Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ännu ett vinterprojekt med grålle

118 inlägg • Sida 5 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Grett

#61 » 17:52:41, 23-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du ändå är igång, kolla lagret i fördalaren också. Motorn går så konstigt om det lagret är glappt.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59



Henric Johansson

#62 » 23:00:39, 23-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd.
Hoppas ni slipper kladdföre så hundarna slipper bli snöbollar. God jul, och god jakt.
Bild
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Dirren (trådstartaren)

#63 » 20:11:21, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

GiZZmo skrev:Snyggt!


Tack :thumme:
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

Dirren (trådstartaren)

#64 » 20:12:40, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grett skrev:När du ändå är igång, kolla lagret i fördalaren också. Motorn går så konstigt om det lagret är glappt.


Jajemen det är bytt, finns med tidigare i tråden.

Tack iaf :thumme:
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

Dirren (trådstartaren)

#65 » 20:19:21, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henric Johansson skrev:Trevlig tråd.
Hoppas ni slipper kladdföre så hundarna slipper bli snöbollar. God jul, och god jakt.


Inget roligt när det hänger så på hundarna men det är ju ingen risk att det händer på stövarn iaf. :thumme:
Saknar faktiskt snö, det blir helt kolsvart när det är barmark och helt omöjligt med vakjakt, även om det är måne.
Senast redigerad av Dirren 20:20:19, 03-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

Dirren (trådstartaren)

#66 » 14:14:12, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såja nu har jag fått några timmar i garaget igen så här kommer en hope med bilder på det som hänt under helgen.

Tyvärr så visade det sig att P-ändarna som skall sitta fram inte passar i gängorna :sad: , bak funka klockrent men fram så felar stigningen med kanske nån gänga per tum. Hoppas Agriline löser detta lika snyggt som dom gjorde med mitt felaktiga foder
Bild

Hydraullocket av för att i första hand få isär tryckstångsfästet. Få se vad det slutar med.
Bild

Detta hör väl inte hemma här riktigt :eek:
Bild

Nu till demonteringen. Först säkra gaffeln så det blir stumt. Bild

En rörstump under fjädern som stöd och ett förlängningsrör så släppte det fint i gängan. :thumme:
Bild

Rester av tätningen som skall sitta här :smile:
Bild

Inte så jättestabilt konstruktion att vrida i när det sitter fast, men nu är det isär.
Bild

Halva friktionsbrickan borta vid hydraulspaken, får bli nytt även här.
Bild

Rengjort så nu är det bara att beställa nya packningar och kolvringar.
Bild

Bild

Locket skruva jag fast i arbetsbänken för att kunna jobba med hydraularmarna, dom gick ganska trögt men släppte fint efter en stund med rostlösning och avfettning och en del manskraft :thumme:
Bild

Rent och fint inför monteringen, ny packning skall beställas bara.
Bild

Skruven med vingmutter drog jag naturligtvis av, klent och fastrostat ingen bra kombination. Borrade, försänkte från baksidan och svetsade fast en ny, blev grymt bra :thumme:
Bild

Trumpet och drivaxeln nermonterat för nya packningar, kanske jag slipper tråkiga överrraskningar med läckage. Tack för tipset BMGustav
Bild

Ny packbox på gång till drivaxeln till växellådan.
Bild

Kanske svårt att se men den gamla är ganska sårig och har allt gjort sitt.
Bild

Monterat igen och nytt uttrampningslager på plats.
Bild

Vad skall man göra här då??
Bilden är tagen ner i hålet för växelspaken, man ser att spaken har slitit i lägena för framför allt 3, 4, backen och startläget. Som det känns så funkar det när jag växlar men vad gör jag nu när allt ändå är isär. Skall jag riva även för detta? Finns det delar eller går det att svetsa? Någon vänlig själ som har erfarenhet :help:
Bild

Svårt att se på bilden här men dom två brickorna upp till vänster har liksom kantrat och sitter på sne. Om jag skall riva växellådan så ser jag väl vad dom gör och hur dom skall sitta men annars, är dom bara att knacka in i nått läge igen eller hur är det med detta??
Bild

Inte mycket till traktor kvar :grin: Delar överallt i hela garaget nu.
Bild

Tar lite tid men det blir fint när man lagt ner lite jobb och får bort den röda färgen :thummar:
Bild

Shimsen till bakaxeln har fått sig en pustning också, dom måste ju vara täta dom också.
Bild
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

christianmoller

#67 » 17:56:26, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

OjOJOj,fint blir det.
Dom två brickorna är väl bara tätningar för hålen för stängerna till skiftgafflarna tror jag så dom är nog bara att knacka dit igen,mistänket att får man in dom för långt så begränsar man nog slaget på axeln.
den tredje,går den till någon startkontakt?


/Christian
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Dirren (trådstartaren)

#68 » 21:02:18, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack christianmoller!
Den tredje upp till höger går som du skriver till startkontakten.
Jag har beställt en ny packning idag till locket över växellådan, så jag kommer att lyfta locket och se om det är något jag kan göra åt lägena för växelspaken, då borde jag kunna känna på stängerna och se om det är tajt eller om dom kanske till och med mår gott av att man knackar in brickorna lite till.

Någon som gjort det? tar gärna emot lite tips isf.

Christer
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

BMGustav

#69 » 23:43:30, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du tog av trumpeterna :)

Du sätter väl nya packboxar på drivaxlarna?

När drivaxlarna skall monteras så ska det vara ett visst litet axiellt spel men är det för stort så kommer dom nya packboxarna att slitas ut direkt. Jag använde shimsen men jag ville ha en papperspackning emellan varje shims och anläggningsyta så det inte skulle vara metall mot metall någonstans (inte heller mellan shimsen). Jag litade inte riktigt på att shimsen skulle vara täta mot varandra. Tror även att jag använde packningsmassa på alla ytor, kanske rentav bara packningsmassa på vissa ställen. Jag använde biltemas packningsark och eftersom dom finns i olika tjocklekar så använde jag dom som shims. Jag shimsade mina axlar till noll i spel bara för att det var enklare och kändes bättre. Jag kollade hela tiden att axlarna inte kom att ligga an för hårt mot varandra (de möts på mitten, så kolla även dom ytorna) genom att spänna muttrarna och snurra på navet med en hög växel ilagd (axlarna ska snurra mot varandras riktningar). Det krävs väldigt lågt "anläggningstryck" axlarna emellan för att det ska vara omöjligt att vrida runt dom med bara händerna i naven så metoden är ganska säker. Sen kommer ju axlarna att slita till sig efter ett litet tag.

Kolla även dragarmsfästena mot trumpeterna. Vanligt att dom läcker där eller att muttern på insidan lossnar, enkelt att åtgärda men mycket irriterande på en renoverad maskin.

Brickorna är bara täckbrickor för att täcka hålen man behöver för att montera axlarna till växelförarna. Försök att peta ut dom. När dom är ute så se till att göra dom lite mer skålformade och avfetta platsen där dom ska sitta. Lägg på lite packningsklister eller liknande och tryck i dom igen med den utbuktande sidan mot dig. Knacka sedan mitt på dom med hammare och dorn för att få dom att expandera och fastna. Slå inte för mycket så dom blir raka eller ännu värre, buliga på fel håll eftersom dom då kommer att lossna snabbt igen. Avsluta gärna med lite mer klister eller liknande. Och det finns en kant som brickorna vilar mot så dom går inte att slå för långt.

Angående hydraulen, se till att platan med pumpen, hydraullocket och lyftcylindern monteras med riktiga packningar, dvs ingen packning på tub eftersom det inte håller för trycket.
BMGustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:20, 25-05-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM LM 218
Ferguson T-20
Bolinder Munktell 36

Dirren (trådstartaren)

#70 » 11:47:38, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMGustav skrev:Kul att du tog av trumpeterna :)

Du sätter väl nya packboxar på drivaxlarna?


Tack för dina tips, guld värt när man aldrig skruvat grålle innan.

Klart det kommer nya rep packboxar till drivaxlarna, du tipsade ju om det tidigare :thumme: dom är beställda tillsammans med diverse andra packning bl.a. till hydraulpump och lyftcylinder :smile:

Har även beställt nya packningar till trumpeterna, dom yttre, dom inre fanns inte så där blir det Permatex eller nåt.

Om jag fattar dig rätt med det axiella spelet på drivaxlarna så är det bara att montera ihop och sen känna på det hela för att ev skruva isär igen och justera om det inte är ok???

Det är inte så att du har varit och rivit isär växellådan också :smile:?
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

Dirren (trådstartaren)

#71 » 17:22:57, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev bara en kort stund i garaget i em. åkt på en förkylning som tog en del på motivationen för dagen :sad:

Fick i alla fall lyft locket till växellådan så jag ser lite bättre vad som behöver göras.
Bild

Här ser man nu tydligt hur täckbrickorna för axlarna till växelförarna håller på att krypa ut.
Bild

Fick kupat om och gjort rent sen knackat tillbaka dom igen. Ser lite mer riktigt ut nu.
Bild

Har svårt att tro att det är axlarna som trycker ut brickorna, sitter ett stopp monterat i bakänden som axeln tar i, skulle vara om det är så att det kommit upp olja eller annat emellan bricka och axel och hjälper till isf.
Bild

Jag står och väger nu om jag skall börja montera igen eller om jag skall ta det hela vägen och demontera axlarna och växelförarna för att se om jag kan få bättrat på lägena för växelspaken. :???:

Här kommer en närbild på växelförarna där man tydligare kan se hur det ser ut. Tror säkert att det kan funka i många år till utan att åtgärda men nu är ju allt, nästan allt iaf, nere redan.
Bild


Dom yttre som är för ettan & tvåan / back & start, ser ju ut att vara i stål och borde gå att lägga lite svets på, dessutom sitter dom inte ihop med gaffeln så dom ser ju relativt lätta ut att åtgärda.
Den i mitten för trean & fyran är i mässing eller nån brons så här blir det som jag kan se att fräsa bort den befintliga klacken och skruva alt. löda dit en ny isf. Här lyfter man också med hela gaffeln som det ser ut och det är frågan om det bara är att lyfta eller om man måste riva mer i lådan?
Bild

Hoppas det är någon av er som har varit och rivit i lådan och kan ge mig lite tips, hade varit kanon att veta hur ni har reparerat eller bara om hur det är att ta bort axlar och växelförare.
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

BMGustav

#72 » 18:07:34, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt angående drivaxlarna. I.o.m att du kommer lägga permatex eller liknande för trumpeterna så kommer du att behöva mer shims ute vid axlarna om dom nu inte är så slitna att det går ändå. På min grålle tog dom emot alldeles för hårt trots shimsen och extra papperspackningar och eftersom att axeländarna var lite gropiga (rost skulle jag tro) så slipade jag dom lite lätt och då satt det som en smäck :)

Bäst är ju att inte slipa och hålla på eftersom det bara gör att man riskerar att få ytorna sneda.

Tyvärr har jag inte varit i växellådan alls, det var det ända som var i bra skick på min. Har inte heller inspekterat växelförarna så jag har inget att jämföra med även om det där ser mycket slitet ut. Risken med att dom är så slitna är att spaken kan hoppa ur när någon växel är i.
När grållarna var nya kunde man inte lägga backen eller trycka in startkontakten utan att lyfta spaken (därav fjädern) men den spärren har slitits bort på i princip alla grållar idag.

(Säg till om det inte funkar. Har en hel grållelåda liggandes utan lock. Dock inga lösa växelförare, finns i Skåne :) )

1 person gillar det här inlägget.
BMGustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:20, 25-05-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM LM 218
Ferguson T-20
Bolinder Munktell 36

christianmoller

#73 » 19:10:46, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm...är det inte värt att lägga lite jobb till och fixa det när det ändå är isär och du har ångan uppe :grin: ?
Ang.den i mitten,den borde gå att lägga på med Castolin 18X eller nått annat lod så du slipper ta bort material för att sedan löda dit en ny bit.
Den som går till backen och starten är väl lite grundare än dom andra för att få spärrfunktionen?

mvh
Christian

PS.på min 135:a var det bara att dra ut axlarna och lyfta upp skiftgaffeln.
Senast redigerad av christianmoller 19:12:30, 08-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Grett

#74 » 23:31:50, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det finns angivet i verkstadshandboken hur drivaxlarna ska shimsas. Om jag minns rätt använde jag en indikatorklocka och isåfall borde det finnas ett mått angivet men jag kan minnas fel
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Dirren (trådstartaren)

#75 » 18:31:33, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMGustav skrev:Efter ett tag började det också läcka vid trumpeterna, och då måste bromsar, drivaxlar och störtbåge av en gång till. Nu har du ju både hytt och skärmar av och om du väljer att fixa packboxarna så har du ju också drivaxlarna ur och då är det bara att skruva loss trumpeterna och återmontera med packningssilikon, ca 30 minuters extra arbete per sida. :thummar:



Jag följde ditt råd här BMGustav och tagit bort båda trumpeterna och tänkte täta om flänsarna mot traktorkroppen, jag kollade efter packningar men det fanns inte att köpa enligt Sparex utan det är typ Permatex som gäller.

Detta innebär isf att jag flyttar diffen kanske 0.2mm åt höger in mot pinjongen och minskar det totala avståndet mellan ytteringarna på dom koniska lager som sitter i trumpeterna och diffen hänger i, på kanske 0.4mm, packningen som satt där mätte 0.25 per sida.

Hur funkar det?
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se