Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktorn vill inte starta

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Erland Eriksson (trådstartaren)

#1 » 03:12:13, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Jag köpte en traktor för några år sedan och det är en BM Volvo 400 Buster. Den har funkat bra hittills men jag har inte kört mycket med den och tyvärr har den alltid stått ute. För ett par år sedan stannade motorn efter en stund och var stendöd. Jag luftade bränslesystemet överallt där man ska lufta och det kom bränsle både på matarsidan ur pumpen och vid spridarna och efter en stund startade den igen och sedan dess har jag kört med traktorn något tiotal gånger.

Idag skulle jag starta traktorn men lögn att få igång den. Bränsle kom fint vid filtret och ur luftningsskruven på pumpen men inte en droppe vid spridarna när jag körde på startmotorn.

Traktormotorn är en Perkins D3.152 motor och det är CAV fördelarpump.

Någonstans har jag hört att dessa pumpar kan upphöra att fungera om de stått stilla för länge men då är det oftast om de varit tömda på bränsle men så tror jag inte det varit på traktorn.

Är det någon som har något tips om var jag ska börja och hur jag ska gå tillväga.

Det här med meka tror jag fixar för jag är väldigt noga och vad gäller dieselpumpar är det närmast sjukhushygien som gäller :mrgreen:

Jag har aldrig riktigt förstått hur dom här fördelarpumparna fungerar och hur de bygger upp det höga trycket. Är det en vingpump kanske? Och sedan måste det ju också fördelas till de olika cylindrarna.

Kan man demontera en sådan här pump om man först gjort den ren och sedan håller sig över en tygklädd ren bänkskiva. Eller flyger tusen små fjädrar och smådelar lång väg?

Snälla hjälp mej på traven så jag får fart på traktorskrället.... :grin:
Erland Eriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:48:55, 28-06-2007
Sverige



jörgen.ottosson

#2 » 06:18:13, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppen kan ha fastnad ( mängdregleringsventilen,internt i pumpen, under locket där gas/stopp reglage sitter)

Matarpumpen för internt "matartryck" kan ha lagt av. ( "vingpump" under ett lock i enden på pumpen, där bränsleledningrn kommer in.) det sitter även en ventil i det locket som reglerar trycket som kan strula...

Högtrycks kolvarna kan sitta fast, pumpkolvar som går mot en pumpring inne i pumpen. ( "rotordelen" måste demonteras)

jag hade ett liknande problem för en stund sedan....
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

OBS. jag menar inte med detta att jag rekomenderar att du börjar pilla med pumpen, utan felsök först allt utanför som kan strula.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

joakim72

#3 » 07:33:46, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade slagsmål med ett likadant problem för en tid sedan. felet låg i ändan på pumpen, där bränslet kommer in.
Under filtret där hittar du en mängd fjädror i ett rör. Mellan dessa fjädror hittar du en liten "kolv" som ska röra sig fritt i röret. Se om den rör sig innan du river vidare.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Erland Eriksson (trådstartaren)

#4 » 09:25:56, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gött!!! Det låter som jag hamnat bland "rätt" folk. :grin:

Det lär nog inte bli något av reparationen före våren men då kommer jag säkert att sätta igång och före det ska jag noga preparera mig här, bland annat genom den bifogade länken.

Förr var man tvungen att söka upp folk och fråga eller kolla i handböcker men idag kan det räcka med några musklick. Vilket framsteg.... :uupps:

Är man bara väl förberedd och kunnat få rätt kunskaper så tror jag chansen är stor att det lyckas. Man jobbar med minnet och skruvar som man hade gjort det åtskilliga gånger trots det är första gången. Det är inte främmande mark längre man vet ju hur det funkar och hur det ser ut inuti. Det här är ju rätt komplicerade grejer så chansningar är nog inte att föredra...


För några år sedan visste jag inget om bensininsprutning och Bosch K-jet men tack internet är den nu (nästan)lika självklar som en gammal gasare.

Jag skriver "nästan" för det kan spöka rejält om man har otur vilket jag hade. Ingen expert lyckades hitta felet över webben men nu har jag fått ett tips att det ska ligga en tunn, tunn plåt under det gjutna locket på bränslemängdmätaren. Den plåten kan rosta sönder och då blir motorn konstig. I mitt fall kom jag i regel dit jag skulle (om det inte var för långt) Problemet kom oftast på väg hem bilf-n bara stannade helt död. Sedan kunde man vänta starta om och köra en bit osv. osv. Inte så där jättekul om bilen plötsligt bara stannar i enkelfilen på en 2-1 väg....

Till slut tröttnade jag, ställde av skrället och cyklar men lånar ibland en bil.

Tack för god hjälp, jag återkommer hur det här slutar och säkert också med en del bilder.... :thumme:
Erland Eriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:48:55, 28-06-2007
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se