#3 » 17:00:32, 30-03-2024
Normalt är det bara topplocksskruvar som dras över sträckgränsen som ska bytas efter demontering, och det var mer än 30 år efter att motorn till T24 ritades som en del motorkonstruktörer började få sådana idéer. Såvitt jag kan påminna mig, förekommer sådana "sträckskruvar" endast ihop med aluminiumtopplock, aldrig på motorer med gjutjärnstopp.
Ser man på sådana modernare motorer så finns det en del tillverkare som säger att man alltid ska byta skruvarna efter demontering, andra säger att man ska mäta längden på dem och bara byta dem som överskrider det mått som står i VHB, ytterligare andra säger att man ska lägga en stållinjal längs skruvarna och byta dem som det har blivit en "midja" på.
Tänk på, när du har med en så gammal motor att göra, att de topplockspackningar som finns att köpa idag är gjord av annat material än de som fanns för 70 år sedan. Och det kan ha betydelse för hur åtdragning och efterdragning av toppen ska gå till. Följ anvisningar från packningstillverkaren om de skiljer sig från vad som står i den gamla VHB.
2 personer gillar det här inlägget.