Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Däck dimensioner

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

vgarn (trådstartaren)

#1 » 07:40:01, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har 13,6/24 fram och 16,9/34 bak på min ford 6610 Jag vet att det är noga med däck Dimensionerna Men vad kan hända om jag går upp till 18,4/34 bak.
vgarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 08-12-2011
Maskintyp: Ej angivet



Krister W.

#2 » 08:53:44, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den traktorn är 4WD, väl?
Fel dimensioner fram/bak leder troligen till kraftig överbelastning av transmissionen, havererad fördelningsväxel/mellandifferential, samt försämrad körbarhet... innan haveriet kommer!

Edit:
Dvs om däckets diameter förändras vid bytet.
Senast redigerad av Krister W. 08:55:50, 14-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

TobiasW

#3 » 10:12:47, 14-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste byta till större framdäck också, skulle tro att 14.9-24 blir bra. Men för säkerhets skull kan du behöva räkna ut fördriften på framhjulen, dvs hur mycket framhjulen slirar i förhållande till bakhjulen, bör vara runt 3-5%. Då måste du veta utväxlingsförhållandet mellan fram- och bakaxel och rullningsomkrets på de aktuella däckdimensionerna. Vet inte hur det är med Ford, men vissa traktorer har tabeller i instruktionsboken på vilka dimensioner som är tillåtna att kombinera.

Dessutom finns det ganska stora variationer på diameter och rullningsomkrets mellan olika däckfabrikat och typ, (diagonal, radial 85-profil, 70-profil, 65-profil) så bara för att dimensionerna stämmer ihop enligt tabell, är det inte säkert att de funkar ihop i verkligheten. Jag har Pirelli 70-profil på två traktorer, och de däcken är betydligt lägre i verkligheten än måtten i Pirellis däckkatalog. Och det har inneburit att jag fått skaffa dubbelmontage som är en dimension mindre (lägre) än vad som egentligen ska passa enligt tabeller i däckkataloger.

Och givetvis har däckens slitage/mönsterdjup stor betydelse.
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se