Tiden går och man hinner väl inte med allt man tänkt. Lastaren blev avplockad igen i somras och stående ändan till för nån månad sen. Fick tummen ur och har nu fixat en del av de viktigare sakerna.
Ventilpaket inköptes på Olsson. Efter flera kvällars mätande och funderade så fick det tillslut bosätta sig under/bakom höger fotsteg till hytten. Där finns dessutom tillgången till traktorns övriga hydraulik så inkopplingen blev förhållandevis enkel. Kunde använda de slangarna som tidigare ägare använt till
lastare otroligt nog. Är jäkligt trångt bakom framhjulet där man normalt sätter ventilpaketet på en ”vanlig”
traktor.
Fick tillverka ett
fäste med vinkel som sedan bultades i fotsteget. Trångt och jäkligt så detta var sista utvägen.
Inget självklart ställe att sätta spaken heller. Gjorde en konsoll att fästa i dörrgångjärnens bultar. Skönt att slippa svetsa i hytten tycker jag. Blev väl i grövsta laget men den sviktar inte
I julklapp gav jag mig och traktorn en Multifaster. Tänker kanske chansen är större att man faktiskt ställer av lastaren om det är smidigt. Var en utmaning att få dit den på ett bra sätt, men nu sitter den där!
Nu fungerar lastaren att använda ialf. Nästa steg blir att bygga dit hydrauliskt
skoplås och tredjefunktion med elventil. Sen kanske det blir färg.. Men det är nog sommar då.
Blev en timmes tur i landskapet igår, man märker av att man bytt till styvare fjädrar i framaxeln, för med lastaren på så fungerar fjädringen bättre faktiskt. Jätteskön att köra på vägen, att man dessutom kan köra om vissa andra LGF-åk är ganska kul
Nu till nästa sak på dagordningen. Bromsar till vagn.
Har vänt och vridit på detta men bromsuttag nu ganska länge, det är inte hållbart att åka utan bromsar längre.
Ventilerna som finns där
styrning sker via pedalen har varit lite svåra att få tag i, dessutom har jag snöat in på att jag vill kunna bromsa vagnen separat. De ventilerna skall dessutom träffas rätt i storlek och ha prioriterad
olja från pump osv. Inte jättesugen på att ge mig in i traktorns bromssystem heller.
Då jag funderade på att göra en egen lösning via befintliga hydrauluttag så sprang jag på Weimers lösning.
Tanken är att montera detta
ungefär där lastarens
ventilpaket sitter, där finns idag pluggade
uttag som tidigare använts till att styra sidovinge. (Samma uttag finns oxå bak) Då slipper jag ha hela arrangemanget bak på traktorn. Då kan jag dra bak ett bromsuttag och via en
kran välja om jag ska använda funktionen som
broms eller till tex vägsladden där jag behöver nyttja två hydraulfunktioner. En fri retur till tank måste dock till.
Gärna synpunkter om nån förstod mina planer.. Gott Nytt År maskinister!