Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Väcka en BM 320 som somnade 1986

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Johnj-e

23:45:14, 11-04-2024

Ni tröttnar väl snart på alla cliff hangers som jag lämnar efter mig i form av icke avslutade projekt. Nåväl jag har åtminstone en styrka och det är att skaffa nya projekt :mrgreen:

Denna gång blev det en 320 från 61 som stått sedan Palme sköts och sovjet hade lite väl mycket gammastrålning i luften..

Brorsan fick tag på denna och släpade hem den, han gjorde några tappra startförsök med bytt dieselpump och lite annat fix, dock startade den aldrig och hamnade längre ned på priolistan när han misstänkte att den troligtvis var ganska sliten. Jag tog över den i höstas och tog isär den.
Toppen var väldigt otät och alla kolvringar satt fast.. dessutom var topplockspackningen brusten..

Obligatoriska hämtbilder och installad på jobbet
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Brusten packning och rostskadade ventiler
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.



Turbodiesel

00:02:06, 12-04-2024

Hur har övre luftnippeln hamnat i mittenhålet på pumplocket? (normalt ett blindhål)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

Johnj-e

08:17:22, 12-04-2024

Jo det var så här att den där pumpen satt på farsans 400 men börjar bli lite sliten men fungerar.
Farsan skulle lufta 400an men lyckades dra gängpaj, han förstod nog inte funktionen på själva luftnippeln. Så jag gängade i m8 och satte en skruv där som pluggar hålet. Luftnippeln fick bo i sitt grannhål då istället

3 personer gillar det här inlägget.

Johnj-e

08:42:20, 12-04-2024

A3.152an fick sig en genomgång.
Toppen planad, frästa och inslipade ventilsäten med nya ventiler. Nya kolvringar, nya vevlager.
Spridarna justerades in med nya spetsar.
Ny thermostart
Det är kromfoder i denna men då detta var tänkt som en budgetrenovering så bytte jag bara det som absolut måste bytas.
Oljefiltret hade nog inte fungerat på många år då kulan till överströmmaren var borta, fick tag på en beg.

Dock har jag ett problem med dieselpumpen och den går inte på tomgång, fåt ha den på halvgas för att den ska gå på tomgång, funkade bra när den satt i 400an.
Någon som har idéer kring detta?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.

David, Luleå

09:36:29, 12-04-2024

Kul pyssel.
Fungerar pumpen från den direktinsprutade AD-motorn i denna förkammarvariant -A? Kan det vara nåt med det?

Zukram

10:08:24, 12-04-2024

Har du haft isär pumpen?
Det låter lite som att det kärvar i varvtalsregleringen.
Och/eller att du behöver skruva upp bottenstoppen. eller både och.

/m

Johnj-e

12:04:21, 12-04-2024

Det ska fungera, kan säkert skilja mellan pumparna men a3 har 125bar ö-tryck och ad3 160-170(?). Så det borde inte vara några problem.

Pumpen har inte varit isär efter att den togs från 400an. Däremot ska det sitta någon plunsch på matarsidan på bränsleskallen. Funderar på om den lurar?

Bottenstoppen är det tomgångsskruven du syftar på?

Den var inte torr på diesel speciellt länge heller vad jag vet!

Detta läge har gasarmen vid tomgång
Bild

krokodilen

12:09:16, 12-04-2024

Den motorn behöver väl en annan fjäderinställning i hålen under locket kan man tro.

https://youtube.com/shorts/GpcbCxmzp-s?si=guGo0FrFIFw8lMZs

Här har du uppstart av mitt "barnfind" för nåt år sedan.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.

Turbodiesel

12:15:59, 12-04-2024

Går den bra, men har fel varvtalsområde, sitter troligen fjädern (under locket) i gasreglaget fel.

Kolla typskylten, siffran /x/ anger positionen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.

JPEG

12:37:05, 12-04-2024

Men är det samma inställning, siffra, på 320 som 400. Pumpen kommer ju från en 400.

1 person gillar det här inlägget.

krokodilen

12:41:14, 12-04-2024

Känns som trail and error i min bok. Vilket påminner mig om att jag måste lyfta locket vid tillfälle på min Ford 4600 och förlänga staget pga hög tomgång.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

Zukram

12:51:25, 12-04-2024

Bottenstoppen är det tomgångsskruven du syftar på?


Ja, kanske tomgångsskruven. Det måste finnas något som stoppar pumpen från att stänga helt när inte stoppen är utdragen. Om den står så lågt att varvtalsregleringen kan stänga av blir det konstiga fenomen på en del maskiner. jag kan inte den där pumpen själv i detalj, så jag tänkte det kan vara ngt att titta på.

Johnj-e

13:01:28, 12-04-2024

Turbodiesel skrev:Går den bra, men har fel varvtalsområde, sitter troligen fjädern (under locket) i gasreglaget fel.

Kolla typskylten, siffran /x/ anger positionen.


Har du uppgifter på nret till 320? Typskylten är skadad på orginalpumpen.

Johnj-e

14:06:33, 12-04-2024

Har egentligen bara startat och låtit den gå 20 minuter med en vattenslang på sugsidan av vattenpumpen för att spola ur blocket.

Då gick den bra! Men som sagt fel varvtalsområde. Ska öppna och titta hur fjädern sitter.

På min 400 satt den enl bild


Bild

Johnj-e

14:13:59, 12-04-2024

https://youtu.be/Ntk6bE25lA4?feature=shared

Bidrar med första uppstarten! Läcker ur en spridartätning på filmen