Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MB Trac köpråd

173 inlägg • Sida 1 av 12
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 21:57:10, 04-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick en förfrågan per pm om mina erfarenheter av MB Trac. Jag betvivlar att så många här på Maskinisten går och längtar efter att köpa nåt så udda men jag tänkte att det kanske är nån mer än pm-skrivaren som är intresserad av att läsa lite om dom. Holger till exempel. :mrgreen:
Pm-skrivaren kommer givetvis att få den här länken av mig via pm.

Vi ska ha klart för oss att jag är bäst på 800-1100 eftersom det är en sån jag har. Dom större resp mindre kan jag inte lika mycket om.

Min är alltså en 800 från -86. 800 och 900 är samma där 900 har fått en tubro och därmed några extra pållar. Turbon på min maskin är eftermonterad, troligen när traktorn var ganska ny. Detta var tydligen en inte alldeles ovanlig åtgärd.
1000 och troligen även 1100 (är lite osäker där) är samma som 8/900 men med 6-cylindrig puffra istället för 4-cyl. Givetvis ytterligare några pållar. 6:an gör att dom blir 2 dm längre vilket gör vändradien ännu större. Och den är stor som den är. Därför letade jag i första hand efter en 8/900. Idag skulle jag nog ha valt en 1000/1100 istället. Hörde nämligen en BM 861:a med rakt rör på Volvodagarna. Ojoj, ståpäls på hela kroppen! :mrgreen:

Det brukar vara mycket snack om hur fort mercorna går. En 800 gör 30 km/h i "svenskt" utförande och då är det med spärrad h4:a. Tar man bort det spärren så gör dom 40-45 km/h. Vi kan nästan utgå från att alla idag är ospärrade.
Det finns en del sidoimporterade som har annan utväxling. Dessa gör nog nånstans runt 30-40 på h4. Inte så kul. Vill man köpa en merca så tar man chassienumret och ringer Johan på Signalen. Dom säljer alla reservdelar till MB-Trac och Unimog och han kan kolla vilken utväxling traktorn har. http://www.signalenab.se
Originaldäck på 800 är 14.9-24. Mina är 16.9-24 och det ger 50-55 km/h! :mrgreen:
Dom 6-cyl har 26" fälgar. En uddadimension däcksmässigt, dock är det säkert inga problem att få tag på däck. Hursomhelst så passar dessa fälgar på en 8/900. Nånstans runt 16.9-26 är vad som får plats under skärmarna.

Vägmässigt så är detta rätt bra traktorer. Framvagnsfjädringen gör att man slipper en del ojämnheter men det gör inte så stor skillnad som man kan tro. Och nån enstaka gång så kommer tjälskotten i en takt som passar fjädringen utmärkt, då får man sig en herrejösses resa!
Men fjädringen gör framförallt att traktorn aldrig gungar á la traktorgrävare. Aldrig nånsin!
Sen känns det ju rätt vägmässigt med 4 stora tryckluftsassisterade skivbromsar också. :thummar:

Standardutrustning (fetstil på vad min maskin har):
2 dblverkande hydrauluttag fram och bak.
1 separat retur fram och bak.
Man ska ha klart för sig att uttagen bak är samma som uttagen fram. Dvs det finns inte 4 ventiler, bara 2 st.
Ventilerna har lägena upp/ner/avstängt/flytläge. Inga lastkännande grejer eller ställbara flöden. Självklart kan man hålla en ventil i halvläge för att få halvfart men då måste man hålla den där själv.
Kraftuttag bak.
Dessutom finns givetvis hydraulik till lyftarmarna.

Option(fetstil på vad min maskin har):
AC.
Kraftuttag fram.
3:e hydrauluttag
fram och/eller bak.
Det finns massor mer av options men det är vad jag har i huvudet nu.

Motorn och troligen delar av lådan är nog hämtat från MB:s lastbilar. Jag har i alla fall hittat samma motorbeteckning i sådana sammanhang och lådan är typiskt lastbilslåda (se nedan).

Lådan har 4 växlar, grupplåda med hög/låg/back och en splitväxel som är istället för snabbväxel (kallas ofta snabbväxel i alla fall). Samtliga växlar är synkade.
Backen ligger hastighetsmässigt ungefär mellan hög och låg.
Alltså 16 vxl framåt och 8 bakåt med spliten.
Spliten fungerar så här: Manövreras med ringen under knoppen på huvudväxelspaken. Aktiveras av nedtryckt koppling (det är med andra ord förval). Den som kört lastbil känner antagligen igen sig.
Jag kan väl passa på att nämna att enbart delarna kostar runt 18 000:- ex moms när spliten ger sig.
Jag använder inte spliten så ofta numer eftersom det dels går bra ändå för det mesta, dels är det som sagt kostsamt att renovera. Och det tar tid också.

MB-Trac är okonventionell som traktor. Motor och låda är gummiupphängda som i en bil vilket gör att allt mekande blir annorlunda jmf med en "normal" traktor.


Saker att se upp med:
Kolla skick på bromsar. Skivorna kostar 3000:-/st. Beläggen 960:-/axel.
Motor och låda ska man givetvis kolla och testa ordentligt.
Lagerboxarna till kraftuttagen kan bli dåliga i lagren. Byts som en enhet, kostsamt. Spelar ju ingen roll om man inte ska använda kraftuttagen.
Drivknutar i framvagnen är kostsamma. Vet inte exakt men tror det är över 10 000:-. Rätt mycket jobb enligt uppgift.


Bra länk:
http://www.trac-technik.de/

Mer info kommer men jag orkar inte just nu.
Frågor?
Har slutat på forumet!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



ROLF DAHLBERG

#2 » 21:11:39, 09-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips robban
Jag har tagit 2 st standad lager bockar från skf istälet för lagerboxen
ganska enkelt jag svarvade ner axelen och svarvade en hyllsa och borrade
ett par hål i ramen kan ficksa bilde när trakton blir tvättad
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

olof

#3 » 22:36:26, 09-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

hade en mb trac 680 för 10 år sedan , där lagerbocken bak var lite glapp och läckte olja, någon tipsade om att tömma den på olja och sätta en nippel i påfyllningshålet och fylla den med fett istället, gjorde så och det höll iallafall de tre år jag hade traktorn.
Annars funderade jag på att byta plats med lagerbocken i fronten mot den bak, frontuttaget var oslitet och såg likadant ut, men som sagt det behövdes alldrig.
olof
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:44, 04-01-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: mb trac 800

Henrik K

#4 » 00:11:57, 10-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ge ett tips.
Modellen 1300. Om man planerar att dra tungt med dom.
Med tungt så menar jag 5 ton vagn + 15-20 ton lass så gör inte det!!
Växellådorna håller inte. Vet om 2st nu som havererat.
Henrik K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:23, 14-10-2007
Ort: Söderåkra
Maskintyp: Traktor

Robban_C (trådstartaren)

#5 » 10:14:06, 10-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att skifta PTO f/b vet jag om, dom är samma.
Och att göra ny lagerbox med kullager har jag också funderat på men eftersom jag inte använder PTO så har det liksom inte känts så brådskande.
Att fettfylla kan ju vara en lösning förstås.

Henrik, det är samma växellåda från 1300 och ända upp till 1800 (turbointercooler på 180 hk). Om den är samma som på 800 vet jag inte men lådan i en 800 håller bevisligen dragvikter om 15-20 ton och 13-1800 är antagligen kraftigare. Jag skulle inte vara ett dugg orolig att hänga på det dubbla bakom min 800 om jag bara visste att backarna inte är för branta eller hala. Den håller.

Jag har inte hört att det skulle vara nån sjuka på dom. Dom två som du tänker på nu kan ju ha havererat av andra orsaker? Man ska ju tänka på att det här är faktiskt gamla maskiner idag och många av dom har gått oerhört mycket. Nån gång måste det ju ta slut.



Men en sak man kan tänka på är att lägga vx-spaken i neutral när man slår om spliten. Då kan lamellens hastighetsskillnad gå åt två håll, både till lamellen och till växellådan.
Annars ska hela hastighetsskillnaden gå till lamellen och det är tyngre att accelerera/deccelerara lamellen än ingående axeln i lådan.

Jag har sen denna tråd skapades haft ett större fel och det var kopplingen. I övrigt går den och går och går och går och går. :thumme:
Här är den tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=7653
Har slutat på forumet!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Daniel.A

#6 » 11:30:48, 10-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Visst..alla maskiner slits...ang växelådan vet jag en (tror det e en 800 från ca-85) som numera rullar med en gummistropp fäst i vxl-spaken för att en växel inte ska hoppa ur läge när det inte är ngt driv..
Som sagt så kan den orsaken vara mkt...efter alla dessa år...
Så detta är väll inget jätterelevant tips.. :???:
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

Robban_C (trådstartaren)

#7 » 15:49:26, 10-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Off topic:

Haha! Jag har en egenmonterad fjäder under min bil från vx-spaken till nåt fäste. Utan den hoppar femman ur. Det är bara en temporär lösning som jag satte dit för uppskattningsvis 12 000 mil sen. :mrgreen:


Men för att anknyta till ämnet:
Mercorna är gamla, de sista gick ur produktion -91 och trots detta finns det en hel del som fortfarande går i "skarp" drift dagligen. Men åldern gör att får inse att dom har ett visst mått av slitage. Att köpa en så gammal traktor och tro att det inte finns nånting att reparera är nog optimistiskt men dom är förhållandevist enkla att reparera. Det finns inga elektronikboxar som döljer magiska fel och det mesta är relativt lätt att förstå sig på.
Reservdelstillgången verkar vara 100%, allt finns fortfarande (i alla fall de bitar som jag har behövat) och gång på gång får man hem bitar som är förbättrade om man jämför med det ursprungliga utförandet. :thumme:


Första posten här skrev hösten 2007 men eftersom gensvaret var minst sagt svalt så brydde jag mig inte om att spendera mer tid. Nu blev det nytt intresse. :thumme:
Om nån har frågor eller vill ha mer köpråd om MB-Trac så svarar jag så gott jag kan. Vi har också minst två nya medlemmar med Mercor som gärna svarar på frågor också.



Lite korslänkningar för den händelse att någon framöver hittar den här tråden och vill ha mer info:
I den här tråden har Roffe en del bilder på en skogsutrustad 800:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
Här har vi en fråga från Olof om att hänga på stressfläkt för att få mer ös i puffran:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9315
Och slutligen en bibel för den som är nyfiken på tekniska fakta:
http://www.trac-technik.de/
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ROLF DAHLBERG

#8 » 16:09:29, 10-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min brosa har en 309 buss som han har efter monterat en turbo han
har nog en massa bra tips att komma med
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

Robban_C (trådstartaren)

#9 » 16:12:02, 10-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säg åt honom att dela med sig av sina råd i den tråden!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ROLF DAHLBERG

#10 » 16:18:08, 10-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

Kennet Månsson

#11 » 18:07:52, 10-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik K skrev:Kan ge ett tips.
Modellen 1300. Om man planerar att dra tungt med dom.
Med tungt så menar jag 5 ton vagn + 15-20 ton lass så gör inte det!!
Växellådorna håller inte. Vet om 2st nu som havererat.


Det låter osannolikt det du skriver. 1300/1500 var suveräna som transportmaskiner och har kört många tusentalston betor till dom skånska sockerbruken. Dessutom är det som sagts innan mycket lastbilskomponenter som finns i traktorerna.

För er som letar reservdelar så finns www.signalenab.se
Kennet Månsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:56, 08-12-2007

ROLF DAHLBERG

#12 » 19:56:32, 11-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om byggt krafuttag mb 65/70
Bild

Bild
Jag hade fel jag har ingen hylsa har bara svarvat till axelen så att medbringaren och lageret låser varandra så att axelen inte kan vandra.

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Lager boxar till vedkap sväriskarullager
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

Kjell.K.

#13 » 20:03:26, 11-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

Jag har bott i samma socken som MB tracs generalagent, som var Norrby gård i Vidbo socken, jag bodde på Åsby gård i Vidbo socken 1964-1979, ca. 2,5 km från Norrby...och ja, det var vid Norrby den "saftiga" backen fanns och finns, som jag berättat om vid några tillfällen. Jag minns inte när Norrby började sälja MB Trac, men -78 tror jag. De hade minst en lastbilsväxlad MB på gården vet jag, den gjorde väl kring 70 km/h.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

johan.eriksson

#14 » 22:31:16, 11-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla reservdelar som signalen tillhandahåller kan även er lokala MB-handlare skaffa fram om dom bara vill, lita på mig jag vet :mrgreen: , och de allra flesta delar är fortfarande inga problem att beställa.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

BosseBus

#15 » 20:41:33, 13-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är lite data från en brochyr från 1984.
Bild

Bild
BosseBus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:06, 26-12-2007


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fretchi, joures, Patrik C F Eriksson, ulfsvensson och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se