Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trög turbo på BM 650

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

AndersFj (trådstartaren)

#1 » 10:52:02, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en BM 650 från -73 med eftermonterad turbo.

Traktorn förbrukar en del olja och jag misstänker att det kan vara via turbo'n som den försvinner. Jag tog bort slangen från luftfiltret och kände på kompressorhjulet och märkte att den inte snurrar så lätt som den borde. Det går att snurra på den med fingret, men den fortsätter inte att rotera så som jag tycker att den borde. Däremot kan jag inte känna något glapp, varken radiellt eller axiellt.

Misstänker att den är igenkladdad av koksad olja. Finns det något man kan göra för att förbättra funktionen eller måste den iväg på renovering? Vad brukar sådant kosta?

Har kollat oljereturslangen och den verkar inte vara igensatt, men den är dumt dragen då den går helt horisontellt första decimetrarna under turbon.

Traktorn har gått ca 7000h och turbon har varit med ca 5000h.
AndersFj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:21:57, 27-09-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 4wd
Atila 1302



zetor 7045

#2 » 15:45:09, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nog kan det hända att den måste renoveras om den hängt med så många timmar
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

dimorep

#3 » 16:05:06, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om alla förutsättningarna varit rätt (körning, montering och service) så ska inte 5000h vara mycket för en turbo.

Då det gäller en eftermonterad turbo så kan det bli svårt att bara beställa en "utbytes", så det bästa är nog om du skickar din befintliga på översyn. Och ju tidigare det görs ju mindre risk för riktigt ras är det.


Tillägg: Glömde att hälsa dig välkommen hit! :wave:
Senast redigerad av dimorep 16:07:21, 03-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

kimmen

#4 » 16:49:28, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kont. vevhusventilationen och göra ett oljebyte med kvalitétolja

En turbo som trycker ut olja brukar inte vara havererad, utan det brukar vara koksad olja eller annat som täpper till returen ( dålig olja )

En koksad turbo går att rengjöra ( finns inga direkta tätningar! )

En turbo som trycker ut olja brukar blåröka mycket kraftigt, går ej att ta miste på det

En havererad turbo brukar låta ( tjuta ) och behöver inte trycka ut olja
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

AndersFj (trådstartaren)

#5 » 10:19:29, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur rengör man en turbo från eventuell koksad olja på smidigt sätt? Behöver den tas isär?

Viss blårök förekommer ibland, oftast när den gått länge på tomgång, men inte så mycket. Inga missljud från turbo'n, men den behöver belastas en hel del för att man ens ska höra lite turbo-ljud trots raka rör efter turbon. Beror antagligen på att den är trög.

Behöver den balanseras om ifall man tar isär den för översyn eller duger det om man är nogrann och märker upp kompressorhjulet i förhållande till turbinhjulet så de kommer i samma läge igen?

Någon som vet var man får tag på delar till en sådan turbo (Rajay) i Sundsvallsområdet eller var man kan lämna in för översyn?
AndersFj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:21:57, 27-09-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5610 4wd
Atila 1302


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jpd och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se