Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ännu ett vinterprojekt med grålle

118 inlägg • Sida 2 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bengt jansson

#16 » 09:05:20, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , gamla startmotorer ( troligtvis nya med ) är sk. seriemotorer. Dvs fältlindingen ligger i serie med ankarlindningen . Då man kör startmotorn utan belastning kommer den att rusa pga den låga fältströmmen . Vid för högt varvtal kommer ankarlindingen att släppa pga. centrifugalkraften och det blir totalhaveri. Vid belastning ökar dock fältströmmen och motorn blir starkare men snurrar saktare . Att göra ett kort test ska dock inte innebära något problem. Många 6 voltare har konverterats till 12 V inkl. min T24
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800



Dirren (trådstartaren)

#17 » 13:07:11, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att ni är med och delar med er av era erfarenheter :grin:

Fick aldrig kollat växellåda och hyrauliken igår men skall se om jag får till det idag istället.

När det gäller elen är jag ganska borta så här behöver jag hjälp.
Om jag fattar det rätt så är det bara att köra på med 12V då på min 6V startmotor och det skall inte vara några problem? :?
Skall jag konvertera till 12V så krävs förutom nya lampor en ny tändspole också men hur är det med generatorn, där måste det väl ändå bli en ny för 12V, väljer jag då en växelströmmare kan man väl skippa laddrelä också?
En annan sak jag tänkt på är att elen är väl omvänd på traktorn, alltså positiv i chassit, skall man behålla det eller hur funkar det med startmotorn annars? :? :?

Här kommer lite bilder från gårdagens mekning.

Först så fick jag putsat av lite grader från bulten till svänghjulet, himla tajt ändå med 36:ans hylsa. Lättare och billigare att få tag på en mm hylsa och slipa till än en tumhylsa.
Bild

Bild

Kamkedja och drev ser fräscht ut men tror ni den är för slack?
Bild

Bild

Tog bort plåten som satt över sprickan, det var en blyplåt med något tätningsmedel bakom. Så här ser sprickan ut.
Bild

Bild

Grymt bra att ha lyftbordet till hjälp.
Bild

Rent och fint i kopplingskåpan. Uttrampningslagret känns helt ok men det blir väl ett byte när man ändå har isär det.
Bild

Startkransen ser helt ok ut.
Bild

Tryckplatta och svänghjul, inte värre än att det går att putsa till. Lamellen verkar rätt ok också tycker jag.
Bild
Bild

Såg dock att det var några små ytsprickor på svänghjulet, frågan är om det är något att bry sig om?
Bild

Lyftarna till stötstängerna ser bra ut, löpte lätt i sitt läge. Tog enkelt upp dom med en magnetpenna.
Bild

Bild

Ingen större katastrof vid vev och stakar, lite att putsa så klart men ser inga större bekymmer här. Kan bli svårt att komma åt ettans och fyrans skruvar till vevlageröverfallen är jag rädd.
Bild

Bild
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

Dirren (trådstartaren)

#18 » 13:12:21, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak som jag behöver hjälp men är hur man vet hur drivaxeln till fördelaren skall sitta, jag har hittat könslag på kamaxeldrevet och på vevaxeldrevet så dom kan jag tänka mig skall möta varandra men hur har man koll på fördelaraxeln?
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

zetor 7045

#19 » 16:17:24, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

här går det undan :smile: :thummar:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Thomas Frisk

#20 » 16:59:15, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotorn i fördelaren ska peka mot cyl 1, när kolven där är i topp med båda ventilerna stängda, brukar det vara på de flesta motorer.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

östemann

#21 » 17:22:08, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamkedjan såg ut att vara i relativt bra skick.
Sprickor i svänghjulet är ett vanligt fenomen men såg inte så allvarligt ut på denna motorn.
För ordningens skull kan man svarva av de värsta ojämnheterna och rosten.

Överlag får jag intrycket att den här traktorn och motorn är väldigt lite sliten.
synd att rosten har fått härja fritt på vissa delar.

edit:stafvel.
Senast redigerad av östemann 17:24:57, 10-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

dieseltroll

#22 » 23:33:51, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt med lite tempo i garaget! :buga:

Jösses vad många funderingar du fått med i ditt inlägg, saxade lite friskt i texten för att jag skulle se vad jag svarade på:

Dirren skrev:Skall jag konvertera till 12V så krävs förutom nya lampor en ny tändspole också men hur är det med generatorn, där måste det väl ändå bli en ny för 12V, väljer jag då en växelströmmare kan man väl skippa laddrelä också?

skall man behålla det eller hur funkar det med startmotorn annars?

Kamkedja och drev ser fräscht ut men tror ni den är för slack?

Tryckplatta och svänghjul, inte värre än att det går att putsa till. Lamellen verkar rätt ok också tycker jag.

Såg dock att det var några små ytsprickor på svänghjulet, frågan är om det är något att bry sig om?

Ingen större katastrof vid vev och stakar, lite att putsa så klart men ser inga större bekymmer här. Kan bli svårt att komma åt ettans och fyrans skruvar till vevlageröverfallen är jag rädd.


Är det någon som vet när dom bytte till 12V? min 53:a var 12v iaf. Om du rengör på generatorn så borde du se ifall där finns någon spänning instansad. Jag har hört att starten ska gå på rätt håll oberoende av polaritet, tror det kan bero på hur lindningarna är lagda men jag är inte säker :klia: När jag testade min egen startmotor med minus jord så gick den på rätt håll iaf...

Monterar du växelströmmare så behöver du inte laddrelät, helt rätt! :thumme: En annan sak att komma ihåg är att ifall du vill sno en tändspole från en bil så kan du behöva ett förkopplingsmotstånd som begränsar spänningen in i spolen. Moderna tändspolar lämnar så hög effekt att man kan smälta plasten i brytaren...

Ang. kamkedjan så tycker jag du ska ta en vända genom min tråd, har bilder både på ny och gammal kamkedja. Det är lättare att göra en bedömning om hur sliten den är när man har något att jämföra med...

Om det är intressant kan jag mäta på en splice ny lamell, samma sak här: lättare att göra en bedömning om slitage om man har något att jämföra med :grin:

Svänghjulet borde kanske planas lite, men det är jag det...

Jag hade samma problem som dig att jag inte kom åt en del av överfallen men jag löste det genom att släppa på vevens överfall först, då kan man lyfta veven och på så sätt vrida stakarna så man kommer åt, hoppas du hängde med där :P

Och som redan på pekats så finns det ingen märkning av fördelardrevet, utan man får vrida på fördelaren för att få det att stämma så rätt cyl får sin gnista...

// M
Användarvisningsbild
dieseltroll
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:58, 04-08-2011
Ort: Lund

Dirren (trådstartaren)

#23 » 23:59:53, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Thomas, det brukar vara ett litet spår eller som ett jack i fördelaren men jag kan inte hitta någon märkning alls i denna så det får bli att köra på ettans cylle när jag nu kommer dit.

Håller med dig Östemann, rost och den där j-la sprickan men i övrigt ser det helt ok ut. Jag får heller inte känslan att den skulle varit riven tidigare och då får man ju säga att den har klarat sig bra.

Vad det gäller elen så är det ju en bra stund bort men det hade vart kul att veta om man vågar testa startmotorn på 12V utan att den tar skada.

Tog en titt ner i hålet i växellådan också, ser för ögat helt ok ut, olja i lådan, ingen rost och dreven ser hela ut. Jag har ju testat att alla växlar funkar så långt jag kan testa med fast motor och där var det inga problem så det känns hoppfullt. :smile:

Imorn bitti blir det älgjakt några timmar sen var det visst någon farsdaglunch som var viktigt också, blir nog inte så mycket skruvande imorn som det ser ut. Men idag fick jag en stund iaf så här kommer lite mer bilder.

När jag lossat överfallen på 2:an och 3:an så kunde jag med en tvåtumtvå och en handslägga få ut kolvar med foder sen var det inte så svårt att slå ner 1:an och 4:an så jag kom åt att skruva loss överfallen.
Bild

Vevtapparna ser her ok ut. :smile:
Bild

Alla fyra kom ut med foder, blev en del våld i skruvstycket och handslägga för dela på prylarna, bild kommer längre ner.
Bild

Lite gojsigt men sätena ser ut att ha klarat sig. :smile:
Bild

Axiellt vevlagerspel på totalt 0,18mm. Tack skall du ha Dieseltroll för infon om tolerans på 0,1 - 0,3 :smile: Lusläst din tråd. :thumme:
Bild

Veven och ramlagren ser riktigt bra ut, har dock inte mätt diametern på veven än men skulle inte tro att där är några problem när det ser ut så här.
Bild

Bild

Bild

Bild

Lite värre med vevlagren men det skall naturligtvis i nya ändå, tur att man inte ser några spår av defekter på tapparna iaf.
Bild

Axiallager för veven, känns som dom frästa spåren skall vara smörjspår och då är det himla konstigt att i blocket satt axiallagret med spåren in mot sätet istället för mot veven :? :? Tvärtom som ni ser i överfallet.
Bild

Kammen ser också ut att klarat sig bra, vass som s*t*n på drevet förståss så jag skar ju mig naturligtvis..

Bild

Bild

Bild

Fodersäte, alla är lika fina så det verkar ha varit tätt neråt.
Bild

Känns skönt när man inte behöver tveka på om saker behöver bytas eller om det går en vända till :smile:
Bild

Bild

Bild

Långt ifrån färdig men det börjar arta sig
Bild

Bild
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

Dirren (trådstartaren)

#24 » 00:22:28, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt med mitt senaste inlägg samtidigt som du skrev skulle jag tro :grin:


dieseltroll skrev:
Är det någon som vet när dom bytte till 12V? min 53:a var 12v iaf. Om du rengör på generatorn så borde du se ifall där finns någon spänning instansad. Jag har hört att starten ska gå på rätt håll oberoende av polaritet, tror det kan bero på hur lindningarna är lagda men jag är inte säker :klia: När jag testade min egen startmotor med minus jord så gick den på rätt håll iaf...

Ang. kamkedjan så tycker jag du ska ta en vända genom min tråd, har bilder både på ny och gammal kamkedja. Det är lättare att göra en bedömning om hur sliten den är när man har något att jämföra med...

Om det är intressant kan jag mäta på en splice ny lamell, samma sak här: lättare att göra en bedömning om slitage om man har något att jämföra med :grin:

// M


När det gäller om det är 12V eller 6V så har jag kollat lamporna och dom är 6V så jag antar att även generatorn är det. OM både startmotor och generator funkar vill jag gärna behålla det som sitter på och köpa mig ett 6V batteri men frågan är om jag vågar testa startmotorn med 12V??

Har kollat din tråd noga och tror att det får bli en ny kedja när jag ända har byxorna nere :uupps:

Du får gärna mäta på en ny lamell, hade varit grymt bra :grin: :grin:
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

dieseltroll

#25 » 00:33:55, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka komma ihåg att måtta på lamellen imorgon :grin:

Du vet om att det finns en verkstadshandbok i downloads?

Finns åtdragningsmoment och toleranser både i mm och tum bland mycket annat! (408 sidor pdf :uupps: )

// M
Användarvisningsbild
dieseltroll
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:58, 04-08-2011
Ort: Lund

bengt jansson

#26 » 06:04:02, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM både startmotor och generator funkar vill jag gärna behålla det som sitter på och köpa mig ett 6V batteri men frågan är om jag vågar testa startmotorn med 12V??

Trevlig tråd !!!
Det är ingen fara att testa bara du inte tokvarvar den . Att behålla 6 volten är OK om du har startveven kvar. Mycket veva blir det....
Startmotorn går åt samma håll oberoende om det är plus eller minus jord.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

d557017

#27 » 10:10:33, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående sprickan i blocket så kanske du kan få lite inspiration i den här tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=26103
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

joakim72

#28 » 10:37:49, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal traktor som jag konverterade till 12V så har startmotorn hållit i 25år och ännu fungerar den. Du får en väldigt snabbstartad motor på köpet. Polariteten är inga problem om det inte är permanentmagnetmotor, vilket dök upp mycket senare på bilsidan.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Göran.Ahlberg

#29 » 12:28:57, 11-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konvertering till 12V är bra, speciellt om man tänker använda belysningen på traktorn, eftersom det oftast ser ut som man satt in ett stearinljus innanför lyktglaset på en 6-voltare. Eftersom Grållar inte brukar köras så mycket att batteriet laddas upp kan det vara bra med en växelströmsgenerator. Allt detta givet, förstås, att du inte har tänkt att traktorn skall renoveras till "originalskick".
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

Grett

#30 » 13:25:27, 12-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag byggde om min TED -50 till 12V plockade jag genrator och tändspole från en Saab 900 16V från sent 80-tal.
Generatorn fick remskivan från en Saab V4.
Eftersom fläktremmen på grållen är ganska bred funkar det inte med den vanliga 900-remskiva. V4 remskivan jag hittade var delad så den kunde shimsas till lagom bredd.

Det finns fö kompletta konverteringssatser för 12V att köpa med kablage, generator och ombyggd startmotor. Brukar finnas annonser på blocket.

Jag bytte även startrelät till ett 12V men det är kanske inte helt nödvändigt :???:

Ang spänningen till startmotorn hittade jag ett tips att använda långa och klena kablar till startmotorn, dvs man får ett rejält spänningsfall (och värme) i kabeln.
En nackdel med att köra 12V på en 6V startmotor är att ingreppet blir ganska hårt, dvs det sliter hårt på startkrans och drev i startmotorn. Eftersom motorn oftast (alltid??) stannar på samma "ställe" blir även startkransen sliten på ett visst ställe. Kan därför vara lämpligt att vrida startkransen "ett hack" när delarna är isär.

En annan sak att göra när traktorn är delad, byt packbox på växellådans ingående axel då den ofta läcker med olja på kopplingen som följd.
Packboxen bakom svänghjulet förutsätter jag blir ny.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se