Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motortemp (BM 430 med Perkins AD3-152 motor (D25))

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#1 » 12:38:42, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har en fundering kring motortempen.

Bytte tempgivaren, och nu visar tempmätaren ännu mindre än med gamla givaren, visaren står nu i början på vita fältet, men motorn blir omkring 60 grader varm, mätt med digital tempmätare, givaren instucken i ett tomt skruvhål ovanför bränslefiltret.

Övre kylarslangen, termostathus och kylaren (övre delen) blir varm, hela motorn känns ha samma temp, även motoroljan.

Bytte termostaten för ett par år sen, men blev inte någon märkbar skillnad, testade även att koka både den gamla och nya termostaten, och tyckte den gamla fungerade bättre än den nya, så nu sitter gamla termostaten i.

Kylsystemet är rengjort med kylarrensning, kom ut en hel del skit, spolade sen igenom systemet tills det kom rent vatten.

Tror nog att motorn inte alstrar så mycket värme vid låg belastning, men den blir nog varmare vid långvarig hård belastning.

Har fått höra att en ny termostat blir förstörd om man kokar den.

Någon som har förslag på åtgärder ?
byta/prova med annan tempmätare ?

Mätaren borde väl gå högre än i början på vita fältet vid 60 grader ?

/VolvoBMNisse

Ändrade till tydligare titel /magloman
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78



magloman

#2 » 13:02:51, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det för traktor ?

dieslar kan vara svåra att få varma utan belastning

kör omkring lite på hög växel annars

eller byt termstat iaf, kan va bra o byta den ibland
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#3 » 13:08:23, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn är en BM 430 med Perkins AD3-152 motor (D25).

Gamla termostaten är märkt 76 eller 78, nya är märkt 82 grader.

Det kan inte vara bra om motorn blir för varm ? då finns risk för skärning/värmeskador på motorn.

Mätte nya givaren och gamla givaren, och det skiljer en hel del på värdena.

De gamla är VDO mätare/givare, nya givaren är AIP, så den passar ej ihop med VDO mätaren, så ska prova med en annan mätare.

Har troligen suttit mekanisk givare/mätare tidigare.

Kollade/bytte ut tempgivarkabeln då den var skadad på ett ställe, men det hade ingen betydelse för funktionen.

Lägger in bild.
Bild

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 16:43:24, 11-08-2012, redigerad totalt 2 gånger.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Benz

#4 » 13:25:30, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma bekymmer på min MF 35 med perkins A3-152 3 cyl,

fick köpa nya temp-mätare och termostat då jag trodde gamla var trasiga.

Fortfarande nu med nya mätare och termostat blev motor aldrig riktig varmt trots flera timmar stillastående med pto på när jag drev tryckluft-kompressor till bergborr.

hade ca 1600 rpm konstant i 3 timmar och mätte då och då på kylare med gammal pann-temp-mätare ca 60-65 grader fick jag.

Även utomhustemp var ca 26 grader på denna dagen.

Kände på block och kylare ut och ingång gräns mellan ljumt och brännskada på fingret.

Börjar fundera på vända om fläktblad? hjälper det?
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

MAH

#5 » 18:52:07, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyp ihop övre kylarslangen med två träklossar o tving och testa om den kommer upp i temp. Stäng även av ventilen till hytt värmen.

Skall ju inte ta många minuter på fullgas för att den skall komma upp i normal arb temp när det är 20 plus ute.
MAH
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:23, 25-11-2007

430kan

#6 » 12:42:34, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, kanske kan det vara att tätningen mellan termostat och hus inte är bra. Kolla denna tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

"Motortemp lägre efter termostatbyte" startat av olycksbrodern "dalle82" 15-11-2010 under "Traktorer Allmänt". Jag har inte kläm på hur man refererar snyggt till en annan tråd men ni hittar den nog med dessa uppgifter.
Om jag förstår rätt så fick dalle82 ordning på problemet efter att ha bråkat med tätningen.

Det verkar vara lite av en sjukdom på dessa motorerna att döma av antalet med samma problem på detta och andra forum.
Min BM 430 går också lite kallt enl. temp. mätaren, och värmen i hytten är verkligen inget att skryta med på vintern.
430kan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 27-07-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430, McCormick MTX 140

bert

#7 » 12:55:48, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

på den farsan hade för 10 år sen så gick ju tempen upp till nån mm från det röda
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

LeifAndersson

#8 » 14:27:50, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där dyra VDO "elmätyaren" är bara skit. Visar så olika från maskin till maskin att man får vara glad om den hamnar i gröna fältet när allt är normalt. Byt till en mekanisk mätare med tillräckligt långt "rör" från en större MF. De visar rätt eller inte alls, mycket trevligare! Är övertygad om att en skitmätare från biltema visar exaktare. Det värsta är att de elektriska oljetrycksmätarna från VDO visar lika diffust. Fick byta ut många mätare på 430 & 650 när de var nya när de blev inlämnade för lågt oljetryck. :( Då kunde man få testa några nya mätare för att det skulle stämma med de prylar vi kontrollmätte med. :x
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#9 » 15:17:55, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl det jag tänkte om VDO mätaren, då det är lite märkligt att motorn blir varm men mätarens visning varierar.

Digitalmätaren jag testade med har givaren instucken i ett tomt bulthål ovanför bränslefiltret, alltså ingen kontakt med kylarvattnet, ändå såg jag att den visade 60 grader, så den kan vara varmare i kylvattnet.

Finns en mekanisk mätare, komplett med givare hos OIE, är det något som kan fungera ?

Oljetrycksmätaren är mekanisk :thumme:

/VolvoBMNisse

1 person gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

LeifAndersson

#10 » 16:21:05, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att den mekaniska hos OIE är den MF mätare jag pratar om. Funkar i vart fall säkert bättre än den dyra BM/Volvo (VDO) originalmätaren.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se