Såja nu har jag fått några timmar i garaget igen så här kommer en hope med bilder på det som hänt under helgen.
Tyvärr så visade det sig att P-ändarna som skall sitta fram inte passar i gängorna
, bak funka klockrent men fram så felar stigningen med kanske nån
gänga per tum. Hoppas Agriline löser detta lika snyggt som dom gjorde med mitt felaktiga foder
Hydraullocket av för att i första hand få isär tryckstångsfästet. Få se vad det slutar med.
Detta hör väl inte hemma här riktigt
Nu till demonteringen. Först säkra gaffeln så det blir stumt.
En rörstump under fjädern som stöd och ett förlängningsrör så släppte det fint i gängan.
Rester av tätningen som skall sitta här
Inte så jättestabilt konstruktion att vrida i när det sitter fast, men nu är det isär.
Halva friktionsbrickan borta vid hydraulspaken, får bli nytt även här.
Rengjort så nu är det bara att beställa nya packningar och kolvringar.
Locket skruva jag fast i arbetsbänken för att kunna jobba med hydraularmarna, dom gick ganska trögt men släppte fint efter en stund med rostlösning och avfettning och en del manskraft
Rent och fint inför monteringen, ny
packning skall beställas bara.
Skruven med
vingmutter drog jag naturligtvis av, klent och fastrostat ingen bra kombination. Borrade, försänkte från baksidan och svetsade fast en ny, blev grymt bra
Trumpet och drivaxeln nermonterat för nya packningar, kanske jag slipper tråkiga överrraskningar med
läckage. Tack för tipset BMGustav
Ny
packbox på gång till drivaxeln till växellådan.
Kanske svårt att se men den gamla är ganska sårig och har allt gjort sitt.
Monterat igen och nytt uttrampningslager på plats.
Vad skall man göra här då??
Bilden är tagen ner i hålet för växelspaken, man ser att spaken har slitit i lägena för framför allt 3, 4, backen och startläget. Som det känns så funkar det när jag växlar men vad gör jag nu när allt ändå är isär. Skall jag riva även för detta? Finns det delar eller går det att svetsa? Någon vänlig själ som har erfarenhet
Svårt att se på bilden här men dom två brickorna upp till vänster har liksom kantrat och sitter på sne. Om jag skall riva växellådan så ser jag väl vad dom gör och hur dom skall sitta men annars, är dom bara att knacka in i nått läge igen eller hur är det med detta??
Inte mycket till
traktor kvar
Delar överallt i hela garaget nu.
Tar lite tid men det blir fint när man lagt ner lite jobb och får bort den röda färgen
Shimsen till bakaxeln har fått sig en pustning också, dom måste ju vara täta dom också.