Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Oljenivå i bosch insprutningspump.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ingoberra (trådstartaren)

#1 » 16:04:02, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inst boken säger att man vid varje oljebyte ska en kontrollskruv öppnas och överskott av olja och bränsle ska tömmas ut. Om inte någon blandnig rinner ut så ska ny olja fyllas genom toppluggen. Öppnade skruven å det rann ut mörk diesel. Trodde det bara skulle komma en skvätt men efter nästan 2 dl stängde jag. Öppnar toppluggen å kikar på oljenivån. Tycker det ser lite lågt ut så jag häller i ca 2dl då börjar det rinna ut diesel i ett dräneringrör. Rann väl ut lika mycket som jag hällde i. Ser ingen skillnad på oljenivån i pumpen efter påfyllning heller. Hur hög ska oljenivån vara i pumpen? Regleras det av sig själv?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206



Mikael.Johansson

#2 » 16:17:32, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det är en pump som smörjs ifrån motorn, den skall hålla nivån automatiskt.

Kanske handlar det om att få bytt även den oljan som står i pumpen, så det verkar riktigt. Töm ut på båda ställena och fyll på primärt på båda, sedan sköter det sig själv.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Hästhagan

#3 » 23:55:39, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Funderar på samma sak, har en Åkerman H9M med Volvo D70B motor och Bosch radpump, tillsynes smörjs pumpen tillsammans med motorn men
"ändan" på pumpen ser ut att ha separat smörjning med en stor insex plugg ovantills... Man vill ju inte gärna råka ut för ngt haveri då motorn annars går lugnt och fint ! Dessutom finns endel oljespill på motorblocket just intill ändan på pumpen.... Tacksam för svar !
Hästhagan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:26, 08-07-2019
Ort: Närpes / Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor Crystal 8011


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bentas och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se