Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valmet 305, 355, 405, 455. Eftermonteringsfrågor. Eller förslag på liknande traktor

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Aqualize (trådstartaren)

#1 » 11:58:35, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går i tanken på att kanske byta ut min MF 175 till något nyare.
Jag vill ha samma storlek, dvs hjulbas, vändradie och vikt liknande. 4wd varken behöver jag eller har råd med.
Jag är ute efter något från 80-talet om man tittar på prislapparna.
Vad jag hittade om man tittade åt Valmet var deras lilla serie från 80-talet. Jag har nu multi power så det är 12+4R. Så att ta en 504 eller 604 med bara 6+2R är inte på tapeten.
Lastare är ett plus men något jag kan fundera på att köpa begagnad och eftermontera, köper man en vanligt förekommande traktor torde lastarfästen inte vara omöjliga att skaka fram från någon skrot.

Däremot så vill jag att traktorn ska kunna gå riktigt sakta. Alla dessa krav har sållat bort en hel del maskinmodeller. Men traktorerna i rubriken fast extrautrustade med krypväxel klarar kraven.
Såg t.ex. denna maskin:
http://www.blocket.se/halland/Valmet_45 ... m?ca=8&w=3
Valmet 455 2WD
2 st hydral uttag, PTO 540+540E,
Hjul Bak 13,6-38 fram 10,00-16
Roterande varnings ljus, 4st arbetslampor
8st frontvikter


Säljaren har bekräftat att den inte har krypväxellådan (så det är 8+4R). Efter beräkningar av motorvarv och standard kraftuttagsvarv samt kompensering för annan hjulstorlek på uppgifterna har jag fått det till att den traktorn borde röra sig lite knappa 0,5 km/h snabbare än min ferguson på lägsta växel med 540 rpm på PTO. 540E (750) jämnar ut det, men motorstyrka försvinner ju. Men jag är egentligen ute efter något som kan gå ännu saktare än vad jag har.
Frågan: Går det att eftermontera krypväxel (om man hittar någon begagnad) utan rejäla ingrepp? Min gissning är att det kräver utbyte av många saker och är långt ifrån enkelt men jag kan inte tro det skadar att fråga här.
Anledningen på krav av detta är att jag kör en liten hårdpress som kan få beta på strängar som är ihoplagda till att mata en rundbalspress. Jag hade lite problem med ferguson på lägsta växel.


Efter långa utläggningar så får någon gärna tipsa på 80-talare med små mått: 3 ton, ~3,5 m vändradie (hjulbas i runt 210 cm), saktgående (1,5 km/h eller lägre vid PTO-varv). Motorstyrka runt vad en 175:a ger (62 hk PTO). Och inte obskyrt märke/modell. Jag vill inte vara den enda i Sverige som äger sådan maskin.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Molnia

#2 » 16:02:48, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://konedata.net/Traktorit/Valmet305.htm
http://konedata.net/Traktorit/Valmet255.htm

vad jag kan utläsa från konedata så gick det att få krypväxel på valmet;
205, 255, 305, 355, 405, 455, 555. enligt sista länken, men enligt övre länken så kan av 305 och 405 bara 405 få 12+8 växlar. värkar lite motsägelsefullt.
det står; lisäv på sista raden längst ner om 255 med flera.
lisäv betyder välja, eller tillval om jag har förstått rätt.

jag har läst i de sidor jag har om valmet och kan inte bli säker på om krypväxel satt "externt" på dessa små; 205-555.
På 505-905 sitter snabbväxeln utvändigt på växellådan och möjlig att byta utan att klyva traktorn.
det finns 2 snabbväxlar på 505-905 och normalt om man inte beställde annat så var 505-705 nerväxlande och 805-905 uppväxlande.
Senast redigerad av Molnia 16:10:45, 31-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Aqualize (trådstartaren)

#3 » 16:39:56, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

305 kan också ha krypväxel. Jag känner till det skrivfelet.
Jag har läst i manualerna. Observera att det finns 2 manualer där 305:an och 405:an nämns.
http://www.valtra.se/extras/75.asp

Jag har en vag bild av att i produktbroschyren för Valmet 305 & 405 så är krypväxeln utritad som en detalj ovanpå resten av transmissionshuset. Broschyren i fråga är hemma hos päronen och på maskinisten finns det inte för nedladdning.

I hytten finns ju genomföringen för spaken för krypväxel så det är ju på sätt och vis redo för det (även om jag mer tror på att de inte ville göra olika hytter).
Senast redigerad av Aqualize 16:42:21, 31-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize (trådstartaren)

#4 » 16:54:26, 31-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

505-905:an har vid "låg snabbväxel" som lägst ungefär samma hastighet som en 8+4R låda från 305-405. Om den får sin riktiga krypväxel är den däremot endast uppe i 1,3 km/h på högsta krypväxel. Så det blir ett glapp där. Plus att hjulbasen är lite längre och det bygger på vändradien. Annars är ju dessa fina traktorer det med.
Jag gillar att de har så stor hytt men någon skogskörning är inte inplanerad så gott med utrymme för benen bakåt behövs inte.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize (trådstartaren)

#5 » 18:45:09, 07-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rycker upp min tråd igen
Som rubriken säger "Eller förslag på liknande traktor".
Jag har hört att Fiat är rätt bra. Jag har spanat in mig på Fiat 680 eller 780 av de senare årsmodellerna (81-84).
Vad tror ni om en sådan. I 2wd alltså, som naturligtvis var ovanligt det med.
http://konedata.net/Traktorit/fiat580.htm
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Molnia

#6 » 09:42:18, 08-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är bara inköpskostnaden på traktorn som gör att du letar 2wd eller?
för en del 4wd traktorer har kortare hjulbas när de är 4wd än 2wd för att vid kortare hjulbas så får man mer vikt på framaxeln för mer driv. Kortare hjulbas ger ju mindre svängradie.
fiat - vad jag har hört är bra om dem.
De som inte behöver köra i skogen så är fiaten mkt bra, t.o.m bättre i den aspekten att vissa (vet inte vilka det gäller, kanske det var de senare modellerna; fiatagri)) har en växelspak för fram-bak och kan då köra lika fort bakåt som framåt. Tacksamt vid snöröjning, lastararbeten.
valmet-X05 har ju fam, låg -hög och bakck på samma spak så det går inte lika fort framåt som bakåt om man inte växlar med gruppväxelspaken också.

Har nu kollat lite om de med fam-back växel och det var några av de lite större 4-cylindriga från slutet 80, början 90 som hade det.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia

#7 » 09:52:48, 08-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hittade en 2wd fiat 580 till salu..
i värnamo....
Jag kan förmedla och ta lite mellanskillnad :grin:
:sad: tyvärr hittade jag den inte på försäljarens hemsida, bara på mascus;
kanske är den redan är borta?
Här kommer adressen;
http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... fj9la.html
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Aqualize (trådstartaren)

#8 » 09:32:30, 09-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jovisst, vissa 4wd har kortare hjulbas än 2wd versionen. Men ofta kan då 2wd ha större maximal svängvinkel (namn?) på hjulen. Så att de ändå får mindre svängradie.

Jag tittar efter 2wd pga:
  • 4wd är mycket dyrare. Det här är en traktor för hobbyn, inget man drar in pengar på direkt så det är nästan bara nöjeskontot som betalar.
  • Sen var det svängradien, att den oftast är mindre för 2wd. Jag parkerar inne i en gammal rätt så lång loge. Flyttar om saker osv. MF 175 med lastare känns att vara på gränsen i smidighet.
  • Har vad jag kan se inte behov av 4wd. Snöplogningen sköter en bekant med rejäla maskiner. När jag kör ute på vintern är det med snökätting på bakhjulen och en motvikt. På så vis har jag kört upp 1m^3 vedsäck på pall till huset och det är några branta backkrön. Det gick bra det. I övrigt håller sig traktorn på fast mark, inte någon jordbearbetning.
    Har kört fast med MF:en en gång vid skräphögen (lastararbete) men det var innan jag hade bakvikten. Hade tagit mig bort med 4wd men detta skedde en gång alltså och då fick BM Victor rastas lite.
  • Med 4wd är det mer olja att byta (kanske inte så ofta?) samt mer och dyrare grejer som kan gå sönder. Är det en traktor med slitna däck man köper så kostar ju större framdäck lite mer med.




FIAT:en har jag sett. Har dammsugit blocket och mascus för att se lämpliga objekt. Är inte ute efter att köpa nu men sparar undan lite underlag för att kunna bedöma om det är rimliga priser som begärs när det är dags att köpa.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize (trådstartaren)

#9 » 09:40:13, 09-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan också meddela det där med krypväxellådan på Valmetarna.

TK traktordelar har inte det.

Fick även kontakt med en på Lantmännen maskin som säger att det borde väl gå att montera på krypväxellåda, han hade inte kollat upp det helt men krypväxellådan är bultad framför vanliga växellådan. Man ska inte behöva öppna och ändra i vanliga växellådan. En traktorklyvning krävs ju givetvis.

Han hade varit med på 80-talet och känslan var väl att det var väldigt få som såldes med krypväxel, i så fall till potatis- och grönsaksodlare i sydsverige (långt bort för mig). 2wd var också väldigt ovanligt på dessa småvalmetar och han var undrande om det över huvud taget hade sålts någon 2wd valmet av detta slag med krypväxel i Sverige.

Därmed har jag slutat titta efter att ha krypväxel. Skulle det dyka upp så blir det väl en bonus.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Molnia

#10 » 22:21:39, 09-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo du har rätt i styrvinkeln ofta är bättre på 2wd.
Man klarar sig väldigt långt med 2wd.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

mimeck

#11 » 17:19:41, 10-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte mycket om fiat men har erfarenhet av Valmetar byggda i början av 70-talet och fram till Valtror byggda för några år sedan.

Får en känsla att Valmet är lite dyrare än många liknande traktorer men jag har inte kollat upp det.

För hemmabruk och lite småjobb i skogen klår nog valmet/valtra dom flesta traktorer. Dom har varit fina och roliga att köra i minst 30-40år och driftsäkra är dom också.

Om jag skulle köpa en Valmet idag skulle jag helt klart vilja ha en med turbin-koppling. Vet inte om priset på en gammal Valmet påverkas av om det är turbin-koppling eller inte.

Valmet och även nyare Valtror (körde en mindre valtra, ca 80hk, med vanlig koppling i några timmar) kan ha fånigt trögtrampade kopplingspedaler men det borde bli bättre med en turbin-koppling dessutom är dom mycket trevligare att köra.

Dom få fiatar jag har kört har varit några himmla åbäken med växelspakar mellan benen och sämre förarkomfort än valmet.
Senast redigerad av mimeck 17:24:11, 10-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#12 » 17:33:28, 10-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

var det en A-serie Valtra du körde?? finns en A72a hemma och den kan jag tycka är ganska trög i pedalen
Men det är ingen skilnad på hur trög/lätt pedalen är vad jag har märkt om du har turbinkoppling eller inte.Men har du däremot en High-tech (kopplingsfri F/B) då blir pedalen lätt och fin
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mimeck

#13 » 21:26:08, 10-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ha varit en A-serie. Det låter bekant. Det var en ganska "basic" traktor utan en massa lull-lull. Bra traktor förutom kopplingen som var alldeles för trög för mina knän. Man har ju även knappkoppling på växelspakarna men jag tycker inte det känns säkert att använda dom vid precisions körning. Dessutom är knappkopplingen på enklare valtror ganska simpel.

Mer avancerade valtror har datorstyrd koppling. Då är det endast en fjäder som håller upp kopplingspedalen. Går nästan för lätt att trycka ner.
Vet inte hur det blir med vanliga kopplingar men med turbin-koppling fungerar det extremt bra. Går att köra i princip som en gammaldags traktor
men med datorstyrd fram/back och koppling använder man oftast enbart fram/back spaken eller dom datorstyrda kopplingsknapparna.

Vi har en Valtra M-130. Den har en del brister i datorstyrningen av kopplingen (bra men inte perfekt) men på nyare Valtror fungerar det mycket bättre.

Jag antar att du (Aqualize) är ute efter en "enklare traktor". Valmet från 80-90 talet är riktigt bra traktorer. Perfekta för lite småjobb men dom är gjorda för att arbeta hårt med. Valmet 502 från tidigt 70-tal är nog den bästa och roligaste traktorn jag kört.
Senast redigerad av mimeck 21:50:33, 10-08-2012, redigerad totalt 4 gånger.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

P Andersson

#14 » 22:53:44, 10-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbväxeln på 505-905 kan ersättas av krypväxellåda.
Traktorn måste delas ca 10cm för att få loss axeln mellan kopplingen o lådan.
Man sätter långa bult o hålen o rullar isär traktorn lite.
Själva kryp el snabbväxellådan plockas upp genom en lucka i hyttgolvet.
2wd 505- 705 dyker upp nån enstaka gång för 70-80 000 ibland på blocket.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

zetor 7045

#15 » 15:42:49, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gigered och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se