Jag har själv varit med om lossa:
KBK-baklastare som stått i 10 år; Smörjspruta & porta-power. Går bara fint numera,var totalstum i början.
En kompis BM H10 350 som stått en sommar och fått lite vatten i motorn. Olja i spridarhålen och bogsering med 846:a några hundra meter och 3-4 snabba kopplingsläpp så lossnade motorn. Hyfsade däck på sommaren.
Foco 55; Baklastarobjekt som jag köpt , tryckte loss motorn som stått i 5-7 år med smörjspruta & porta-power. Tog 3-4h att göra hela operationen från pall till att den gick fint att snurra.
Volvo T-55 som köptes som objekt: Bort med spridarna, i med olja och bogserade med en BM 650 500m-1000m. Kopplingsuppsläpp gjorde att hjulen gick åt motsatt håll. Detta fick göras 5-7 gånger innan motorn släppte. Blanka däck på våren när snön delvis låg kvar. Går som smort numera.
T55 några timmar efter lossbogsering
Jag håller på smörjsprutemetoden framför bogseringsmetoden, kanske sätta en manometer och sätta cylindern under lämpligt tryck så att den får något att fundera på över natten. Eller varför inte ta tråget och hissa med en domkraft i veven
Om motorn har fått in vatten och provats starta så kan en vevstake ha knäckts. Jag fick regnvatten i en Cheva 350 och den startade och gick ett halvvarv för att sedan inte gå mera. Motorn gick att vrida lite grand, men hade skarpa lägen där det tog stopp. (Regn i luftrenaren på ett jeepbygge utan huv).
/Magnus