Thomas Frisk skrev:Har nyss monterat nya foder enligt vhb i en 650-motor, och jag har fastnat för uttrycket "fodersättning", vad f-n är det egentligen? Den urborrade recessen i blockets överkant är väl fixed?
Fodersättningar och/eller skadade foderlägen kan uppstå på två olika sätt (om vi bortser från rent "felkörda" lägen från fabrik, som mera är ett tillv.fel).
Det första är det som det vanligtvis pratas om (och som även tagits upp i tråden),
korrosionsskador och som man stöter på vid
renovering av en lite äldre motor.
Antingen för att felet / orsaken till rep. beror på kylvätskeläckage eller att det upptäcks i samband med att fodren av annan orsak tas ur.
Bra bilder på typiska sådana skador:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 131#217131Här behövs det tas bort ganska mycket innan man kommer ner till en nivå där det blir full bärighet igen och det är något som alltid ska eftersträvas för att skadan inte ska uppstå igen.
Syns bra under bearbetningsmomentet när det börjar bli ok, för jämn yta är blank (metallgrå) och ännu obearbetad är mörk.
Nästa orsak till fodersättning är att blocket är dåligt gjutet och/eller inte härdat tillr. mellan tillv. och montering. Då är risken stor att fodren "äter ner sig i lägena".
Behöver inte hända "hela varvet runt" utan kan lika gärna bli att fodret kantrar lite och bara sätter sig lite åt ett håll. Därav att man alltid ska mäta foderhöjderna på minst tre (helst fyra) punkter runt om på varje foder.
Vissa av dessa block går att rädda genom att fräsa om lägena på och kompensera höjdskillnaden med shimsning (gäller främst de "färska blocken"). Men de som har riktigt dålig gjutning i sig kommer att bli lika dana inom kort igen och gör sig då bäst som bojsänke...
De nya fodren stack upp mellan o,o8-0,10 mm allt ok enl boken.
Som sagt, bara för att de nya fodren kom på helt rätt höjd så behöver inte foderlägena vara ok för det, OM de är angripna av frätskador / rost.
Jag har bara hört uttrycket bara i samband med volvos motorer, till sjöss användes inte det alls, vad jag vet.
Har aldrig hört något om fodersättningar eller problem med det på de lite större fartygsmotorerna (lågvarviga), men på de lite mindre med "vanligt varvtalsområde" (upp till 2000 rpm) så förekommer det.
Om vi tar Volvo så har de ett antal modeller som är kända för att ha foder som gärna vandrar (tex TD 100) och flera av de modellerna finns ju också i marinversion.
Kanske lite
skalman1 skrev:Den läraren som jag hade lärde ut detta:
"Det finns inget som heter fodersättning, vart skulle dom kunna sjunka?"
TYVÄRR inget ovanligt det där...
Framförallt på den "tunga sidan" verkar lärarna sakna en hel del av verkligheten, troligen i brist på arbetslivserfarenet från världen utanför skolmiljön.
Nu när man mekat massor privat och i jobbet under 4 år efter gymnasiet tog slut så vet man hur mycket han lärde oss som var åt h-lvete fel.
Du ser, det tog inte lång tid innan du själv fått så mycket praktisk erfarenhet att du visste bättre själv...
Till lärarnas försvar så får jag dock säga att dels så är gym.utbildningen bara en grundläggande utbildning och allt kan inte hinnas med att lära ut på den tiden. Samt att deras tid går åt till så mycket annat än att bara lära ut "sitt ämne" i dagens skolmiljö.
-Men fortfarande så måste det som de lär ut ändå vara RÄTT..!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...