Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ånglås på dieseltraktor?? David brown 880 ´71

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Johannes Parbring (trådstartaren)

#1 » 12:43:30, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute och slog med betesputs på gammal åkermark som är ganska igenvuxen, så det gick väldigt tungt, och efter ca två timmar får jag motorstopp, förmodligen pga jag körde på en tung tuva eller så, och vips går den inte att starta igen! Denna traktor är alltid jättelättstartad. Tempmätaren visar inget galet, men jag kan känna att motor och insprutningspump är väldigt väldigt varma, så att det liksom "ångar" om motorn.
Kan det blir typ ånglås eller så på en dieseltraktor?
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81



Robban_C

#2 » 14:13:55, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska till väldigt extrema förhållanden för att få ånglås på en diesel och det beror på att dieseln inte kokar lika lätt som bensin gör.
Ånglås uppstår främst till följd av undertryck i sugledning. Vid undertryck kokar vätskor mycket lättare än vid normalt lufttryck.

Efter insprutningspumpen är det omöjligt att få ånglås pga de höga trycken.
Mellan matar- och insprutningspump är det nästan omöjligt att få ånglås eftersom matarpumpen (om den är frisk) matar på hela tiden.
Före matarpumpen kan man tänka sig ånglås om pumpen suger ordentligt samtidigt som det är svårt att få fram bränsle från tanken, ex vis pga igensatt sugledning, gärna kombinerat med hög temp.

Men bränslet kan ju koka av andra anledningar än undertryck, ex vis om matarpumpen blir för varm, kanske pga bristade värmeskydd från grenrör etc.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#3 » 14:54:11, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du har filtren täta.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Johannes Parbring (trådstartaren)

#4 » 15:33:50, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptja, jag lät maskinen kallna, gick dit och luftade en sväng, och sedan startade den efter ett lätt gnuggande, och gick sedan precis som vanligt.
Filtren bytte jag för några månader sedan, så jag tror inte dessa är igensatta.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

jörgen.ottosson

#5 » 16:44:02, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en orsak som kan bero på värme som jag känner till.... och det sker som regel på maskinen med högt insprutningstryck ( för att vara gammal maskiner, inte i modern mening högt...) Pumpen är gles, och blir glesare när den är varm....så den orkar inte ge tillräckligt tryck ( på startmotorvarvtal) för att öppna spridarna. = Motorn startar när den är "kall" men inte varm, men går "bra" ...

Det är inte så värst vanligt, eftersom de flesta dieselpumpar har ganska rejäl överkapacitet tryckmässigt mot vad spridarna behöver....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mathiast

#6 » 21:01:01, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ånglås? låter helt osannolikt men skit i nån ledning skulle jag gissa på
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

dimorep

#7 » 21:12:52, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror säkert på för högt internt genomläckage i insp.pumpen (orsakat av kombinationen hög värme och sliten pump) inget direkt jätteovanligt fenomen på CAV rotorpumpar.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: håkan 13 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se