Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vad borde en fin MF 575 kosta??

35 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

pjohanss (trådstartaren)

#1 » 12:33:15, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er,
Jag är spekulant på en MF 575 MP -78. Den ser väldigt fin ut, allt fungerar utom hyttfläkten. Vad borde en sådan kosta idag?

Mvh, Peter
Användarvisningsbild
pjohanss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:04, 04-10-2009
Ort: Slädene
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550
Sno-tric SC20-2
Polaris 500 ATP



LeifAndersson

#2 » 12:45:37, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den också ÄR riktigt fin och inte bara "penselrenoverad" så 30k kan den kosta. Men lite svårt att säga när ev. utrustning inte framgår. Finns det frontlastare tillkommer minst 10k också där beroende på typ och utrustning.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

pjohanss (trådstartaren)

#3 » 14:55:03, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret!
Den verkar inte vara penselrenoverad utan i bra bruksskick. Lite nött som den borde vara med tanke på ålder, men inte farligt med rost och inte bättringsmålad alls tror jag. Kvitton på bla lamellbyte finns.

Bromsar funkar bra, lätt att växla och snabbväxeln fungerar (åtminstone till en början, har inte testat när den blivit riktigt varm).
Den har en Källve-600 lastare med mekanisk tipp, så lastaren i sig lägger väl inte till så mycket pengar. I övrigt ingår väl inte mer utrustning än standard (hitch+jordbruksdrag, ett antal hydrauluttag bak - vad mer borde det vara?)

Ska fundera lite till.. Men det är väl en bra allround-traktor till en liten hästgård om jag förstått det hela rätt..
Kommer mest slå, vända och pressa hö, köra ut gödsel, samt någon gång då och då plöja, harva och så ny vall. Även snöröjning de åren det kommer snö.

Mvh, Peter
Användarvisningsbild
pjohanss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:04, 04-10-2009
Ort: Slädene
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550
Sno-tric SC20-2
Polaris 500 ATP

Petson

#4 » 15:18:06, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Om den också ÄR riktigt fin och inte bara "penselrenoverad" så 30k kan den kosta. Men lite svårt att säga när ev. utrustning inte framgår. Finns det frontlastare tillkommer minst 10k också där beroende på typ och utrustning.


Ja, får du en fin MF 575 med lastare för 40k så har du gjort ett riktigt klipp, jag har en och den skulle jag begära nära det dubbla för! Jag har iofs en rejäl Trimalastare av senare modell, men ändå... Det är ju bara att kolla på blocket vad folk begär... 30k får man ju inte ens en MF 175 för?!
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35

LeifAndersson

#5 » 15:23:31, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara 575:an hyfsat välhållen så är det en mycket bra traktor. Men egentligen skulle det varit en bättre lastare på en "gårdstraktor". En Bergsjö/ Trimalastare med hydraulisk skopmanövrering skulle varit ett stort plus, och kunde också fått kosta en slant. Som du säger är den lastaren som sitter på i princip värdelös när traktorn ska värderas.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#6 » 15:29:09, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Petson skrev:
LeifAndersson skrev:Om den också ÄR riktigt fin och inte bara "penselrenoverad" så 30k kan den kosta. Men lite svårt att säga när ev. utrustning inte framgår. Finns det frontlastare tillkommer minst 10k också där beroende på typ och utrustning.


Ja, får du en fin MF 575 med lastare för 40k så har du gjort ett riktigt klipp, jag har en och den skulle jag begära nära det dubbla för! Jag har iofs en rejäl Trimalastare av senare modell, men ändå... Det är ju bara att kolla på blocket vad folk begär... 30k får man ju inte ens en MF 175 för?!


Tror du att du får minst 80k för en 575 med lastare, då har du läst på Blocket för mycket!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Petson

#7 » 15:40:20, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tror du att du får minst 80k för en 575 med lastare, då har du läst på Blocket för mycket!


Nej, det tror jag inte, och det skrev jag inte heller, läs igen! Har du någon bättre källa än blocket att bedöma hur mycket saker kostar så är jag idel öra! Hur mycket saker är värda och hur mycket saker kostar är helt skilda ting.
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35

FÅRsCALLE

#8 » 15:44:26, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en 575a innan vi köpte vår ny traktor för 4-5 år sen.
Den gick ganska mkt då vi hade lastare på den.
Problemen vi hade med den va att den va väldigt lätt i baken med lastare på ( tror vi hade trima 1350). Hände ofta att man belv ståendes slirande när man skulle backa med lite tyngd i skopan.
Lastar traktorer sliter ju på kopplingen och hydraulpumparna så det är ju nått du bör kika på. Och då gärna få oljan varm så ser du om lastaren sticker upp fort eller om de tar en kvart för den att nå topp läget.
Vi hade problem med att starta våran när det var kallt. Trots motorvärmare och nyladdat batteri så va den seg som fn.
Annars en mkt trevlig traktor. Gick skapligt fort längs vägen och lagom stor.
tror 80 000 känns som mkt pengar för en sådan traktor. Men man hamnar säkert runt 60 000.
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52

dimorep

#9 » 18:19:25, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Petson skrev:
LeifAndersson skrev:Tror du att du får minst 80k för en 575 med lastare, då har du läst på Blocket för mycket!


Nej, det tror jag inte, och det skrev jag inte heller, läs igen!

Nä, men det är det klart vanligaste stället numera att hitta övervärderade saluting på och många som inte har riktigt koll på branschen har de priserna som måttstock...

Har du någon bättre källa än blocket att bedöma hur mycket saker kostar så är jag idel öra!

Tror (vet) att Leif har mängder av år med erfarenhet av handel med maskiner, både hela och i delar. Så det han troligen hade som referens här var sin egen erfarenhet. :thumme:

Så om Leif varken försökt sälja eller köpa det omtalade objeket eller ens har någon "sammhörighet" med någon av parterna, varför inte bara vara tacksam för att han helt opartikst delgivit här (utifrån vad han vet) vad det aktuella objektet borde vara värt. :???:

Hur mycket saker är värda och hur mycket saker kostar är helt skilda ting.

Och inte minst vad de slutligen säljs för... :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

pjohanss (trådstartaren)

#10 » 20:47:32, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för de råd som givits!
På blocket begär man faktiskt 79k för en 575 med lastare..
Så mycket tänker jag inte betala..
Frågan är nog om jag blir rånad om jag betalar 45k.
En fundering är att bygga om Kellve 600 lastaren till helhydraulisk. Eller helt enkelt byta ut den mot en Kellve 900 som är det. Fästjärnen passar ju i alla fall.
/Peter
Användarvisningsbild
pjohanss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:04, 04-10-2009
Ort: Slädene
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550
Sno-tric SC20-2
Polaris 500 ATP

Petson

#11 » 22:55:50, 23-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju rätt enkelt att ta reda på om man kan få en 575a för 30kkr, bara att ringa de som är till salu och bjuda just 30kkr och se om man får napp... Absolut bra av Leif att dela med sig av sin erfarenhet, jag tycker bara det var lite märkligt att säga att den är värd 30kkr när dom som finns till salu kostar minst det dubbla...

Jaja, nog tjatat om detta, jag är iaf nöjd med min, kräver som sagt en motvikt i trepunkten för att köra nåt lite tyngre i lastarn, annars bara slirar det. Kolla glapp i styrningen, dom är lite vingliga på väg, även med glappfri styrning. Ingen jättekostnad, men ändå...

Hydraulpumpen sitter ju väl gömd, mitt inne i traktorkroppen, så kolla så den är frisk o kry, inte rolig att byta.

Jag pratade med en gammal MF-mek i våras, och han sa att hela traktorn är en idiotsäker konstruktion!
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35

Aqualize

#12 » 02:47:15, 24-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det denna som är objekt i fråga?
(med tanke på Kellve 600 lastaren)
http://www.blocket.se/skaraborg/Massey_ ... m?ca=8&w=3

Ser ju ut som den är väldigt lågt monterad eller är lastaren bara så liten egentligen? Lyfthöjden lär väl bli rätt lidande och det sänker jag priset med.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

LeifAndersson

#13 » 08:28:16, 24-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får ni sansa er lite, det här är den ursprungliga texten:

pjohanss skrev:Hej på er,
Jag är spekulant på en MF 575 MP -78. Den ser väldigt fin ut, allt fungerar utom hyttfläkten. Vad borde en sådan kosta idag?

Mvh, Peter


Och här är mitt svar:

LeifAndersson skrev:Om den också ÄR riktigt fin och inte bara "penselrenoverad" så 30k kan den kosta. Men lite svårt att säga när ev. utrustning inte framgår. Finns det frontlastare tillkommer minst 10k också där beroende på typ och utrustning.


Om ni läser texten har jag inte påstått att en 575 med lastare ska kosta 30k, utan att en 575 utan lastare som ser bra ut GÅR att köpa för 30k. Och att det för en monterad lastare tillkommer minst 10k Jag påpekade också att med lämnade uppgifter går det inte att säga mer exakt. Inget sägs om däckutrustning, drifttimmar och det allmänna skicket förutom att den ser bra ut och att allt "funkar". Och absolut inget om ev. frontlastare.

Och tillbaka till prisbilden på blocket som många tror är vad som gäller i verkligheten.
Jag kan mycket väl förstå att säljaren hugger för sig ordentligt när han prissätter sin vara. Det finns ett talesätt bland handlare: Om jag begär åt he**ete för mycket för min vara tokskrattar flera hundra medvetna spekulanter åt mig, med den första pappskallen som dyker upp han köper den! Men det är långtifrån alltid han dyker upp och då blir priset ett annat.
För att ge några exempel på prutmånen på blocket kan jag ge två exempel från fjolåret. Vi köpte en 60hp traktor för 32k kundens pris i annonsen var 58k och en 70hp med lastare för 45k kunden begärde 65k. Och en granne skulle sälja sin traktor och sa att på Blocket skulle han få 60k, jag sade lycka till och traktorn hamnade på Blocket. När den senare hamnade här för service visade det sig att köparen betalt 38k för den!
Så vad någon begär för en vara har absolut inget med värdet att göra. Vad som är intressant är vad varan verkligen såldes för, resten är bara förhoppningar eller fantasier. Men låt folk ha sina fantasier för sig själva och sprid de inte vidare som en sanning!
Senast redigerad av LeifAndersson 08:31:28, 24-08-2012, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

pjohanss (trådstartaren)

#14 » 13:27:13, 24-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Är det denna som är objekt i fråga?
(med tanke på Kellve 600 lastaren)
http://www.blocket.se/skaraborg/Massey_ ... m?ca=8&w=3

Ser ju ut som den är väldigt lågt monterad eller är lastaren bara så liten egentligen? Lyfthöjden lär väl bli rätt lidande och det sänker jag priset med.


Ja, det är den. Lastaren är rätt liten. Jag har en likadan på min Victor och där funkar den bra i storlek. Jag har dock tänkt byta lastare i så fall. Fästena kan förstärkas och användas till annan lastare. Har kontakt med en liten firma i närheten som pysslar med sådant..

LeifAndersson skrev:Om ni läser texten har jag inte påstått att en 575 med lastare ska kosta 30k, utan att en 575 utan lastare som ser bra ut GÅR att köpa för 30k.


Det gör det säkert. Jag ville ha någon form av "lägsta" pris, vilket jag fick och är tacksam för! Jag har letat efter en traktor i prisklassen 30k - 50k ganska länge och har intrycket att det skiljer väldigt mycket på tillgång och efterfrågan beroende på var i landet man befinner sig. I Västergötland verkar hyggligt fina traktorer vara lätta att sälja - och kanske även bli dyra. Sedan har jag snarast erfarenheten att folk även ljuger om vad de betalt för att man ska tro att de gjort en bra affär..
Användarvisningsbild
pjohanss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:04, 04-10-2009
Ort: Slädene
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550
Sno-tric SC20-2
Polaris 500 ATP

krokodilen

#15 » 13:53:42, 24-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe alltid lika kul med prisdiskussioner!! :) Själv brukar jag hugga i och bli skrattad åt av både självutnämnda experter och riktiga experter. Sedan brukar skrattet oftast tystna eftersom jag inte är känd för att dumpa priset och inte heller är jag känd för att ha mera än 2-3 traktorer på gården samtidigt vilket väl innebär att de avyttras till begärt pris eller strax därunder.

Prisbilden är även starkt beroende på var i landet man befinner sig och som jag bedömer det så är priserna/efterfrågan generellt högre i mellan-sverige.

Bara för att förtydliga uttalandet med självutnämnda experter så syftar jag givetvis inte på Leif eller Dimo heller för den delen, jag tror nog de utnämnts på ett mera förankrat sätt. :thumme:

Tyvärr så får jag nog ändå Leif i strupen när jag tycker att du ska strunta i MF:a och kika på denna istället! :mrgreen: Volvo + moms eller inte det är ju frågan.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se