Hej å Hå.
Ny här på Forumet.
Detta är mitt första inlägg här så troligtvis hammnade denna i fel kategori
Om mig.
Mek-kunskaper: Självlärd "mekare" Bilintresserad. Skruvat ihop denna.
http://www.garaget.org/?car=38272
Så är inte helt oerfaren "mekaniskt"
Utbildad It-ingenjör så är mera hemma i "bittarnas" värld än traktorer och arbetsmaskiner. Har även bott i stan hela mitt liv så min erfarenhet är därför begränsad
Min traktor då.
Köpte nyligen ett hus utanför stan och Fick tips om en MF 165.
Årtal ??? (har inte ens tankat den ännu...)
Men har kört med den på gården och jämnat ut marken som blev rejält upp"geggad" då en ny avfallsbrunn grävdes av en grävmaskin.
Några frågor.
Kylarslangen (nedre) sprack ordentligt och stängde av maskinen så fort jag märkte det.
Böt slang till en vanligt slang med rätt längd och dimension.
Fyllde på vätska och körde i ca 30-60min.
Tog paus då värmen steg in på "hot" området.
Kylaren nertill kall, upptill varm
60min senare fortsatte jag och fortsatte köra lite senare på kvällen med ungefär samma belastning var värmen i mitten av det gröna området hela tiden som det skall vara.
Frågan:
Är detta beteende normalt då man bytt all kylarvätska?
Fråga 2:
Har på ett shaktblad (gäller även skopa och andra bakmonterade grejor) som jag flyttat grus och jord med.
I vissa lägen (bladet uppe i luften) så hörs ett (rytmistkt) klockande ljud som ör direkt "kopplat" till motorvartalet.
brukar höja eller sänka en aning så slutar ljudet direkt.
Är detta ljud normalt?
fråga 3
Finns två spakar som höjer och sänker shaktbladet.
Den inre är den som jag annvänt mest för att höja/sänka bladet.
Den yttre spaken har jag försökt klura ut men inte kommit på något annat än att den reglerar hur mycket "kraft" som shaktbladet höjdreglering får.
Kan någon förklara åt mig hur jag skall göra för o "göra rätt"
I väntan på svar så ska jag läsa manualen som fanns på sidan här