Dirren skrev:Skall jag konvertera till 12V så krävs förutom nya lampor en ny tändspole också men hur är det med generatorn, där måste det väl ändå bli en ny för 12V, väljer jag då en växelströmmare kan man väl skippa laddrelä också?
skall man behålla det eller hur funkar det med startmotorn annars?
Kamkedja och drev ser fräscht ut men tror ni den är för slack?
Tryckplatta och svänghjul, inte värre än att det går att putsa till. Lamellen verkar rätt ok också tycker jag.
Såg dock att det var några små ytsprickor på svänghjulet, frågan är om det är något att bry sig om?
Ingen större katastrof vid vev och stakar, lite att putsa så klart men ser inga större bekymmer här. Kan bli svårt att komma åt ettans och fyrans skruvar till vevlageröverfallen är jag rädd.
dieseltroll skrev:
Är det någon som vet när dom bytte till 12V? min 53:a var 12v iaf. Om du rengör på generatorn så borde du se ifall där finns någon spänning instansad. Jag har hört att starten ska gå på rätt håll oberoende av polaritet, tror det kan bero på hur lindningarna är lagda men jag är inte säker När jag testade min egen startmotor med minus jord så gick den på rätt håll iaf...
Ang. kamkedjan så tycker jag du ska ta en vända genom min tråd, har bilder både på ny och gammal kamkedja. Det är lättare att göra en bedömning om hur sliten den är när man har något att jämföra med...
Om det är intressant kan jag mäta på en splice ny lamell, samma sak här: lättare att göra en bedömning om slitage om man har något att jämföra med
// M
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster