Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

4wd med fel däckdimensioner

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mikke (trådstartaren)

#1 » 22:19:08, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag va och kollade på en ny traktor igår, en MF 6150.
Den funka fint och så men så fort man tryckte i 4wd så kände man hur det börja streta emot och man hörde även hur den fick jobba hårdare.
När man bromsar så kopplas ju 4wd in och när man släpper bromsen så går den ur med ett ryck.

Jag vet att det har att göra med rull omkretsen på däcken men fråga är ju hur hälsosamt det är för traktorn???
Eller är det sånt man får leva med på 4wd traktorer?
Säljaren trodde det berodde på att jag provkörden den på asfalt och menade på att det alltid går trögt med 4wd och asfalt.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn



Robban_C

#2 » 22:21:42, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår NH går inte så mycket tyngre bara för att man kopplar in 4 WD.
Tror nog att du ska kolla vad det sitter för tofflor på den där.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mikke (trådstartaren)

#3 » 22:36:18, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj skrev fel det är en 6160.
Ingen som sitter på en instruktionsbok som kan kolla vad det ska vara för storlekar?
Däckens storlekar är iallafall fram 400/80 R28 bak 18.4 R38 industri däck är det.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

Trigon

#4 » 23:02:29, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt traktorkalendern band 6 ska det vara 440/65x28 fram och 540/65x38 bak på MF 6160. Dock har jag ingen uppfattning om hur säkert det är att dessa uppgifter är 100% rätt. :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

östemann

#5 » 23:07:45, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt konedata ska det vara 13.6R28 fram och
16.9R38 bak.
http://www.konedata.net/Traktorit/MF6150.htm . :driver:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

stegmaster

#6 » 01:02:08, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om valmet`n heller går så mycket tyngre vid 4wd, men det börjar låta illa från transmissionen om kör fortare en 15-20km/t.
Så man hör direkt om man inte koplat ur 4wd när man kommer ut på asfalt väg i dessa hastigheter.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

södergård

#7 » 09:59:54, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 6180 är likadan på asfalt. märks direkt när 4wd ligger i. sitter nya däck på den nu så felet kvarstår.
därimot att rycket när du släpper bromsen går att åtgärda.
jag kopplade in en strömbrytare på bromskontakten. har för mej att det var 4 kablar & en av dom går till 4wd. bryter den kabeln när jag kör mycket väg & inte behöver 4wd broms.
kommer dock inte ihåg vilken färg de va på kabeln & traktorn är uthyrd denna vecka
södergård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:14, 23-04-2011
Ort: vadstena
Maskintyp: Traktor

dimorep

#8 » 10:37:57, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om däcken är av rätt storlek till traktorn enligt vad som står på sidan på de (std. profil eller motsvarande lågprofil / "breddäck") så kan det ändå bli problem. Dels om det är olika slitna däck bak / fram, men även rullningsomkretsen mellan olika däcksmärke / modeller skiljer, trots att de är märkta med samma dimension.

Är där då nya däck som i sig själv är "stora för sin storlek" på ena axelen och slitna av "små för sin storlek" på den andra så blir differansen stor...
Och det i kombination med att där alltid är / ska vara en viss "överdrivning" på framaxelen (glömt hur mycket som är rek.) så blir det väldigt märkbart om den "verkliga rullningsomkretsen" blir fel. Inte minst vid inkoppling i färd med hög hastighet på hårdgjord yta (tex inbromsning på väg).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#9 » 10:54:41, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 40km traktor som har detta fenomen ska du undvika, hela transmissionen och framför allt lamellkopplingen till framhjulsdriften tar massor med stryk vid varje inbromsning. Har man kört så en tid och en del transportkörning motsvarar det flera 1000h normal körning. :(
På vår JD är den bromsberoende inkopplingen av framhjulsdriften urkopplad, vi får koppla i framhjulsdriften manuellt när det ska bromsas ordentligt. Och då tappar inte framhjulen fäste om man släpper bromsen och kan motorbromsa. :cool2:
Faktiskt ett idiotiskt påfund för att kringgå bestämmelserna om framhjulsbromsar. :x

Edit: Städade lite bland bokstäverna. :???:
Senast redigerad av LeifAndersson 12:26:48, 30-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PO

#10 » 11:07:41, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som regel är utväxlingen utformad så att framhjulens hastighet är 3-5% högre än bakhjulens. PO
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

LeifAndersson

#11 » 11:28:19, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PO skrev:Som regel är utväxlingen utformad så att framhjulens hastighet är 3-5% högre än bakhjulens. PO


Det är just där huvudproblemet ligger. 5% avvikelse i 40km hastighet blir mycket. Ingen skulle koppla i fyrhjulsdriften i den hastigheten i onödan. Då är det urdumt att traktorfan ska göra det automatiskt varje gång du rör bromspedalen. Snacka om korkad konstruktionslösning. :x Men normalt håller det garantitiden ut, så då blev det en billig lösning på problemet från tillverkaren. Vad vi också ska minnas är att de ordinarie bromsarna belastas med även bromskraften på framhjulen., som de i de flesta fall inte är dimensionerade för. :???:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#12 » 11:46:33, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en del "bondehatare" + en yrkeskategori (som lever av att utföra vägtransporter) som påstår att traktorer har inget ute på vägarna att göra... och i detta hänseendet så ligger det kanske lite i det. :?

Vi kan nog alla vara överens om att 4wd traktorer med denna "teknik" är mindre lämpade för att regelbundet användas som "transportare". :(
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Johan Marklund/Nordmark

#13 » 13:57:30, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är det sjukaste är att om man köper en traktor med riktiga bromsar i framaxlen så nog fan ska 4wd kopplas in vid bromsning ändå varför??. Blir ofta lite lurigt med fördrivningen med industridäck.
Varför göra det lätt när man kan göra det svårt.
Har skruvat Terex/Schaeff och Atlas.
Skruvar nu John Deere grönyte maskiner samt Giant Avant och Husqvarna.

Jobban nu mer som mekaniker på kyrkogårdsförvaltningen.
Johan Marklund/Nordmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:31, 03-09-2010
Ort: Säljeryd.
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

P Andersson

#14 » 20:47:50, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänka mej att dom rundar problemet med att traktorn saknar ABS bromsar om du redan har broms på framaxeln men att 4wd kopplas in ändå vid bromsning för att inte låsa framhjulen.

Volvos terrängbil C303 eller allmänt militära namnet 11 bilen kopplas alltid framaxeln in med vid bromsning på högväxeln, dock för att bakhjulen har lätt för att låsa på den pga att den är framtung
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

mikke (trådstartaren)

#15 » 21:14:57, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplar även nyare traktorer in 4wd när man bromsar?
Körde man i 40 km med 6160:in och bromsade och släppte bromsen så gick 4wd ur med ett jäkla ryck, jag tycke det va så illa att jag knappt ville andvända bromsen.
Riktigt korkad konstruktion.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se