En annan vanlig placering av det filtert är i bakkant av motorn - in mot hytten. Är där sen
lastare monterad på traktorn så kan filtert vara flyttad ur plats / servicehänseende.
Går dock inte att ta fel på detta filtert, då det är en lös konsoll med två relativ grova (jämfört med vanlig
bränsleledning) gummislangar ansluta på var sin sida av den.
Vad som även kan vara bra att kolla upp på en "lastartraktor" är om där är något "glapp" i framaxel /
nav. Görs lättast genom att trycka ner (antar att det är
dubbelverkande lyftkolvar) lastaren i marken (på hårdgjord yta) så att traktorn framdel lättar lite från marken. Samtidigt som du kollar så att framaxelen "följer med" direkt, lika dant med de båda hjulnaven. Nästa steg (fortfarande med upplyft framvagn) är att rycka i hjulen och axelen förhand "åt alla håll" då brukar man kunna känna om där är någon rörelse där det inte ska vara det. Kolla samtidigt efter ev. oljeläckage från framaxeländarna (där drivaxlarna går ut till naven) och runt själva navreduktionerna.
En annan sak som slits ganska hårt vid lastarkörning (speciellt med ovan förare) är kopplingen, så kolla att den drar igång som den ska med ett distinkt dragläge och inte slirar vid start på (för)hög
växel. Och att där är normalt
spel / frigång i pedalen samt kopplar ur som den ska.
Är där "rattväxel" på traktorn så kolla att ALLA växellägena går lätt att få i, både vid upp och nerväxling och det med både med varm och kall transm. Ta en rejäl provtur.
Bortsett från motorn (och ev. "rattväxel") så är de g:a Fordarna ganska bra traktorer som brukar fungera oförskämt bra och det med ett lågt servicekonto.
Tillägg: Såg att Leif också svarat liknade undertiden jag skrev inlägget..
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...