Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bromsar släpper inte alltid.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 18:09:54, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har problem med min Valtra 6350. Bromsen på vänster hjul vill inte släppa alltid. Har bytt slavcylinder och justerat bromsarna efter boken med rätt pedalspel och det rullar fint. När jag sedan bromsar med pedalerna så släpper inte vänster helt, men sparkar jag häftigt på pedalen så helt plötsligt rullar den lätt. När jag använder handbromsen med vajer är det aldrig några problem så den mekaniska biten i axeln verkar vara okey. Slavcylindern är som sagt bytt och i huvudcylindern kan det väl inte bli stopp på returen då länkaget till pedalen också är felfritt. Tips mottages tacksamt. :buga:
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Tracdoc

#2 » 19:24:15, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara att kolven i huvudcylindern inte går tillbaka helt så den inte dränerar trycket.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 20:21:11, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller att något är feljusterat i länkaget trots allt. Nu vet jag inte hur det ser ut i just det där fallet, men rent allmänt gäller att när pedalen är i viloläge, SKALL det finnas ett spel mellan tryckstången och huvudcylinderns kolv. Tryckstången får absolut inte ligga och trycka på kolven i vila.

Det kan ju också tänkas att det finns någon rostfläck i huvudcylinderns lopp som får kolven eller tätningen att kärva så att returfjädern inte räcker till för att trycka tillbaks till viloläge. Eller att kolvtätningen har svällt så den bara nätt och jämnt frilägger hålet till bromsvätskebehållaren.

Om det finns bromsslangar i systemet (inte bara rör) så kan såna där problem också bero på att en slang håller på att svälla igen. Det händer ofta strax efter bromsvätskebyte i ett gammalt system som har haft uråldrig bromsvätska alldeles för länge, men det verkar aldrig hända där man byter bromsvätska regelbundet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#4 » 21:22:25, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd man har ett ypperligt teflonminne så minns inte men har nån svag aning om jag hört nåt om där sitter en kula i huvucyl där bygelröret är anslutet att det kan ha nåt samband
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Michael Meier

#5 » 23:08:00, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbla huvudcylindrar och två tryckslangar (avfjädrad hytt, så det funkar inte med stela rör hela vägen).

Kan vara värt att definiera om det verkligen är vänstra huvudbromscylindern som inte returnerar så man inte lägger ned tid på onödiga saker, hur interagerar trailerbromsen ?

Mellan pedal och huvudbromscylindern så brukar det vara "enkelverkande" dvs, man kan trycka in kolven men man kan inte dra ut den med pedalen.

Det uppbyggda hydrauliska bromstrycket och fjädrarna mellan expanderskivorna samt fjädern inuti huvudbromscylindern framför kolven ska samarbeta för att returnera, pedalens fjädrar är enbart till för att pedalens tyngd inte ska påverka kolven i huvudcylindern.

Bild
Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#6 » 20:23:28, 07-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska saker alltid köra ihop sig. Nu har det blivit alldeles för mycket att göra helt plötsligt men jag kom på en finurlig grej att testa nu när jag tittar på Michaels sprängskiss.
Jag ska kryssa slangarna vid huvudcylindrarna. Är felet kvar så är det fel i slangar. Byter det sida så är det huvudcylinder.
När jag får tid.......

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johnj-e, NickeUppsala och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se