad V4.

MN

#11 » 14:52:27, 02-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du diesel i motoroljan?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jars

#12 » 14:59:00, 02-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är här du skall leta efter läckage !
Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

jörgen.ottosson

#13 » 15:16:33, 02-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torka rent pumpen ( och spola gjärna på lite "braklean" ed. tvättvätska, så den blir riktigt torr på utsidan, då är det lättare att se om du har ett läckage....

Det kan lika gärna vara packningen till locket ( kåpan, som är demonterad på min första bild) eller tätningarna kring gas- eller stopp-reglage som läcker..... värt att kolla innan du demonterar pumpen för att tätningen till ingående axel.

Sen är det ju inte dumt att kola genom slangar och anslutningar en gång till.... även där kan lite "brakkean" hjälpa felsökning.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Turbodiesel

#14 » 18:33:22, 02-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:har du diesel i motoroljan?

MN


Tål att upprepas :grin:


Kan vi få en bild på pumpen?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

zetor 7045

#15 » 08:55:19, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske en dum fråga men hur märker man att man har diesel i motoroljan :D
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: energia, SwedEh och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se