Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ramlager nyper vid montering

30 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Krister Skoog (trådstartaren)

#1 » 09:21:55, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har efter att en vevtapp skar fixat en vev från en motsvarande motor (Nuffield 10/60 38T). När jag nu monterar veven med nya ramlager så nyper lager fyra. Jag har provat att skifta lagerhalvor med lager 2 som funkar fint men samma problem. Någon som vet vad det kan bero på och hur lösa problemet?

//Krister
Krister Skoog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:40, 24-08-2009
Maskintyp: Traktor



Anders.B

#2 » 09:32:49, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel dimension på lagren?

Ett exempel från annan motor:
Montera nya lagerskålar av rätt dimension i blocket, dimensionen står på lagrets utsida. Obs ingen olja mellan block och lagerskål. Sätt fast en bit Plastigage på lagerytan. Smörj bultarna och skallens anläggningsyta. Dra bultarna till rätt moment i tre steg. Demontera överfallet. Mät upp hur mycket tråden har pressats ut. Spelet skall vara mellan 0,03-0,07 mm.


Bild
Senast redigerad av Anders.B 09:41:10, 25-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Mikael.Johansson

#3 » 10:18:33, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pass på så att ni inte har förväxlat överfallen.

Ett ramlageröverfall måste sitta i den motor det hör till, på rätt ställe och vänd åt rätt håll.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Krister Skoog (trådstartaren)

#4 » 17:40:32, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som jag uteslutit att det är fel dimension på lagret då jag skiftat lagren mellan lager två och lager fyra och samma situation uppstår, tvåan går lätt som den skall och fyran nyper...
Överfallet tillhör blocket och är monterat rätt då det är märkt på fallet och i blocket. Även testat vända på det med samma resultat...

//Krister
Krister Skoog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:40, 24-08-2009
Maskintyp: Traktor

Anders.B

#5 » 17:57:44, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät upp vevaxeln och se vilket spel du (inte)har.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

dimorep

#6 » 18:23:44, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt uppmätningsförfarande enligt mig är:

Steg 1, mäta upp ramlagertapparna på vevaxelen för att få fram exakt mått på de (slitage och ev. slipning till u-d.) Mät även upp rakheten på veven, för är den inte rak (ramlagertapparna i linje) så kommer den att nypa / gå tungt även om alla andra mått är ok.

Steg 2, mäta upp ramlagerläget (utan lagerhalvor).
Dra bultförbandet enligt föreskrift i VHB. Mät upp diametern och ev. ovalitet, jämför måtten med angiven spec. Först nu går att avgöra om själva ramlagerläget är ok eller inte.

*Steg 3, mäta upp ramlagerläge + lagerhalvor.
Montera ramlagerhalvorna rätt i sina lägen och dra åter bultförbandet enligt föreskrift. Mät upp diametern och ev. ovalitet, jämför måtten med angiven spec.
Dessa mått avslöjar direkt vilken dim. det är på lagerhalvorna...

*Steg 4, räkna ut ramlagerspelet (minsta lagerdiametern minus största tappdiametern) och kolla så att det överstämmer med angiven spec.

*Steg 5, om alla mått ligger inom angivna värden och veven är rak och problemet fortfarande kvarstår så är det mest troligt att ramlagerlägena i blocket inte linjerar. Kan gå att åtgärda med linehoning av de.


Problemet med att förlita sig på Plastigage (även kallat "teoretikersnöre"..) är att det bara avspeglar måttet på "ett håll" och säger inget om ovaliteten. Därav otillr. vid uppmätning av lagerlägen och fungerar endast till att någerlunda bra mäta upp ett spel där båda parter är 100% runda.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mccormic

#7 » 18:28:40, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit ut för en gång på en lastbilsmotor då den hade skurit på ramlagret, då man monterade med moment så fastnade den, det visade sig tillslut att det fanns en spricka som man inte såg med ögat men då man spände lagret så vidgade den sig och nöp. använde ett sprick sökningsspray som man sprayade på och då trädde sprickan fram.

Säger inte att det är så i ditt fall men man kan undersöka det närmare.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

LeifAndersson

#8 » 19:14:29, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prylarna är uppmätta och kontrollerade? Då menar jag inte bara diameter på ramlagerlägen utan också rakhet på vevaxel och block? Det är jäkligt tråkigt när man råkar ut för problem av den typ du drabbats av när bitarna ska plockas ihop. Brukar sluta med att något måste bearbetas, problemet är bara vad! Tråkigast är om blockets lagerlägen måste åtgärdas. :(

Tillägg: Såg nu att dimo redan redogjort mycket väl för vad som kan jäklas.
Jag pysslar med för mycket annat medan jag skriver ett inlägg så jag blir alltid tvåa. :cool2:
Senast redigerad av LeifAndersson 19:26:28, 25-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Krister Skoog (trådstartaren)

#9 » 22:25:40, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl försöka göra en mätrunda enligt ditt förslag dimorep.
Rakhet på vevaxel måste väl sättas upp i maskin eller?
Om man ponerar att ramlagerlägena inte är i linje så borde det väl gett problem med den gamla veven oxå eller?
Vad kan göra att dom inte linjerar längre? Alla dom andra fyra lagrerna fungerar bra, kan det verkligen vara olinjärt då?
Motorn jag tog veven ifrån skall ha blivit avställd pga trasig topplockspackning vilket bekräftades när jag rev den...alltså bör veven inte ha varit utsatt för något allvarligt.
Generellt skall det väl funka att flytta över en vev från en motor till en annan eller?

//Krister
Krister Skoog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:40, 24-08-2009
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#10 » 22:33:12, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevar och block är oftast inte helt raka men det är sällan nåt problem (generell erfarenhet, kan inget om dessa puffror).
Att dom inte är helt raka beror på att dom har spänningar i materialet sedan gjutning/smidning/tillverkning. Sådana spänningar försvinner genom temperaturvariationer och det är ju just det som puffran utsätts för under drift. När spänningarna går bort så ändrar delen form och mått så att säga.

Slipar man om en begagnad vev så får man en vev som är rak och oftast förblir rak eftersom alla spänningar sen tillverkningen är borta sen åratal. En sån vev är en fröjd att montera tillsammans med nya lager i rätt dimension, den går så lätt och fint i lagren att man blir alldeles lycklig hela dagen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#11 » 22:37:59, 25-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att syna de gamla ramlagerna, där brukar man få en hint om hur läget är. När man synar lagerna i den motor man river brukar man få ganska klart för sig vad som måste undersökas ytterligare.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Krister Skoog (trådstartaren)

#12 » 16:42:38, 30-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att mäta rakheten på vevaxel måste den då sättas upp i maskin eller går det att göra med veven i blocket?
Krister Skoog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:40, 24-08-2009
Maskintyp: Traktor

tkgb

#13 » 17:16:46, 30-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde väl fungera att lägga i veven med bara främre och bakre lagerskålarna monterade.
Sedan mäta kastet i mitten med indikatorklocka,då borde man ju se om det är krokig vev som är problemet.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

dimorep

#14 » 17:36:56, 30-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte att mäta i blocket, då det inte är något som "styr upp" veven. Är ju "plats över" åt alla håll i ramlagerna (lagerspelet) + att när den krokiga sidan kommer neråt så bär den på den tappen i stället = märfel...

Lägg upp veven i två "V-block" så att den bara bär på främre och bakre ramlagertapp. Urtagen i V-blocken ska vara stora nog att veven ligger helt stabilt även när den vrids runt, ta några droppar olja på så att ytorna på lagerlägena inte skadas när axelen vrids runt.
Sen är det bara att placera en indikatorklocka (med tillr. lång spets) och mäta "kastet" över 360* på resterande ramlagertappar.

Block brukar så länge de inte utsatts för något extremt haveri (eller felgjutning) vara ok i ramlagerlägena, men det är sämre med vevarna många som brukar vara krokiga. Att mäta upp vevaxelen, inkl "kast" ska alltid göras vid lagerbyte, när den ändå är demonterad. Brukar rikta om de kastar över 3/100mm.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Krister Skoog (trådstartaren)

#15 » 20:57:54, 30-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för svar.
Hur rätar man den?
Krister Skoog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:40, 24-08-2009
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se