Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startproblem JD 2120

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mistlur (trådstartaren)

#1 » 08:17:28, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny traktor och flera frågor tyvärr, men hoppas få hjälp på detta eminenta forum.
Det är en John Deere 2120 från 69 med dels startproblem och dels läckage av hydraulolja.

Men startproblemet måste jag lösa först, tror det är kopplat till solenoiden. Den klickar vid tändning via knappen men jag måste kortsluta muttrarna på startmotorn för att få igång den. Osäker på hur jag felsöker andra alternativ än solenoiden samt hur jag ska kunna hitta rätt solenoid som passar om det nu är den. Måste jag plocka ur startmotorn?
Jag är inte så van att skruva på traktorer tyvärr.



Bild
mistlur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:20, 20-06-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350 Boxer
IH 674



Michael Meier

#2 » 08:56:08, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär vara modellen på startmotorn som avgör vad du har för solenoid, så steg ett lär bli att du identifierar startmotorn.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 09:03:47, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät först och kolla att du får full batterispänning på ledningen för manöverström till solenoiden (den tunna ledningen som är ansluten till vänster om de grova polskruvarna) vid startförsök. Är det stort spänningsfall på vägen dit (tändningslås, förreglingsströmbrytare etc), så hitta orsaken till detta och åtgärda det först.

Om det ändå blir full spänning till solenoiden så är det inte säkert att det är något fel på den för det, det kan lika väl vara frågan om att det är fullt med smuts och gammalt segt smörjmedel vid solenoidens ankare eller mekanismen som ska föra fram drevet. Mycket möjligt att det räcker med isärtagning och grundlig rengöring och smörjning av startmotorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mccormic

#4 » 09:51:21, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är höjdpunkterna i skick, kan vara oxid så det blir dålig kontakt med kablar?

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

mistlur (trådstartaren)

#5 » 11:10:18, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag mätt rätt är det samma spänning mellan polen kopplad till startknapp och pluspol (12,6 V). Anslutningar till solenoiden verkar fräscha under smutsen. Har skruvat bort allt jag kommer åt.
Jag har hittat vilken solenoid det är efter rengöring (Bosch 0331401001) men nu är frågan om jag måste plocka ner hela startmotorn, eller kan solenoiden bytas på plats? Det är trångt… Jag får inte loss den så jag antar att det finns ett par skruvar i bakkant som jag inte ser pga hytt och en plåt som är ivägen.
mistlur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:20, 20-06-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350 Boxer
IH 674

Michael Meier

#6 » 11:20:39, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer du åt skruvarna till solenoiden utan att demontera startmotorn?

Det händer då och då att man kan byta solenoid på plats, så omöjligt är det inte, dock kan du inte kontrollera att inskjutningen blir korrekt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mistlur (trådstartaren)

#7 » 12:20:39, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick loss den!
Går det testa den på något sätt? Vore ju typiskt om en ny gav samma resultat.
Bild
Bild
mistlur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:20, 20-06-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350 Boxer
IH 674

Michael Meier

#8 » 12:41:44, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakterna som antagligen är brända ligger längst in (skallarna på polskruvarna)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 16:08:21, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att lägga på spänning mellan manöverströmsanslutningen och jord, då ska den dra in ankaret och när ankaret är indraget ska det vara lågohmig kontakt mellan de två grova polskruvarna.

För att kolla att det inte är några kortslutna varv i lindningarna, lägg spänning mellan manöverströmsanslutnhingen och undre polskruven, då får ankaret inte dra och får inte visa någon tendens att stanna inne sedan man har tryckt in det för hand. Upprepa gärna provet (mycket kortvarigt) med dubbla spänningen (24 V för en 12 V solenoid, 48 V för en 24 V solenoid osv).

Avsyna lödningarna där spoltråden är lödd vid blecken för manöverström och undre polskruven mycket noga, bättra på dem om nödvändigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hansilit och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se