Hej.
Släpade hem en Ferguson TEA 20 1953 för några år sedan.
Chassinr 325106.
Motornr SC46205E.
Bensin, Standard motor med 85mm kolvar.
När jag köpte den trodde jag motorn var frusen. Helt utan komp på alla fyra.
Inga sprickor utvändigt. Men jag har hört en kommentar att grållarna "fryser invändigt".
Nu har jag äntligen fått tid att kolla.
Lyfte av toppen. Samtliga foder låg i plan med eller under blocket. På topplockspackningen ser det ut som det läckt åtminstone mln cyl 2, 3 och 4.
Fortsatte med sump, kolvar och stakar. Inget spår av vatten i oljan. Kunde heller inte se några frostskador.
Tillverkade en urdragare och drog i dag ur fodren.
Nervöst då jag aldrig gjort eller varit med om detta tidigare.
Avdragaren. M20 gängstång. Fodren följde lätt med. Puh!
Men det låg mycket rost och gegg i botten mln foder och block.
Aldrig sett maken till smuts!
Försökte fota i blocket. Cyl 1
Cyl 3-4.
Jobbade mycket för att få rent i blocket. Rädd att peta hål i väggarna. Men det verkar ha gått bra. Har fortfarande inte hittat några frostskador.
Men fått en tankeställare om kylarvätskor och rengöring av kylsystem!!
Vevstakslagren var fina. Hade tänkt att inte röra ramlagren. Vevaxeln kvar i blocket. Men med all smuts som passerat får jag åtminstone demontera för rengöring och uppmätning.
Skall göra ren fodren. Kolla kolvspel och ringar. Mäta ram- och vevlager samt tapparna.
Det kommer att ta sin tid då jag måste låna mätdon.
Återkommer med fler rapporter.
Hälsar
Janne L