LeifAndersson skrev:Det är inte bara en riktig IH. Det är också en förbaskat riktig traktor.
Till skillnad från sina US-tillv. syskon så fungerar de riktigt bra, trots hård användning.
Egentligen har de bara en svag punkt,och det är överföringen mellan
växelspak och
växellåda. Alla som kört 956 har drabbats av låsta växlar och fått rycka i stagen där under hytten. Dessutom är det lite komplicerat att renovera när det blir rätt mycket skruvning med bl.a hyttlyft.
Fixade stagen / vinkelkullederna på en 956:a som det kört och saltats med och sen blev den bara undanställd till nästa gång det var halt (typ några veckor senare) och då gick växelreglagen inte att röra längre...
Löste det genom att skaffa en liten stavslip (typ Dremmel) med kap/slipskiva och sen in under hytten och på plats slipa bort svetsarna som håller fast kuldelen (genomgående tapp -svetsad på undersidan). Ersatte de tillf. med vanliga vinkelkulleder från Jula (var helg och traktorn skulle
rulla) sen blev det riktiga av ind.modell.
Något som kan vara värt att kolla upp om man tycker att växelspaken / .arna känns tröga, innan något
stag fastnar och/eller smäller av.
Växellänkage som rostar fast händer även på Fordar med den låga hytten (tex 5610-6810 & 76-7810), de som har 1-4 / L-H-R transm. och växelspakarna placerad framme till höger om stolen.
Tillägg:
När jag läser Emils inlägg så blir jag osäker, var minst 10 år sen "operationen" utfördes på IH:n. Men om det bara var något till yttre hyd, varför skulle jag då stått ute och åtgärdat det på plats hos kund och inte inne i en varm verkstad bara en bit därifrån..
F-n man börjar nog att bli lite senil (eller så har man gjort så många olika saker att man glömmer av lite av de enskilda detaljerna)...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...