Har just löst detta problem på en BM 400.
Kraftuttagskopplingen var anbringad även med pedalen i botten, så som beskrivits.. Skorrade bara.
Först så reparerade jag den ena hävarmen inne i kopplingen med hjälp av titthålskirurgi:
Hävarmarnas (3st) kortända är hopkopplad med en länk som i sin tur påverkar kraftuttagskopplingen.
Gaffeln i länken och kortändan på hävarmen sitter ihop med en
sprint (ca 7 mm diam ggr ca 20 mm lång) . Sprinten är säkrad med en ca 20-2,5
saxpinne.
När saxpinnen går av far sprinten ur till hälften men inte längre skallen stoppar mot gods.
Då fungerar en av tre hävarmar sämre. OCh kopplingen trycks in sämre och snett.
Kontrollera om detta felet finns genom att kika upp i hålet under traktorn och vrid kopplingen så du ser alla tre hävarmarna.. Tog en stund att finna detta fel.
Jag lyckades avlasta hävarmen (lade en fet
mutter bakom) och spänna i sprinten i rätt läge med ett par bräckjärn och fick sedan dit en ny saxpinne omän en 2*20.. det var pilligt.. (resterna av den gamla satt kvar).
Sedan gav jag mig på symmetrin i länkaget.
Teorin är såhär Man vill för en full manövrering av pedalen få så stort vrid som möjligt på axeln som går in i växellådan. Jag gjorde såhär:
1. Tillskapa så lån gång som möjligt på predalen. (Tog bort anhållet under golvet, bockade om plåten runt golvgenomföring mm.)
2. Montera pedalhävarmen med så rät vinkel som möjligt mot länkarmen.
(Plocka av pedalen från splinesen. Släpp pedalen i botten, dra länkarmen så lånt bak som möjligt så gaffeln tar i pedalhävarmen och kläm dit pedalen där. .. Då blir pedalhävarmen i normalläge i ca 45 grader fram inte 55).
3. Montera hävarmen på axeln in i traktorn så att den under sin bana har en så flack vinkel som möjligt i förhållande till länkarmen... ger mer vrid per mm länkarmsrörelse.)
4. Nöj dig med 25-30 mm pedalspel. Studera genom hålet under traktorn så att kopplingen inte ligger på!!
Så gjorde jag och nu går det att frikoppla även kraftuttaget på de sista tre mm. av pedalrörelsen.
När det har slitits ned ska jag justera skruvarna till körkopplingen.
Då blir det mer titthålskirurgi
Det har avfärdats här, men jag undrar.. Det har sagts här i tråden att
Thomas Pettersson skrev:Det är inte skruvarna på fingrarna "hävarmarna " som är justering till kraftuttaget .Det sitter 3st skruvar i ytter kant på kopplingen som påverkar kraftuttagets tryckplatta.Det är när dessa får
kontakt som man känner andra steget i pedalen.
Jag undrar om det är helt korrekt. Dessa
spel fungerar nog i serie. Altså:
Först rör sig urtrampningslagret det första spelet, därefter lossar körkopplingen, därefter börjar hävarmarna röra sig och dra i länkarna och minska det andra spelet varpå kraftuttagskopplingen lossar.
Därmed borde ett mindre spel på de stora åtkomliga skruvarna även påverka hur snart kraftuttagskopplingen lossar.
Det sambandet är intressant eftersom de stora skruvarna går att komma åt utifrån.
Hoppas detta mitt första inlägg hjälper någon.