Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 165 Oljeläckage

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

kpj (trådstartaren)

#1 » 10:49:17, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Bild

Har haft ett oljeläckage från växellåda som har tilltagit med tiden. Har nu delat på traktorn hittat problemet. De två nedre skruvarna (svart pil) var lösa. Det sitter fyra skruvar men endast en syns på bilden. Det var bytt koppling och då troligen även urtrampningslager för inte allt för många år sedan (före att jag ägde traktorn) och då missat att täta o låsa skruvarna.
Jag är förvånad över konstruktionen då det bara är skruven som tätar mot oljan i växellådan. När jag skruvade loss den för hand (den satt så löst) så var det fritt fram för oljan att rinna genom skruvhålet.
Gängorna är bra så den var bara slarvigt monterad.

Jag har en fundering kring packboxen (röd pil). När jag rör kopplingen är packboxen stilla på axeln medans lagret glider utanpå packboxen.
Blir lite förvirrad, tänker jag fel eller borde den inte följa lagret och glida på axeln?

Det här är ett otroligt bra forum med många kunniga personer så jag hoppas att jag kan få ett svar på min fundering.

Ha det bra / Kim
kpj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:26, 10-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165. IH bdt6 drott



Jars

#2 » 11:55:17, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har en fundering kring packboxen (röd pil).

Det kan jag inte svara på 100 men det det har ingenting med oljeläckaget
att göra ifl.

Men var var egentliga frågan ? Luckan ?
det skall sitta en pappackning där !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

kpj (trådstartaren)

#3 » 12:39:06, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.
Det så ok ut vid luckan, packning ok och allt satt fast. Det olje söl som var där kommer troligen från dom övre skruvarna som var lösa.

Jag var ganska övertygad om att det var inkommande packboxen till växellådan som var dålig men är inte så säker på det då jag såg att skruvarna var lösa och det var fritt fram för oljan den vägen.
Tidigare kunde det läcka lite ibland men sista tiden kunde det börja strila fint från dräner hålet i sprängkåpan när oljan blev varm.

Det jag undrade var packboxen innanför urtrampningslagret. Packboxen är stilla på ingående axeln. När man kopplar kommmer lagret utanpå packboxen.

Det gjorde mig lite förvirrad, men löser sig troligen idag då jag kommer demontera mer och kolla vad jag måste beställa.

Ha det bra / Kim
kpj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:26, 10-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165. IH bdt6 drott

Fredrik_

#4 » 12:50:10, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rör sig inte urtrambningslagret UTANPÅ en strut/rörhylsa som packboxen sitter invändigt i... :klia:
Ser ut att finnas många delningar mellan axeln och lagret!

Tippar du lådan bakåt kanske det går att göra rent från olja och montera skruvarna med lite silikon/packningsklister?!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#5 » 21:11:22, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kpj skrev:....Jag var ganska övertygad om att det var inkommande packboxen till växellådan som var dålig men är inte så säker på det då jag såg att skruvarna var lösa och det var fritt fram för oljan den vägen....

Det jag undrade var packboxen innanför urtrampningslagret. Packboxen är stilla på ingående axeln....

När man kopplar kommer lagret utanpå packboxen ....


hmm, Om jag förstår din fundering riktigt, i ordningsföljd inifrån och ut.

Ingående axel (homogen med bommar) roterar, ingående axelrör (ihåligt med bommar) roterar också, packboxens inre läpp tätar mot det axelröret,
packboxens sitter monterad i en hylsa vars utsida urkopplingslagret glider på,

underförstått hamnar då urtrampningslagret utanpå packboxen, dock med denna hylsa emellan... dessa två har inget direkt samband med varandra.

inget vi funderar på så där varje dag, det är konstruktorinnan som har valt att placera packboxen där...

(två axlar går in i bakändan, annars bryter man funktionen på hydraulpump å PTO när man kopplar ur)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kpj (trådstartaren)

#6 » 21:31:46, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Det löste sig när man skruvade vidare. Jag fattade först inte hur det var uppbyggt då jag aldrig delat en traktor tidigare. Jag skruvar mest i lok om dagarna. :smile:
Jag tackar för svaren jag fick. Kim
kpj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:26, 10-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165. IH bdt6 drott


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andrs72, bmrobban, micke, bm brunett och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se