Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Termostat eller vattenpump trasig?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ollefax (trådstartaren)

#1 » 18:41:57, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Det kanske verkar som en trivial fråga, men jag har suttit och funderat på den utan att bli klokare.

När jag kör min mf35 så blir inte kylaren varm, min slutsats är att vattenpump eller termostat är trasig (ny kylare samt fläkt snurar).

Jag vill ju helst inte köra till den kokar. För övrigt fungerar inte heller termpmätaren

Men hur ska jag veta vilken som är trasig, helst utan att skruva på chans?
ollefax
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:29, 01-01-2011
Maskintyp: Traktor



LeifAndersson

#2 » 18:57:49, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka ut termostaten och kolla om hela kylsystemet inkl. kylara då blir varmt, eller snarare samma temp på kylarens överdel som på motorn.
Senast redigerad av LeifAndersson 18:58:25, 04-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#3 » 19:00:04, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket ovanligt att en sådan vattenpump helt slutar att pumpa vatten, och betydligt vanligare är att en termostat slutar att fungera som den ska.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mikael.Johansson

#4 » 22:09:48, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det framgår väl inte vilken motor du har, men t.ex. Standard Motors 23C har en termostat som öppnar redan vid 68 till 74 grader; Och kylet har en mycket god kapacitet, så den motorn blir inte särskilt varm vid låg belastning.

Man kan nog rätt enkelt inspektera genom hålet till kylarlocket om vattnet flödar ifrån motorn redan när den är kall, i så fall lär det bero på termostaten.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se