Jag fick en förfrågan per pm om mina erfarenheter av MB Trac. Jag betvivlar att så många här på Maskinisten går och längtar efter att köpa nåt så udda men jag tänkte att det kanske är nån mer än pm-skrivaren som är intresserad av att läsa lite om dom. Holger till exempel.
Pm-skrivaren kommer givetvis att få den här länken av mig via pm.
Vi ska ha klart för oss att jag är bäst på 800-1100 eftersom det är en sån jag har. Dom större resp mindre kan jag inte lika mycket om.
Min är alltså en 800 från -86. 800 och 900 är samma där 900 har fått en tubro och därmed några extra pållar. Turbon på min maskin är eftermonterad, troligen när traktorn var ganska ny. Detta var tydligen en inte alldeles ovanlig åtgärd.
1000 och troligen även 1100 (är lite osäker där) är samma som 8/900 men med 6-cylindrig puffra istället för 4-cyl. Givetvis ytterligare några pållar. 6:an gör att dom blir 2 dm längre vilket gör vändradien ännu större. Och den är stor som den är. Därför letade jag i första hand efter en 8/900. Idag skulle jag nog ha valt en 1000/1100 istället. Hörde nämligen en BM 861:a med rakt rör på Volvodagarna. Ojoj, ståpäls på hela kroppen!
Det brukar vara mycket snack om hur fort mercorna går. En 800 gör 30 km/h i "svenskt" utförande och då är det med spärrad h4:a. Tar man bort det spärren så gör dom 40-45 km/h. Vi kan nästan utgå från att alla idag är ospärrade.
Det finns en del sidoimporterade som har annan utväxling. Dessa gör nog nånstans runt 30-40 på h4. Inte så kul. Vill man köpa en merca så tar man chassienumret och ringer Johan på Signalen. Dom säljer alla reservdelar till MB-Trac och Unimog och han kan kolla vilken utväxling traktorn har. http://www.signalenab.se
Originaldäck på 800 är 14.9-24. Mina är 16.9-24 och det ger 50-55 km/h!
Dom 6-cyl har 26" fälgar. En uddadimension däcksmässigt, dock är det säkert inga problem att få tag på däck. Hursomhelst så passar dessa fälgar på en 8/900. Nånstans runt 16.9-26 är vad som får plats under skärmarna.
Vägmässigt så är detta rätt bra traktorer. Framvagnsfjädringen gör att man slipper en del ojämnheter men det gör inte så stor skillnad som man kan tro. Och nån enstaka gång så kommer tjälskotten i en takt som passar fjädringen utmärkt, då får man sig en herrejösses resa!
Men fjädringen gör framförallt att traktorn aldrig gungar á la traktorgrävare. Aldrig nånsin!
Sen känns det ju rätt vägmässigt med 4 stora tryckluftsassisterade skivbromsar också.
Standardutrustning (fetstil på vad min maskin har):
2 dblverkande hydrauluttag fram och bak.
1 separat retur fram och bak.
Man ska ha klart för sig att uttagen bak är samma som uttagen fram. Dvs det finns inte 4 ventiler, bara 2 st.
Ventilerna har lägena upp/ner/avstängt/flytläge. Inga lastkännande grejer eller ställbara flöden. Självklart kan man hålla en ventil i halvläge för att få halvfart men då måste man hålla den där själv.
Kraftuttag bak.
Dessutom finns givetvis hydraulik till lyftarmarna.
Option(fetstil på vad min maskin har):
AC.
Kraftuttag fram.
3:e hydrauluttag fram och/eller bak.
Det finns massor mer av options men det är vad jag har i huvudet nu.
Motorn och troligen delar av lådan är nog hämtat från MB:s lastbilar. Jag har i alla fall hittat samma motorbeteckning i sådana sammanhang och lådan är typiskt lastbilslåda (se nedan).
Lådan har 4 växlar, grupplåda med hög/låg/back och en splitväxel som är istället för snabbväxel (kallas ofta snabbväxel i alla fall). Samtliga växlar är synkade.
Backen ligger hastighetsmässigt ungefär mellan hög och låg.
Alltså 16 vxl framåt och 8 bakåt med spliten.
Spliten fungerar så här: Manövreras med ringen under knoppen på huvudväxelspaken. Aktiveras av nedtryckt koppling (det är med andra ord förval). Den som kört lastbil känner antagligen igen sig.
Jag kan väl passa på att nämna att enbart delarna kostar runt 18 000:- ex moms när spliten ger sig.
Jag använder inte spliten så ofta numer eftersom det dels går bra ändå för det mesta, dels är det som sagt kostsamt att renovera. Och det tar tid också.
MB-Trac är okonventionell som traktor. Motor och låda är gummiupphängda som i en bil vilket gör att allt mekande blir annorlunda jmf med en "normal" traktor.
Saker att se upp med:
Kolla skick på bromsar. Skivorna kostar 3000:-/st. Beläggen 960:-/axel.
Motor och låda ska man givetvis kolla och testa ordentligt.
Lagerboxarna till kraftuttagen kan bli dåliga i lagren. Byts som en enhet, kostsamt. Spelar ju ingen roll om man inte ska använda kraftuttagen.
Drivknutar i framvagnen är kostsamma. Vet inte exakt men tror det är över 10 000:-. Rätt mycket jobb enligt uppgift.
Bra länk:
http://www.trac-technik.de/
Mer info kommer men jag orkar inte just nu.
Frågor?