Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 320 Förbränningsknack

30 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Turbodiesel

#16 » 19:36:40, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet om det sitter tryckventiler i insprutningspumpens tryckrörsanslutningar på denna modell?

Felaktig sådan kan ge knasigt förbränningsljud, efterdropp mm.

Skifta mellan två anslutningar & testa om du vill, OBS, renlighet & dra med måtta, helst med rätt moment.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



mf33

#17 » 22:14:24, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Du hade ju visserligen provat en annan pump men tänkte lite såhär:

Om pumpen står lite lite sent i tändningen, så måste det ju finnas en brytpunkt där motorn går okej till att den börjar missa/knacka/puffa i avgasen. Om pumpem står PRECIS på gränsen att motorns ska börja missa måste ju cyl med sämst komp. missa först=3:an.

Innan du rycker av toppen kanske prova att förställla pumpe lite?
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Erik Algotsson (trådstartaren)

#18 » 17:00:08, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har testat att justera pumpen mellan de ändlägen fastsättningen tillåter. Åt ena hållet märks ingen skillnad, åt andra hållet börjar den ryka mer.

Skruvade loss toppen igår kväll, och kunde konstatera att kolvar och cylindrar är helt ok. Så jag tog och började med att inspektera toppen. Inga sprickor eller något kunde upptäckas med visuellt, så jag tog och demonterade avgasventilen för cylinder 3, den som hade lägst komp. Och jag tror att det är där felet finns. Tätningsytans bredd varierar runt ventilen, på ett ställe är den väldigt smal.

Ventilen från ena sidan
Bild


Ventilen från andra sidan
Bild

En läckande avgasventil borde nog ge detta symptom som jag har.




En sak som jag tycker stärker min teori syns här

Bild


Det har byggts upp mer sot på denna ventil kring skaftet än på de andra avgasventilerna.

Blir till att slipa in den (även de andra ventilerna) och jag tror att problemet är löst.
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

joakim72

#19 » 17:15:40, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renoverad topp? :klia: Då har du i sådant fall fått in en sned styrare monterad eller ett krökt ventilskaft.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Erik Algotsson (trådstartaren)

#20 » 17:44:41, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan en dålig förbränning göra att ventilen får någon beläggning som gör att den tätar dåligt?? Jag har inte putsat av den på bilderna, att tätningsytan är ojämn, kan vara en ojämn sotbeläggning som gör att det ser ut så?

Ska testa att slipa in den för att se hur mycket man måste slipa för att det ska bli bra. Skulle något vara krokigt så märker jag det nog då.
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

mf33

#21 » 18:13:41, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Om det läcker ned olja via ventilskaften kan det bli en sotbeläggning på skaftet (vid tallriken) skaftet blir då lite för tjockt och kan göra att ventilen inte orkar helt tillbaka och tätar då lite dåligt.
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Erik Algotsson (trådstartaren)

#22 » 18:54:15, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu slipat in alla ventiler nu. Efter bara 3 vridningar med indianpinnen på 3:ans avgasventil, så är hela tätningsytan framme igen, jämn och fin varvet runt på både på ventil och ventilsätet. Det ser ut som nytt igen. De övriga ventilerna såg mycket bra ut vid demonteringen, men även de fick sig en lätt inslipning.


Kan man på något sätt kolla om ventilerna är täta innan man monterar tillbaka topplocket??
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

LeifAndersson

#23 » 19:05:35, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen verkar inte ha roterat något, så något skumt är det med den. Men det förklarar inte det du upplever som förbränningsknack. Det var något liknande jag väntade mig att du skulle hitta i en förkammare, som beläggningen på ventilskaftet. Men när kolvtoppar och förkammare är rena och ser helt normala ut, då förbränner den helt ok. Så en riktigt otät ventil borde visat sig där.

Kontrollera så spridaren har rätt spridningsbild enligt PDF:n. Med rätt spridningsbild ska en stråle trycka rätt ut om förkammarlocket är demonterat. Blir det fel där blir det konstiga knackningar. Om det bara ligger en extra tätningsbricka under en spridare kan det bli problem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Erik Algotsson (trådstartaren)

#24 » 20:41:04, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom allt ser bra ut med topplocket, så blir det att skruva tillbaka det och ta ett nytt kompprov. Då bör man se om inslipningen av ventilerna har gjort någon skillnad.


LeifAndersson skrev: Så en riktigt otät ventil borde visat sig där.

Hur blir symtomen av en bara lite otät ventil? Märker man nått av det?

Sen blir det att göra som du föreslår, kolla upp spridarna igen.
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

Lars-Peter D

#25 » 13:50:29, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perkins 3-152

http://www.ferguson-talli.net/_uploads/ ... MANUAL.pdf

Sida E-2, finns felsöknings karta.

Om spridarna är rätt modell, rätt justerade och tomgångsvarvtal rätt borde inte problemet finnas.

Vanligen är rökpuff+knackning droppande spridare, förvärras med låg tomgång. Med högre tomgång "försvinner" knackning.

Av bilden, avgas ventil: Dålig förbränning (spridare, sannolik orsak). Någon uppfattning om körtimmar från att ventilen var ren?
Senast redigerad av Lars-Peter D 14:02:17, 09-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

LeifAndersson

#26 » 14:48:07, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:
Om spridarna är rätt modell, rätt justerade och tomgångsvarvtal rätt borde inte problemet finnas.



Det är ungefär just det vi funderar på nu. Det är lite som måste vara just rätt för att det ska funka.
Något så enkelt som en kvarglömd extra tätningsbricka, mellan spridare och topp kvaddar spridningsbilden i förkammaren totalt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mf33

#27 » 00:33:15, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erik Algotsson skrev:Nu har jag skruvat och kollat upp följande.

Det enklaste först, thermostartern. Den läkte inget alls.

Sedan varmkörde jag motorn innan jag demonterade spridarna för kompprov. Cyl1= 27bar, Cyl2=27bar och Cyl3= 25bar. Cylinder 3 skiljer sig lite från de två andra. Kollar jag med verkstadshandboken så ligger även 1:an och 2:an lågt, men batteriet är inte nytt, samt så är motorn nog inte inkörd riktigt ännu, antar att värdena i verkstadshandboken är 'inkörda' värden.

Provade sedan att byta plats på spridarna, men det gav inget märkbart resultat. Det är 3:an som inte riktigt vill gå rent.

Avslutade det med att ta loss förkammarlocken, men inget avslöjades av det. Ett tunt lager sot i alla förkammare, lika tunt i alla. Testade med att byta plats på locken, men fick dem inte att täta riktigt igen, måste nog till nya packningar för det.

Det jag inte har gjort, är att ta kompprov på den kall, kan det säga något mer? Isåfall måste jag först skaffa nya packningar till förkammarlocken. Ska jag kolla upp det först, eller är det dags att lyfta toppen ??


Eftersom felet inte följde spridaren, kolla noga med tätbrickorna som Leif påpekade.

Sen lite :off_topic: har hänt flera gånger att man bytt ut saker mot tex nya och har då uteslutit fel för att där är det ju kollat/utbytt men sen lik förbannat va det fel på den utbytta "saken".

Ett exempel: En kund bogserade ned en bil till mig som inte gick efter en motortvätt. Han hade lånat nya tändkablar, ny tändspole osv hos sin märkesverkstad så de felen va dé inte sa han.
Felsökte lite och kom fram till att tändspolen va kass, bytte den men ändå startade inte bilen, kunden hade satt samtliga :x tändkablar fel!! därför fick inte han igång den och uteslöt tändspolen!!

En annan bil: den missar och gick ojämnt men tändstiften va det inte sa kunden för dom va nya!! Efter lite felsök och urmontering av tändstift visade det sig att ett stift hade nästan noll i gnistgap, typ tappat stiftet innan montering. Nytt stift och bilen gick perfekt. Oj va :off_topic: men ibland kan kollade grejer ändå krångla, åtminstone i min värld :mrgreen: .
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Erik Algotsson (trådstartaren)

#28 » 22:10:52, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man fått spridarna kollade. Och en av de tre uppförde sig lite annorlunda. Alla hade öppningstryck på 125 bar och knarrade fint till en början. Ingen droppade och höll trycket enligt specen.

Men en spridare kunde sluta knarra vid lite kraftigare pumpningar, precis som om nålen kärvade på något sätt. Lät man trycket gå ner till 0 så uppförde den sig normalt igen tills man gav den en lite kraftigare pumpning, då slutade den knarra igen. Så jag tror att här har vi felet.

Jag vet inte hur den uppför sig då den ska öppna mot kompressionstrycket i cylindern, kan nog fungera lite som den vill där och orsaka mina symptom, men ska få den ska renoverad med en ny spridarspets till veckan.

Har även dubbelkollat tätningsbrickorna till spridarna, men inget dubbelmontage.

Tack för all hjälp så länge. Återkommer med testrapport när den är återmonterad.
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

Erik Algotsson (trådstartaren)

#29 » 19:29:50, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man haft tid att skruva lite igen i traktorn. Efter att toppen kommit på plats tog jag ett nytt kompprov. 3:ans cylinder uppvisar även den nu 27 bar.

Och efter att spridarna och resten är återmonterats, så var det dags för att starta upp motorn igen. Efter några varv så tuffar den igång igen. Och den har nog aldrig gått så mjukt som nu. Så nu är jag nöjd. :grin:

Har varmkört den, och nu då det är dags för efterdra toppen så har jag en fråga. Hur varm ska motorn vara vid efterdragning? Traktorn står i ett kallgarage, och jag det är nu minusgrader hos mig nu. Ska man köra ett tag med motorvärmaren innan efterdragning, så man får upp motortempen till ca 15-20 grader, eller går det bra att efterdra trots att motorn är riktigt kall?
Erik Algotsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:55, 30-07-2007
Ort: Umeå Kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo M216
Bm 350 Hultin
BM 500
Case 580B

jörgen.ottosson

#30 » 20:22:20, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn ska vara kall eller "rumstemperatur" vid efterdragning. ( om det är ca 0 eller 20°C har troligen ingen betydelse.....men troligen olämpligt att efterdra vid kraftig kyla, tex under -20­°)
Senast redigerad av jörgen.ottosson 20:22:52, 20-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se