Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 320 Förbränningsknack

30 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Erik Algotsson (trådstartaren)

#1 » 16:59:53, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag och min BM 320 behöva lite hjälp. Motorn är en 3a-152 förkammardiesel.

För att ta allt från början, så när jag köpte den för något år sedan, så hade den ett lätt knackande ljud som hördes tydligast vid tomgång. Samtidigt som knacket kom så puffade den till lite i avgasröret. Den vibrerade även mer än normalt, det märktes mest vid tomgång samt då man startade från stillastående. Jag misstänkte att det kunde vara nått med någon ventil som inte tätade riktigt, eller någon spridare som behövdes ses över.

Nu har jag tagit itu med det hela och helrenoverat motorn. Ventilstyrningarna var rätt glappa, med nu har den fått nya ventilstyrningar och ventiler. Nya foder och kolvar, vevstakarna kontrollerade, vevaxeln uppmätt och polerad, spridarna renoverade mm.

Men nu när jag startar upp den, så har den kvar samma knackande ljud... Försökt lokalisera vilken cylinder det är genom att lossa muttern på spridarröret till spridarna, och 3:ans cylinder är mest misstänkt. Har idag även provat med en annan fungerande insprutningspump från en kompis traktor, men det knackande ljudet är kvar...


Kan tillägga att det är Umeå Motorslip som har gjort jobbet med block och topp, samt en El och Diesel verkstad som har renoverat spridarna.

Någon som har tips på vad det hela kan bero på samt vad jag ska fortsätta kolla upp?

/Erik
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B



LeifAndersson

#2 » 17:14:54, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollerat kolvbultsbussningarna?
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Thomas Frisk

#3 » 18:21:24, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förkammardieseln knackar normalt mer än den direktinsprutade varianten, behöver inte vara något fel under förutsättning att den är renoverad rätt.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

dimorep

#4 » 18:31:19, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara något fel om det är mest markant på en av de tre cylindrarna.

Kollat ventilspelet?

Även om spridarna är nyrenoverade så kan det ändå vara en sådan som felar, så prova att byta plats på 3:ans och någon annan och se om felet flyttar med eller inte.
Gör det inte det så ta ett komp.prov och se om det avslöjar något.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dsimila

#5 » 18:38:08, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruva lös thermostarten. Lilla dieselbrännarn på insuget alltså.
Det kan vara den som läcker in diesel i insuget och ge upphov till diverse konstigheter.
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64

mf33

#6 » 18:45:34, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

"Puffar" det fortfarande till i avgasen vid knacket?
Sitter det inte en "trekantig" förkammare/bricka på toppen, kan det va ngn skada/frätskada där??
Finns garanterat kunskap här på forumet om den kanske lite udda teorin.
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Erik Algotsson (trådstartaren)

#7 » 19:08:31, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tack för alla svar.

Börjar med att berätta att kolvbultsbussningarna byttes vid renoveringen.

Motorn knackar mer än normat, samtidigt så puffar den till i avgasröret. När den är kall så syns det mycket tydligt på röken som blir.

Ventilspelet är kollat och helt ok. Men jag ska ta och prova att flytta spridarna samt ta kompprov samtidigt.

Thermostartern är ny så den borde inte läka igenom, men kolla upp det tipset också.

Har en liten fråga angående ett insprutningsröret till cylinder 3. Det har ett nötmärke ca 0.5mm djupt, stoppreglaget har legat emot det. Hur tål ett sådant rör nötning, kan det ha tappat area invändigt och ge detta symtom?

Ska kolla upp de här sakerna i morgon.
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

LeifAndersson

#8 » 19:38:37, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är topplocket provtryckt och kontrollerat/sprickindikerat?
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Erik Algotsson (trådstartaren)

#9 » 21:04:13, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Är topplocket provtryckt och kontrollerat/sprickindikerat?
Topplocket är ej provtryckt/sprickindikerat, så visst skulle det kunna vara någon spricka som ställer till det.

Motorn tappar ej något kylvatten och oljan ser fin ut, men en spricka mellan förbränningsrummet och en avgaskanal kan vara en förklaring, är sånt vanligt? Får se vad kompprov och spridartest ger för något, innan det blir till att lyfta toppen.
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

LeifAndersson

#10 » 21:37:25, 04-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan hända de underligaste saker med topparna på dessa, då i synnerhet med förkammartopparna. Har varit med om svårfunna och långsökta fel på dessa. Vid något tillfälle har inget fel visat sig vid avancerad felsökning på toppen, men likt förbaskat har motorn funkat utan anmärkning med en annan topp. :sad:
Ett kompprov vid både kall och uppvärmd motor kan ge en fingervisning om att något är fel. Men börja med att byta plats med spridarna och även studera och byta plats med förkammarlocken kan ge en hint.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Erik Algotsson (trådstartaren)

#11 » 21:13:02, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag skruvat och kollat upp följande.

Det enklaste först, thermostartern. Den läkte inget alls.

Sedan varmkörde jag motorn innan jag demonterade spridarna för kompprov. Cyl1= 27bar, Cyl2=27bar och Cyl3= 25bar. Cylinder 3 skiljer sig lite från de två andra. Kollar jag med verkstadshandboken så ligger även 1:an och 2:an lågt, men batteriet är inte nytt, samt så är motorn nog inte inkörd riktigt ännu, antar att värdena i verkstadshandboken är 'inkörda' värden.

Provade sedan att byta plats på spridarna, men det gav inget märkbart resultat. Det är 3:an som inte riktigt vill gå rent.

Avslutade det med att ta loss förkammarlocken, men inget avslöjades av det. Ett tunt lager sot i alla förkammare, lika tunt i alla. Testade med att byta plats på locken, men fick dem inte att täta riktigt igen, måste nog till nya packningar för det.

Det jag inte har gjort, är att ta kompprov på den kall, kan det säga något mer? Isåfall måste jag först skaffa nya packningar till förkammarlocken. Ska jag kolla upp det först, eller är det dags att lyfta toppen ??
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

dimorep

#12 » 21:16:43, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar på att där inte är rätt vändhöjd på 3:ans kolv (skadat vev eller kolvbults -lager), om nu allt är som det ska i toppen på den cylindern.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mf33

#13 » 23:13:59, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Hade en gång en gammal Volvo 245á diesel. de förra ägarna fick den aldrig att gå riktigt på 6:ans cyl trots ganska jämn kompression.
Hade av toppen och kunde då konstatera att 6.ans kolv "vände" för tidigt.
Detta pga av att vevstaken var krokig :uupps: , hade nog vart vatten i cyl ngn gång, kanske trasig packning. Byttte vevstaken och motorn gick kanon.

Dimorep´s teori är därför inte helt fel tycker jag. Men nu hade du väl gått över vevstakarna så då borde det framkommit om du hade "bananvevstake" :mrgreen:
MEN var det inte ngn här på forumet som hade problem med att en av hans vevstakar va kortare än de andra? eller har jag drömt nu igen?
mvh Mojje

Kom på en sak :grin: Har du kollat kammen så den inte är onormalt sliten på ngn nock??
Senast redigerad av mf33 23:31:37, 06-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Erik Algotsson (trådstartaren)

#14 » 17:59:27, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar bara vara att ta och skruva av toppen som gäller. När det gäller vändhöjden på kolvarna, så var de 0.001 mm under cylinderblockets plan efter montaget. De hade fått svarvas av några hundradelar för även blocket hade planats efter att fodren hade monterats.

Så om det är samma mått nu, då borde man kunna utesluta något lagerfel och koncentrera sig på toppen.

Bara att börja skruva. :smile:
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

Mikael.Johansson

#15 » 19:28:25, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du nämnde en skada på 3:ans spridarrör. Har du provat med ett annat rör där?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Anders W och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se