Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Montera frontlastare BM 650?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bergsäng (trådstartaren)

#1 » 15:22:09, 02-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er.
Jag går i tanken att inhandla en BM 650 -73 eller -74, den jag tittar på saknar frontlastare som är ett måste i min fråga. Har hittat en frontlastare som suttit på en 600 och undrar om denna skulle kunna passa? Samt är det bökigt att montera frontlastare?
Bergsäng
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:37:57, 12-06-2012
Maskintyp: Traktor



LeifAndersson

#2 » 18:16:13, 02-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på fabrikat om de passar, T.ex Ålö har kombinerade fästjärn som passar både BM 350/600 och 650/700. Men generellt är det inte samma fästjärn på 650 & 600, Ålö ordnade med dubbla borrningar på samma fästjärn. Ska du montera en frontlastare själv så bör du vara hyfsat van att skruva och ha lite "grovkoll" på hydraulik. Ett dåligt montage är en säkerhetsrisk och kan även orsaka skador på hydraulsystemet på traktorn. Men har du bara lite koll och tar det lugnt och frågar när du är osäker så ska det ordna sig bara att prylarna verkligen passar. :thumme:

Du skriver att du ska köpa en 650 av 73 eller 74 årsmod, varför inte satsa på av 75 årsmod. eller nyare på.en gång. Då får du den uppdaterade hydraulen och andra förbättringar som kom då. Prisskillnaden är inte stor, men mervärdet är så mycket större på de nyare.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bergsäng (trådstartaren)

#3 » 18:35:43, 02-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret. Varför jag inte väljer en -75 ja det är för att dom 650 jag hittade i närheten är -73 och -74.
Jo skruva kan jag och har arbetskollegor som jobbat med hydraulik så den biten är jag inte orolig för (inte på traktorer dock men kan inte vara så stor skillnad)
Bergsäng
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:37:57, 12-06-2012
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se