Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Pasquali EOS L65 AR- 2019 Kopplingsproblem

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

sjöbondens

21:34:11, 05-05-2024

Hej började med ett inlägg i tråden [Allmänt] Fråga vad du vill om oljor till maskiner!
Om olja till transmissionens på en Pasquali[*] l65 EOS men är nog lika bra att starta en egen tråd om denna lite ovanliga traktor.

Pasquali EOS L65 Ar- 2019 är samma som BCS Valient L65 och Ferrari cobram 65.
Synkroniserad växellåda 12 växlar fram och 12 bak
Går lika snabbt bakåt som framåt med vändbar förarplats. Låsbar diff fram och bak, konstant fyrhjulsdrift och midjestyrd på runt 1600 kg, spisen är en 3 cyl. turboladdad Kohler på 56 hk.

Har precis fått hem denna udda fågel som är tänkt att kunna användas till jordbearbetning i växthus,trädgårdsland och i skogen men någon mindre atv vagn som tänkt införskaffas senare. Tänkt som en ATV fast med traktorns fördelar.


Nu till det tråkiga maskinen har bara gått runt 640 timmar men kopplingen tar inte. Går bra att välja växel och hög/låg men när man ska lägga in fram eller back så skorrar det rejält. Trycker man ner kopplingen så fortsätter maskinen att rulla.

Kopplingen är en våt: wet multi-disc brakes enligt manual. Jag har inte lyckats fixa någon service manual än.

Enligt återförsäljaren skulle det mycket väl kunna vara fel olja i transmissionen. Enligt manual ska det vara BCS powerlube w13T inte helt enkelt att hitta i Sverige. Men det står även API GL4 SAE 5w-40. Så innan jag börja dela maskinen så funderar jag på att eventuellt byta olja och se om det går att justera kopplingen på något sätt har många projekt på gården så kommer nog bli en långkörare detta.

Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.



sjöbondens

22:47:23, 06-05-2024

Har fått tag på verkstadsmanualen för traktorn nu blir till att ladda upp på maskinisten senare. Ska ta och testa om det går att justera kopplingen innan jag ger mig på något större jobb.

Bild

Michael Meier

00:00:34, 07-05-2024

Om du kopplar bort pedal och länkaget, vad har du för rörelsemån på kopplingsarmen?

Med andra ord, kan du lätta gaffeltrycket mot urtrampningslagret?
/Michael M