Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Uttrycket fodersättning?!

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Thomas Frisk (trådstartaren)

#1 » 17:37:01, 09-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyss monterat nya foder enligt vhb i en 650-motor, och jag har fastnat för uttrycket "fodersättning", vad f-n är det egentligen? Den urborrade recessen i blockets överkant är väl fixed? De nya fodren stack upp mellan o,o8-0,10 mm allt ok enl boken. NÄR tvingas man använda shimsen och hur kan denna recess förändras? Vore tacksam för synpunkter från Dimorep el Leif t.ex. Jag blev förvånad att avvikelsen var så minimal fodren emellan. Bra precision m.a.o. (jag mätte med micrometer med fodren nertryckta utan o-ringar). Jag har bara hört uttrycket bara i samband med volvos motorer, till sjöss användes inte det alls, vad jag vet. :?
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta



LeifAndersson

#2 » 19:21:02, 09-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockets foderläge blir utsatt för korrosion och då sjunker fodret o blocket. Därför återställer man ett friskt foderläge med ett särskilt verktyg och shimsar upp fodret till rätt läge. En ny motor har i almenhet rätt foderhöjd med nytt foder när foderläget är bearbetat på fabrik.Försök aldrig att bara shimsa ett lågt foder utan att bearbeta foderläget.

Tillägg: Engelska motorer med våta foder är "världsmästare" på fodersättning, så det förekommer på egentligen alla motorer med våta foder i första hand.
Senast redigerad av LeifAndersson 19:24:39, 09-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fourdoor

#3 » 20:03:18, 09-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Blockets foderläge blir utsatt för korrosion och då sjunker fodret o blocket.


Man skulle haft dig som lärare på gymnasiet så kanske man lärt sig något vettigt. :thumme:

Den läraren som jag hade lärde ut detta:
"Det finns inget som heter fodersättning, vart skulle dom kunna sjunka?"


Nu när man mekat massor privat och i jobbet under 4 år efter gymnasiet tog slut så vet man hur mycket han lärde oss som var åt h-lvete fel. :x
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Thomas Frisk (trådstartaren)

#4 » 07:20:39, 10-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, korrosion är ett elände. Det förekommer inte ombord i färskvatten-kylningar i fartyg eftersom man där är noga med tillsatser (inhibitorer samt ph-höjande), som ska förhindra just detta, det är väl därför jag inte stött på det. Det skulle ha sparats en hel del reparationer om kylvattnet sköttes i traktorer och alla andra motorer för den delen. Motorn jag monterade fodren i sist den var stålblank i kylkanalerna så där hade det uppenbarligen sköts väl. (Bytet berodde på en kolvskärning). :)
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Krister W.

#5 » 08:50:29, 10-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, många tror ju att glykol har man i kylvattnet enbart för att förhindra frysning... :ohnej:
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

dimorep

#6 » 10:39:33, 10-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Frisk skrev:Har nyss monterat nya foder enligt vhb i en 650-motor, och jag har fastnat för uttrycket "fodersättning", vad f-n är det egentligen? Den urborrade recessen i blockets överkant är väl fixed?


Fodersättningar och/eller skadade foderlägen kan uppstå på två olika sätt (om vi bortser från rent "felkörda" lägen från fabrik, som mera är ett tillv.fel).
Det första är det som det vanligtvis pratas om (och som även tagits upp i tråden), korrosionsskador och som man stöter på vid renovering av en lite äldre motor.
Antingen för att felet / orsaken till rep. beror på kylvätskeläckage eller att det upptäcks i samband med att fodren av annan orsak tas ur.

Bra bilder på typiska sådana skador:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 131#217131
Här behövs det tas bort ganska mycket innan man kommer ner till en nivå där det blir full bärighet igen och det är något som alltid ska eftersträvas för att skadan inte ska uppstå igen.
Syns bra under bearbetningsmomentet när det börjar bli ok, för jämn yta är blank (metallgrå) och ännu obearbetad är mörk.

Nästa orsak till fodersättning är att blocket är dåligt gjutet och/eller inte härdat tillr. mellan tillv. och montering. Då är risken stor att fodren "äter ner sig i lägena".
Behöver inte hända "hela varvet runt" utan kan lika gärna bli att fodret kantrar lite och bara sätter sig lite åt ett håll. Därav att man alltid ska mäta foderhöjderna på minst tre (helst fyra) punkter runt om på varje foder.

Vissa av dessa block går att rädda genom att fräsa om lägena på och kompensera höjdskillnaden med shimsning (gäller främst de "färska blocken"). Men de som har riktigt dålig gjutning i sig kommer att bli lika dana inom kort igen och gör sig då bäst som bojsänke...

De nya fodren stack upp mellan o,o8-0,10 mm allt ok enl boken.

Som sagt, bara för att de nya fodren kom på helt rätt höjd så behöver inte foderlägena vara ok för det, OM de är angripna av frätskador / rost.

Jag har bara hört uttrycket bara i samband med volvos motorer, till sjöss användes inte det alls, vad jag vet. :?

Har aldrig hört något om fodersättningar eller problem med det på de lite större fartygsmotorerna (lågvarviga), men på de lite mindre med "vanligt varvtalsområde" (upp till 2000 rpm) så förekommer det.
Om vi tar Volvo så har de ett antal modeller som är kända för att ha foder som gärna vandrar (tex TD 100) och flera av de modellerna finns ju också i marinversion.

Kanske lite :off_topic:
skalman1 skrev:Den läraren som jag hade lärde ut detta:
"Det finns inget som heter fodersättning, vart skulle dom kunna sjunka?"

TYVÄRR inget ovanligt det där... :huh:
Framförallt på den "tunga sidan" verkar lärarna sakna en hel del av verkligheten, troligen i brist på arbetslivserfarenet från världen utanför skolmiljön.

Nu när man mekat massor privat och i jobbet under 4 år efter gymnasiet tog slut så vet man hur mycket han lärde oss som var åt h-lvete fel. :x

Du ser, det tog inte lång tid innan du själv fått så mycket praktisk erfarenhet att du visste bättre själv... :???:

Till lärarnas försvar så får jag dock säga att dels så är gym.utbildningen bara en grundläggande utbildning och allt kan inte hinnas med att lära ut på den tiden. Samt att deras tid går åt till så mycket annat än att bara lära ut "sitt ämne" i dagens skolmiljö.
-Men fortfarande så måste det som de lär ut ändå vara RÄTT..!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

baklastare642

#7 » 11:41:05, 10-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Frisk skrev:Ja, korrosion är ett elände. Det förekommer inte ombord i färskvatten-kylningar i fartyg eftersom man där är noga med tillsatser (inhibitorer samt ph-höjande), som ska förhindra just detta, det är väl därför jag inte stött på det. Det skulle ha sparats en hel del reparationer om kylvattnet sköttes i traktorer och alla andra motorer för den delen. Motorn jag monterade fodren i sist den var stålblank i kylkanalerna så där hade det uppenbarligen sköts väl. (Bytet berodde på en kolvskärning). :)


Det där lät intressant. Har du något namn på produkterna eller tillverkarnamn på tillsatserna ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Thomas Frisk (trådstartaren)

#8 » 13:23:29, 10-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där lät intressant. Har du något namn på produkterna eller tillverkarnamn på tillsatserna ?[/quote]


I moderna Glykolblandningar finns detta redan som additiv, men de förbrukas efter en tid så det är därför att man ska byta kylvätska/glykol-blandning efter ett par tre år (enligt instruktionsboken). På fartyg har man ingen glykol utan där måste man behandla vattnet. (bortsett från nödgenerator, nödbrandpump m.m. där man har glykol) En miljövänligare metod är att använda elysator, men nu är vi på en annan "nivå".

Det vi använde till sjöss heter bl.a. Drew Chemical water treatment eller nåt ditåt. Men man kan nog blanda ihop kylvätska av destillerat vatten (avhärdat), blandat med lite soda för att få upp PH till 9.( Avhärdningsfilter finns nog att köpa på någon båtfirma/marina.) Men observera att dessa kemikalier ofta är hälsovådliga vid beröring och inandning.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

LeifAndersson

#9 » 19:06:57, 10-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både Volvo och framförallt Cat har utmärkta antikorrosionsmedel hos sina återförsäljare. Cats antikorrosion / vattenpumpssmörjmedel har vi använt i våra egna maskiner i 30år. Även en liten slurk i en Volvo 940 med trilskande vakuum reglage till värmen löste det problemet. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

baklastare642

#10 » 22:27:17, 10-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Både Volvo och framförallt Cat har utmärkta antikorrosionsmedel hos sina återförsäljare. Cats antikorrosion / vattenpumpssmörjmedel har vi använt i våra egna maskiner i 30år. Även en liten slurk i en Volvo 940 med trilskande vakuum reglage till värmen löste det problemet. :thumme:


Sådana där tips är guld värda. Även Frisk's tips ska jag kolla upp.
Glykolerna i sig håller i evigheter, men just tillsatserna förbrukas.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se