Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Oljebyte intervaller på en stugtraktor

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kafelsan (trådstartaren)

#1 » 11:48:29, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en DB 880 på stugan som jag använder 2-3timmar per år.

Hur ofta behöver man byta motorolja på en maskin som körs max 5 timmar per år?

//Freddan
Kafelsan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:06, 28-11-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor



LeifAndersson

#2 » 12:44:55, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drifttimmarna har mindre betydelse på en traktor som går lite. Men byter du vartannat år (2 års intervall) tror jag det kommer att funka fint. På reservelverk byts det med den intervallen, då brukar de gått 15-20 timmar pga. att de startas och varmkörs 6 ggr / år. :uupps:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#3 » 18:29:55, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bytesintervall på vart annat år kan säkert fungera bra på en gammeltraktor, eller om du vill vara på säkra sidan och skämma bort den lite så byter du vart år.

Alla de stationära motorer vi "sköter om" på jobb (till gen, komp, pump -agg.) byter vi olja och filter på årligen (vissa har upp till 220 liter synt.olja i sumpen), allt enligt rek. från motortillv. och anl.installatör. Och då handlar det oftast ändå om motorer som står i utrymmen med konstant temperatur / luftfuktighet, dvs bästa tänkbara miljö och som i regel har under 20 gångtimmar / år.
Känns lite onödigt ibland, men vem vågar ta ansvaret för att "det går säkert lika bra att köra två år med oljan i de"... :/
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Aqualize

#4 » 22:03:52, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var motoroljan det.
Jag har ju en MF 175, var 100:e timme ska motoroljan bytas står det. Jag kan nog kanske vara upp i 100 timmar på ett år. Det är bara 8 liter också (plus filtret).

Men hur lång kalendertid är det på transmissionsoljan (för växellåda och hydraul)? Intervallet där är 600 timmar.
Nu har jag haft traktorn 3 år och det blivit bytt 2 gånger, men det var lite mer för det praktiska. Jag är inte så sugen på att köpa och stjälpa i 30 liter olja varje år.
Efter mycket slit kunde jag byta MP-filtret i år, det satt må ni tro. Sugsilen nere vid pumpen har jag inte varit till.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

LeifAndersson

#5 » 07:32:08, 05-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen gäller 2 år även där oavsett drifttimmar. På 2 år samlas så mycket kondens i oljan så den börjar att förlora en del av sina egenskaper.
Men många plussar på ett år, utan att något skadas, det viktiga är att det faktiskt blir bytt regelbundit.
Har sett Ferguson traktorer med olja från "farfars tid", som även funkat hjälpligt. Men det är ingen vacker syn när man synar detaljerna. :(

Det viktigaste är att oljan är så varm som möjligt när den tappas av, så att det följer med så mycket skit som möjligt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BengtP, ingemarsmaskiner och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se