Om du ska fylla på, så använd samma slags kylarvätska som är i systemet sedan tidigare (det är inte entydigt att kolla vilken färg det är, det finns kylarvätskor med kemiskt sett helt olika tillsatser som ändå har samma färg). Vet du inte exakt vilken sort tidigare ägare har använt, eller om den verkar vara mycket lortig/grumlig, så är det säkrast att tömma kylsystemet och skölja grundligt med rent vatten innan du fyller ny kylarvätska.
Vissa Ford traktormotorer lider av problem med
kavitation som ger frätgropar i cylinderfodren och de kräver en speciell kylarvätska med tillsatser som motverkar detta, jag tror dock att det är lite nyare motortyper (främst 70, kanske 80-tal) som besväras av detta (brukar kallas "Fordsjukan"). Det finns flera tidigare trådar på forumet om den saken.
Om det visar sig att din motor inte hör till den kategorin, så spelar det ingen större roll vilken slags kylarvätska du använder. Någon traditionell "icke-longlife" motsvarande VAG G11 eller liknande, blir säkert utmärkt. Märk upp tydligt med exakt vilket märke du har fyllt med, så du inte behöver tveka nästa gång.
Om du befarar att traktorn kommer att läcka kylarvätska och du har husdjur eller småbarn som kan slicka i sig glykolpölar, så kan det vara lämpligt att använda giftfri propylenglykol.