Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nyinköpt bm 650

24 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

anders.malmgren (trådstartaren)

#1 » 21:09:04, 02-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er

Nu har jag fått hem min nyinköpta BM 650. Det är en 81:a men med tillverkningsnummer 27-tusen någonting så den är väl tillverkad 1980.
Jag kommer att ha massor med frågor. Bl.a. så glappar styrningen väldigt mycket så det var spännande att köra hem den.
Just nu så har jag plockat isär bromsen på vänster sida för den tog inte alls. Allt ser OK ut i den så det kanske bara är att justera den. Nu vet jag i alla fall hur den fungerar. Är det någon som vet hur tunna bromslamellerna får bli innan det är dags för byte.
Jag undrar över två saker som jag såg längst bak på motorns högra sida.
På bilden visar jag med pilar. Vid den gula pilen sitter en "mojäng" som verkar vara ansluten i motorblocket som en tryckgivare och uppe på den sitter det en kabel ansluten med en kabelsko. Kabel hängde vid sidan om såg jag när jag kom hem.
Vid den röda pilen ser det ut som en dränering av insugningsröret. Slangen som troligtvis ska sitta där försvinner in under hytten och jag ser inte vart.
På bilden syns också ett tomt filterhus. Jag trodde ett tag att det helt saknades bränslefilter eftersom slangen verkade gå direkt till matarpumpen från tanken. Jag hittade dock ett dubbelfilter framför dieselpumpen så nu är jag inte lika orolig. Vad har detta filter varit till. Ska det vara ett filter före matarpumpen.

Hälsningar Anders
Bild
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958



P Andersson

#2 » 21:26:56, 02-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtret som saknas är vattenavskiljaren, satt en glaskopp under den innan med en skruv i botten som man ska tappa ur vattnet med.

Olssons i Ellös verkstadshandbok ger mycket info, dock är den till de tidiga med Terra Trol I och inte II som de är på dom efter-77? samt att motorn inte finns med utan är en egen bok.

Att styrningen glappar brukar oftast var pga splinesen på styrspindlarna är utslitna för att styrarmen varit för dåligt åtdragen runt dom, kolla o ev byt
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

LeifAndersson

#3 » 22:27:13, 02-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givaren är till motorns oljetryck.
Bromsbeläggen kan du slita till nitarna riskerar att ta i diskarna.
Styrningen brukar vara spindlar och styrarmar som är slut.
Det som ser ut som en "dränering" är nippeln där slangen till luftrenarens indikator ska vara ansluten.
Du funderade inte på varför du inte hade något oljetryck när du körde hem traktorn, med kabeln lös funkar inte mätaren? Den ryker inte mycket när den stått på tomgång med varm motor ett tag?

Tillägg: På den lilla bild du visat är det mycket som tyder på att det är en jäkla klåpare som skruvat på traktorn tidigare. Bara på den lilla bilden avslöjas en rad klantiga reparationslösningar. :x
Senast redigerad av LeifAndersson 22:32:12, 02-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

anders.malmgren (trådstartaren)

#4 » 23:29:52, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar. Tyvärr kunde jag inte svara i går eftersom mitt konto blev avaktiverat. (Jag bytte e-postadress).
Jag var ju tvungen att gå ut till traktorn sent i går kväll och kolla. Jag hade ju visst haft oljetryck när jag körde hem den. Mycket riktigt visade mätaren max tryck med tändning på och givaren bortkopplad. När jag anslöt givaren gick mätaren ner på noll. I morse kunde jag starta motorn och mätaren gick då upp till mitten. Så där var allt som det skulle. Slarvigt av mig att inte titta på mätaren med motorn avstängd. Till mitt svaga försvar kan sägas att jag inte är van med mätare utan enbart lampa på Forden.

Vad är luftrenarens indikator för något. Jag kan lätt ansluta slangen efter att ha klippt bort den yttersta söndertorkade delen men var ska andra änden sitta. Den kanske sitter rätt men det ju bäst att kolla.

När det gäller vattenavskiljaren så undrar jag om det ska vara en avskiljare med enbart en glaskupa eller kan jag ansluta ett ytterligare filter med underdelen av hållaren i glas. En sån har jag kollat på på Sparex så det vet jag att jag får tag på redan imorgon om jag behöver.

Hälsningar Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958

anders.malmgren (trådstartaren)

#5 » 23:32:57, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tillägg: På den lilla bild du visat är det mycket som tyder på att det är en jäkla klåpare som skruvat på traktorn tidigare. Bara på den lilla bilden avslöjas en rad klantiga reparationslösningar. :x


Jag håller med om förbikopplingen av vattenavskiljaren. Ser du fler saker som jag bör se över.

Hälsningar Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958

Thomas Frisk

#6 » 07:07:32, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftrenarens indikator visar om luftfiltret är igensatt och därmed kräver rengöring.(ett membran som påverkar en mikroswitch vid för stort undertryck i insugsröret)
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

LeifAndersson

#7 » 07:30:48, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser inget lovande ut när man på en liten bild på en begränsad del av en motor ser flera klantiga ingrepp. 1.Kabel till oljetrycksgivaren lös. 2. slangen till luftfiltrets indikator. 3. Kapad dyr pressad slag som skarvats slarvigt med ett rör och klammer. 4. Slamkopp som lämnats kvar halvkomplett med en avklippt slangstump.
Slamkoppen kan du koppla bort och ersätta med en riktig slang mellan tank och matarpump. Koppen är mer till besvär än nytta så det är vanligt att den koppas bort. Men då brukar man besvära sig med att plocka bort resterna. Och att skarva en gammal metallomspunnen slang med vanliga klammer är inte direkt proffsigt.
Är övertygad om att det finns en hel del detaljer som måste tittas över som "arv" från föregående ägare. Det tyder inte på att han har haft någon större lust / förmåga att vårda sin traktor. :(
Så du får räkna med en större genomgång på allt som har med underhåll att göra. Lämpligen börjar du med att byta samtliga oljor och filter. Samt kollar allt som går att justera. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

emil.jönsson

#8 » 13:40:12, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi satte ett genomskinligt plastfilter imellan tanken och matarpumpen, så man slipper rostflagor och skit ifrån tanken. Och i början fick man byta filter 1gång i månaden, numera ca 1gång i halvvåret.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

anders.malmgren (trådstartaren)

#9 » 20:34:34, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja något filter bör man nog ha före matarpumpen och avskilja vatten verkar ju också vara en god tanke.

Jag försöker ju alltid att tro alla om gott tills motsatsen är bevisad. Det kan ju vara så att glaskoppen till vattenavskiljaren gick sönder ute i skogen och en "nödlösning" var tvungen. Sen har det inte blivit av att åtgärda. Men han kan ju ha varit en slarver också. Det hänger fler kablar löst och mycket av det elektriska är ur funktion. Elbiten ska jag nog fixa utan större problem. Så länge det inte sitter datorer i fordonen så är det hyfsat lätt.

När det gäller oljor och filter så har firman som jag köpte traktorn av bytt allt utom filter i hydraultanken. Jag kommer nog snart att förhöra mig om var alla filter sitter och vilka oljor som ska användas inför nästa byte.
Jag passar på att fråga om en oljesticka på vänster sida framför batterilådan. Den går vågrätt snett bakåt in under hytten. Är den till växellådan.

Jag måste också fråga om var luftfiltrets indikator sitter. Jag har läst om den i en instruktionsbok, eller om det var verkstadshandboken. Men jag kan inte se var den sitter. Slangen försvinner in under hytten.

Hälsningar Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958

Johnj-e

#10 » 09:13:20, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders.malmgren skrev:
Jag måste också fråga om var luftfiltrets indikator sitter. Jag har läst om den i en instruktionsbok, eller om det var verkstadshandboken. Men jag kan inte se var den sitter. Slangen försvinner in under hytten.

Hälsningar Anders


en "plastburk" i storlek med eller något mindre än ett snapsglas sitter oftast brevid startnyckeln, nyare har en kontrollampa som säger till när luftfiltret är igensatt
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

anders.malmgren (trådstartaren)

#11 » 23:21:19, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset om luftfilterindikatorn. Hoppas kunna titta efter den imorgon.
Jag tror att jag kan ha hittat felet på styrningen. I alla fall en del av det. Jag satte ena sonen bakom ratten med motorn avstängd för att vrida på ratten mellan ytterlägena utan att hjulen vred på sig. Glappet var ett varv på ratten. Då såg jag att hela hydraulcylindern satt löst. Troligtvis saknades även den ena skruven också. Den andra var loss med flera varv.
Är det någon som vet vad det är för gängor generellt på en 650.
Traktorn är väl helsvensk så det borde väl vara millimetergängor. Men det kanske inte har med varandra att göra. Just denna skruv verkar vara i storlek av en M10.

Hälsningar Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958

LeifAndersson

#12 » 08:33:18, 06-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkig början på 650:i ägandet. Ingen vidare seriös firma du handlat med tydligen. Byter olja och filter i hela maskinen, (måste ha sett förjäkligt ut när de brydde sig öht.) utan att bry sig om fel som faktiskt är livsfarliga när de visste att du skulle ut på vägarna med maskinen. Sådana fel ska alla som kallar sig traktormekaniker upptäcka och i vart fall kraftigt påtala. Du har lika bra kunnat hamna framför en mötande bil på vägen. Du har haft dubbel otur, tydligen har du hittat en riktigt risig traktor och det hos en handlare som verkar att vara i samma skick som traktorn. :( Men de brukar ofta följas åt risiga maskiner och oseriösa handlare.
Som jag sade tidigare: Du måste titta igenom hela traktorn och ta gärna hjälp av någon som kan traktorer. Det är risk att en riktig traktormek kan peka på fler allvarliga fel som bara måste åtgärdas. Om du köpt den privat av någon klåpare så är det som det är, men när du köpt den på firma i detta skick är det oerhört anmärkningsvärt :!:
Vi har köpt traktorer som varit i bättre skick på seriösa firmor där vi fått intyga skriftligt att den kommer att demonteras. :uupps:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dea

#13 » 08:43:22, 06-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang den glappiga styrningen, finns det rätt mängd olja i styrningen, har minne av att om det fattas olja så blir styrningen inte speciellt bra.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

anders.malmgren (trådstartaren)

#14 » 00:28:09, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tråkig början på 650:i ägandet. Ingen vidare seriös firma du handlat med tydligen. Byter olja och filter i hela maskinen, (måste ha sett förjäkligt ut när de brydde sig öht.) utan att bry sig om fel som faktiskt är livsfarliga när de visste att du skulle ut på vägarna med maskinen. Sådana fel ska alla som kallar sig traktormekaniker upptäcka och i vart fall kraftigt påtala. Du har lika bra kunnat hamna framför en mötande bil på vägen. Du har haft dubbel otur, tydligen har du hittat en riktigt risig traktor och det hos en handlare som verkar att vara i samma skick som traktorn. :( Men de brukar ofta följas åt risiga maskiner och oseriösa handlare.
Som jag sade tidigare: Du måste titta igenom hela traktorn och ta gärna hjälp av någon som kan traktorer. Det är risk att en riktig traktormek kan peka på fler allvarliga fel som bara måste åtgärdas. Om du köpt den privat av någon klåpare så är det som det är, men när du köpt den på firma i detta skick är det oerhört anmärkningsvärt :!:
Vi har köpt traktorer som varit i bättre skick på seriösa firmor där vi fått intyga skriftligt att den kommer att demonteras. :uupps:


Firman är nog seriös vad jag förstår. Jag har kollat med bekanta som kan traktor innan jag en kontaktade dom om denna traktor. Men visst har du rätt. Felet med styrningen är allvarligt och han visste att jag hade en mil att köra efter att jag fick den levererad på lastbil. Anledningen till att firman bytte oljor och filter var att det var vad jag lyckades förhandla till mig istället för att sänka priset. Jag är dålig på att pruta och priset var inte särskilt högt från början men det jag vet är att oljor och filter hade jag behövt byta annars. Jag visste att det var en hel del fel på traktorn men inte några som var trafikfarliga. Jag provkörde på firman men bara en liten sväng runt området och jag visste väl inte riktigt vad jag skulle titta på. Men jag påpekade faktiskt att det såg ut som om det fattades en skruv. Jag visste inte att den var till styrkolven och han sa att det inte var något vitalt eller liknande. Naturligtvis ska jag kontakta säljaren. Inte för att jag kan göra mycket åt det men han ska i alla fall få veta vad som har hänt och vad som kunde ha hänt. Sen hoppas jag att jag kan vända blad, som kungen sa, och börja jobba med min traktor bit för bit. Det finns uppenbarligen en hel del att göra men det är ju kul att meka.

Hälsningar Anders
anders.malmgren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:20, 02-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 1971
Volvo BM 650 1981
TEA20 Grålle 1958

LeifAndersson

#15 » 08:01:08, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 650 tål väldigt mycket stryk utan att vara hopplöst förlorad, så det ordnar sig säkert. Får den bara lite kärlek så repar den sig säkert bara allt verkligen tittas till. När det är en av de sist tillverkade så är det också den slutliga versionen av 650, en i grunden bättre 650 finns inte och de senare var i grunden välutrustade. Tillbehörsplåten på kopplingskåpan brukar vara full av sifferserier som vart och ett står för ett tillbehör som den standardlevererades med.
När alla oljor ska vara bytta, kolla så de inte "glömt" servostyrningen och filtret till den.
På Downloads finns en instruktionsbok till T 700 ladda ned den, den stämmer bäst med det sena utförandet av 650 bara du bortser ifrån turbon. ( om du inte fick med original 650 instruktionsbok i sista utgåvan, men den är ganska ovanlig) Har du bara tillgång till en äldre instruktionsbok blir du bara förvirrad när så mycket är ändrat, då främst hydraulsystemet.
Och när du ändå håller på med styrkolven, det sitter smörjkoppar i var ände av den som också brukar bli glömda, om man försöker smörja dessa skulle man absolut upptäcka att den satt lös!
Tala om för säljaren att du tycker han är en klåpare och att du också tänker säga det till alla som vill höra på. Om han bara offrat två arbetstimmar på att titta till din traktor så hade den varit i skick för leverans till kund. :(
Jag blir så irriterad / besviken när "traktorhandlare" uppträder som gamla tiders hästskojare, den tiden borde vara förbi!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mm91 och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se