Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

VBG-Drag på traktor? exempelbilder önskas.

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 18:12:02, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kund vill ha VBG-drag till traktorn, helst med samma fäste som lantbruksdraget/hitchkroken.


Varianten med hela lastbilens dragbalk, modifierad med fästen/tappar för trepunktslyften känns som ett sämre alternativ, samtidigt som draget hamnar rätt långt bak.. Dock positivt rent geometriskt.


Någon som tillverkat/köpt något liknande?

Traktorn är en rätt ny Deutz i 200hk klassen. Utrustad med tryckluftsbromsuttag.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Carlsson

#2 » 18:21:25, 03-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

/
Kanske kan funka?

http://www.blocket.se/helsingborg/Trakt ... w=3&last=1

Eller om man tar ett fyrkantigt ämnesrör med lagom storlek och fäster platta på längst bak och bultar ett drag från en lastbil? finns billiga på skrotarna, en
skolkamrat fäste ett sådant bak på sin tridemkärra och drog balsläp med!


Bild
Användarvisningsbild
Carlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:51, 14-11-2010
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202Direct -10
Valtra T150 Advance -07
Case IH MX270 -01
Case IH CS94 -01
Volvo BM L90B -95
Volvo BM DR860 -70-75?

Kverneland 5090 BX -12
CLAAS Uniwrap 455 -10
BIGAB 20-24 -10

Turbodiesel (trådstartaren)

#3 » 11:20:08, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla om det finns någon bra yta att montera draget fast på traktorn, enligt Fendt varianten.

Kör inte tyskarna mycket med lastbilsliknande drag?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik_

#4 » 11:28:45, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det i annonsen är väl ganska tysk lastbil... Svensk dragögla blir för lång/bred ser det ut som.

Problemen med VBG-dragen är nog att de bygger ganska mycket framför balken, typ 15-20cm! Måste dessutom vara åtkomligt för montering/underhåll.

Bara några tankar...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#5 » 12:05:24, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

på sidan 151 så finns där en bild på hur det ser ut till Valtra men det visar inte hur det är fäst på traktorn
http://www.valtra.se/extras/documents/hitech.pdf
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

dimorep

#6 » 14:43:05, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:En kund vill ha VBG-drag till traktorn, helst med samma fäste som lantbruksdraget/hitchkroken.

Menar du ett vanligt VBG drag med 57 mm ögla och 700mm monteringshöjd (som svensk lastbilsstandard)?

Tyvärr en monteringshöjd som nästan är omöjlig att få till på en traktor om inte draget monteras i en ram fäst i 3P-lyften.

Turbodiesel skrev:Kör inte tyskarna mycket med lastbilsliknande drag?

Jo, men betydligt klenare (vet inte ens om de har "stödlast" på de).
Borde vara drag motsvarande ISO 50 (50 mm dragögla) eller de ännu mindre DIN 40 (40 mm dragögla), båda av "utl. l-b std".

En som monterat "högt drag" (dock inte av lb-standard). http://www.atl.nu/teknik/han-bytte-till-ett-annat-drag

Ska man ha VBG-drag på traktor / ent.maskin så bör draget både vara vridbart (runt egen axel) och klara stora vinkelavvikelser i förh. till dragstången. Och med stora vinkelavvikelser så uppstår det även vertikal belastning vilket gör ett "jiggadrag" som är klassat för kärra (= stödlast) mest lämpat.

Olika kopplingsklasser: http://www.vbg.se/sv/support/regler/38-150302b.pdf

Nackdelen med de (som tidigare nämnts också) är att de tar stor plats, både utåt och i inbyggnad, en vanlig VBG modell "795" (inkl "byggmått"):
http://www.vbg.se/files/38-180700.pdf
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

gaffa

#7 » 14:49:44, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För traktorbruk tycker jag att "europastandardsnabbkopplingen" (typ Ringfeder, Rockinger mfl) är att föredra. Den är godkänd för större stödlast än VBG och framförallt dragöglan till dessa snabbdrag går att koppla på en vanlig hitchkrok om man inte utrustat alla traktorer med samma drag
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Turbodiesel (trådstartaren)

#8 » 16:04:53, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag inser problematiken.


Ett av problemen är att det är släp som normalt dras av lastbil det handlar om.. Ombyggnad av släpens drag till någon (för traktor) bättre dragtyp kommer inte gå hem som förslag :???:

Vet inte hur mycket de tänker köra med detta egentligen, tror det mest handlar om flytt av släp kortare sträckor samt på gårdsplanen.

Tidigare skötte en lastmaskin (med bakmonterat VBG) detta.


Tack för era synpunkter hittills :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimorep

#9 » 17:34:26, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte bara göra en adapter med hitchögla som passar utan på befintligt släpvagnsdrag (typ en "handske" som låses med en 57mm bult genom dragöglan)?

Har byggt ett par måttanpassade sådana och de har fungerat bra till både transport och rangering av fullastade 4-axlade släp (36+ ton), så länge bara det dragande fordonet haft fäste.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Bengt Erik Eriksson

#10 » 19:20:08, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska det bara rangeras med draget kanske man kan skippa axial fjädringen.
på moderna traktorer är själva hitch kroken oftast en lten kort smidig sak som låses med en tapp. den tycker jag du ska kopiera och därifrån dra upp en vertikal balk att fästa vbg kopplingen i. toppen av den bör du stödja i nedre toppstagsfäste med ett hundben med breda bussningar.
om det nu inte fins vertikal räls på tysk mane'r som ju är gjord för ändamålet.

kanske vbg har en färdig lösning?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#11 » 23:13:57, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det bara gäller rangering skulle kanske montering i lastaren vara alternativ. Lättare att få plats för fästbulten iom att den hamnar mitt i fästesramen då.
Men kräver tillräkligt kraftig lastare och luftdragning fram.
På jobbet har vi dels drag i bak, men även i lastaren (gammal trött 846?) Jag tycker det är enklare/bättre överblick att koppla i fram.
(Men ganska spännande vilka vinklar man kan få till med midjestyrningen)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

silvershadow

#12 » 23:41:20, 04-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Varför inte bara göra en adapter med hitchögla som passar utan på befintligt släpvagnsdrag (typ en "handske" som låses med en 57mm bult genom dragöglan)?

Har byggt ett par måttanpassade sådana och de har fungerat bra till både transport och rangering av fullastade 4-axlade släp (36+ ton), så länge bara det dragande fordonet haft fäste.


Har du nån bild/foto?
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

dimorep

#13 » 08:52:02, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr inga bilder, ägde inte ens en kamera på den tiden... :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

emil.jönsson

#14 » 09:18:40, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska se om jag har kvar min, den bör ligga i verkstaden någonstans. Kan vara slängd med men jag ska kolla iallafall :grin:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Joe

#15 » 09:35:30, 05-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vände dragbalken på släpet och svetsade fast en smidd ögla i andra änden med förstärkningar och lull.
Sen när jag skulle montera dragbalken insåg jag att VBG öglan passade direkt på hitchen. :slag: (Volvo 2654)
Dragstången hammnade i rätt höjd mot hitchen för att kunna dra den utan problem dock så drog jag släpet med öglan för att inte jobbet skulle vara i onödan.....
Kompressorn satt på kraftuttaget och släpbromsarna manövrerades med en modifierad tryckluftsregulator i hytten. (Istället för ratt så satt det en spak)
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se