Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kopplingsjustering BM 400 Buster

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ralle (trådstartaren)

#1 » 18:02:57, 02-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon förklara för mig hur man justerar kopplingen på en Bm 400, förhållandet mellan körkoppling och kraftuttag?
Justerar jag staget så det är rätt spel fungerar körkopplingen bra, men det går inte att koppla ur kraftuttaget.
Det går att justera den så kraftuttagskopplingen fungerar, men då slirar körkopplingen vid belastning.

Jag antar att körkopplingen har blivit betydligt mer sliten än kraftuttagskopplingen, men et måste väl gå att justera?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor



boman

#2 » 20:34:50, 04-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Hade precis samma problem på min Buster. Delade på traktorn, och bytte koppling. Drivhjulslamellen var totalt utsliten, fanns inte ett spår av beläggningen kvar, och själva tryckplattan hade delat sig i flera florstunna delar. Förstår inte hur det funkat ändå. Kraftuttagslammellen såg nästan ny ut, inte alls sliten.
Med nya lameller var det en enkel match att justera in kopplingen, och har nu två tydliga "steg" i kopplingen, det första för drivningen och det andra för kraftuttaget.
boman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:19, 03-05-2007

Thomas Pettersson

#3 » 21:29:22, 04-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl samma koppling som på en MF.Sitter 3st justerskruvar i kopplingen som justeras med en tolk.Spelet är ca 4mm.
Thomas Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:51, 11-09-2006

boman

#4 » 17:18:10, 05-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det samma som koppling som en MF, med en justerskruv på varje hävarm (3 st). Kanske går det att justera dom underifrån genom hålet i kopplingshuset, har dock inte gjort det själv. Man lossar låsmuttern och justerar skruvens höjd.
boman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:19, 03-05-2007

Ralle (trådstartaren)

#5 » 20:36:34, 05-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, Tackar, ska kolla!

Visst är kopplingen sliten, och kraftuttagskopplingen är väl knappt använd antar jag, men jag tänkte att man kanske kunde få detta att fungera ett litet tag till i alla fall, så ska det nog bli kopplingsbyte så småningom.

Jag ska kolla om dessa skruvar går att komma åt.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Thomas Pettersson

#6 » 21:09:51, 05-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte skruvarna på fingrarna "hävarmarna " som är justering till kraftuttaget .Det sitter 3st skruvar i ytter kant på kopplingen som påverkar kraftuttagets tryckplatta.Det är när dessa får kontakt som man känner andra steget i pedalen.
Thomas Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:51, 11-09-2006

Ralle (trådstartaren)

#7 » 08:56:33, 06-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Pettersson skrev:Det är inte skruvarna på fingrarna "hävarmarna " som är justering till kraftuttaget .Det sitter 3st skruvar i ytter kant på kopplingen som påverkar kraftuttagets tryckplatta.Det är när dessa får kontakt som man känner andra steget i pedalen.


Okej, låter ju vettigt.
Frågan är om dessa går att komma åt utan att dela traktorn?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

peter.svensson

#8 » 13:00:28, 10-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att justera utifrån men man behöver 2 st 1/2" nycklar som skall vara bockade på ett konstfullt sätt samt en mättolk. Finns bra beskrivning i verkstadshandboken hur de skall bockas.

Peter
peter.svensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:38, 12-04-2007
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T430, MF50B, ER1200, MF35

Ralle (trådstartaren)

#9 » 13:50:45, 10-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, låter avancerat, i alla fall utan verkstadshandbok...
Hittade tyvärr ingen på denna sida, bara instruktionsboken.

Ingen som har den och är villig att scanna och komplettera denna sidas redan suveräna filarkiv?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Anders W

#10 » 22:01:04, 21-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Jag har haft samma problem. jag delade traktorn och bytte koppling, det blev ändå inte helt bra. En granne kom dock med ett bra tips. Kopplingspedalen sitter "lagrad" i fotsteget, och fotsteget sitter fast i traktorkroppen. Men på min maskin hade en bult släppt, vilket medförde att när man trampade ned sista steget för kraftuttaget så fjädrade fotsteget undan, vilket medförde att även kopplingspedalen, inklusive hävarm rörde sig bakåt. När jag skruvade fast fotsetget (en 5/16UNC bult) så kunde jag justera in hävarmen så att koppling fungerade.
Jag har en verkstadshandbok, men jag hinner inte scanna förrän tidigast i mitten på september.
Olssons I ellös tror jag säljer rephandböcker om du har bråttom

m.v.h
Anders W
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Thomas Pettersson

#11 » 22:45:50, 21-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste justera både fingerhöjd och pto kopplingens justering när man byte koppling eller lamell.
Annars kommer läget i pedalen för andra steget ej att bli rätt.Och när någon lamell blir sliten ,fördet mesta drivlamellen av naturliga själ så kopplar inte kraftuttaget ur eller slirar.Problemet uppstår tidigare om ej grundjust. är gjord.
Thomas Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:51, 11-09-2006

Ralle (trådstartaren)

#12 » 08:07:03, 22-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näää, inte har jag bråttom... Traktorn har varit så här så länge jag kan minnas, och den har funnits här sen jag föddes!
När min farfar drog tröskan stängde han av motorn, slog igång kraftuttaget och startade igen. Det var mera jag som ville få detta att fungera. Om jag försöker mig på detta innan kopplingsbyte, eller om jag lugnar mig tills jag byter får vi sem kopplingen är ganska slut så jag måste i vilket fall snart byta.
Men en repbok behövs nog i vilket fall som helst :buga:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

1qaz

#13 » 20:11:35, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just löst detta problem på en BM 400.

Kraftuttagskopplingen var anbringad även med pedalen i botten, så som beskrivits.. Skorrade bara.



Först så reparerade jag den ena hävarmen inne i kopplingen med hjälp av titthålskirurgi:

Hävarmarnas (3st) kortända är hopkopplad med en länk som i sin tur påverkar kraftuttagskopplingen.

Gaffeln i länken och kortändan på hävarmen sitter ihop med en sprint (ca 7 mm diam ggr ca 20 mm lång) . Sprinten är säkrad med en ca 20-2,5 saxpinne.

När saxpinnen går av far sprinten ur till hälften men inte längre skallen stoppar mot gods.



Då fungerar en av tre hävarmar sämre. OCh kopplingen trycks in sämre och snett.


Kontrollera om detta felet finns genom att kika upp i hålet under traktorn och vrid kopplingen så du ser alla tre hävarmarna.. Tog en stund att finna detta fel.


Bild



Jag lyckades avlasta hävarmen (lade en fet mutter bakom) och spänna i sprinten i rätt läge med ett par bräckjärn och fick sedan dit en ny saxpinne omän en 2*20.. det var pilligt.. (resterna av den gamla satt kvar).




Bild



Sedan gav jag mig på symmetrin i länkaget.

Teorin är såhär Man vill för en full manövrering av pedalen få så stort vrid som möjligt på axeln som går in i växellådan. Jag gjorde såhär:

1. Tillskapa så lån gång som möjligt på predalen. (Tog bort anhållet under golvet, bockade om plåten runt golvgenomföring mm.)

2. Montera pedalhävarmen med så rät vinkel som möjligt mot länkarmen.
(Plocka av pedalen från splinesen. Släpp pedalen i botten, dra länkarmen så lånt bak som möjligt så gaffeln tar i pedalhävarmen och kläm dit pedalen där. .. Då blir pedalhävarmen i normalläge i ca 45 grader fram inte 55).

3. Montera hävarmen på axeln in i traktorn så att den under sin bana har en så flack vinkel som möjligt i förhållande till länkarmen... ger mer vrid per mm länkarmsrörelse.)

4. Nöj dig med 25-30 mm pedalspel. Studera genom hålet under traktorn så att kopplingen inte ligger på!!



Så gjorde jag och nu går det att frikoppla även kraftuttaget på de sista tre mm. av pedalrörelsen.


:thumme:

När det har slitits ned ska jag justera skruvarna till körkopplingen.

Då blir det mer titthålskirurgi :grin:

Det har avfärdats här, men jag undrar.. Det har sagts här i tråden att

Thomas Pettersson skrev:Det är inte skruvarna på fingrarna "hävarmarna " som är justering till kraftuttaget .Det sitter 3st skruvar i ytter kant på kopplingen som påverkar kraftuttagets tryckplatta.Det är när dessa får kontakt som man känner andra steget i pedalen.


Jag undrar om det är helt korrekt. Dessa spel fungerar nog i serie. Altså:

Först rör sig urtrampningslagret det första spelet, därefter lossar körkopplingen, därefter börjar hävarmarna röra sig och dra i länkarna och minska det andra spelet varpå kraftuttagskopplingen lossar.

Därmed borde ett mindre spel på de stora åtkomliga skruvarna även påverka hur snart kraftuttagskopplingen lossar.

Det sambandet är intressant eftersom de stora skruvarna går att komma åt utifrån.

Hoppas detta mitt första inlägg hjälper någon.
1qaz
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:33:58, 18-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 641, V xm150, BM 400, BM 320, JD 3130, MF 595, MF 699, V 6400, BM 650


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se