Traktor går bra ena dagen dåligt andra dagen...?
Ladda ner användarhandboken under "Downloads" och läs igenom.
Sedan:
Tillräckligt bra startbatteri/startmotor?
Startar bättre med "
kallstart knapp" intryckt?
Kontrollera att stoppen inte delvis ligger på, trots att den borde vara av enligt spaken... Läcker in
luft i bränslesystemet?
( En möjlig orsak är att
inställning för
insprutningspump är rubbad. I användarhandboken finns hur man kontrollerar inställningen. (Finns under downloads... om ni inte har den redan)...)
Det viktigaste är nu: Börja kontrollera de "enkla sakerna". "Rätt handhavande",
Bränsle, Luft,
ventilspel, oljor, inställning insprutningspump, osv. Dvs. sådant som kontrolleras "utifrån". (användarhandboken ger hjälp).
Bränsle: Tank,
Kran, Rör, Filter,
Matarpump osv. fram till insprutningspump.
Luft: Insug
luftrenare vidare till insug motor.
(Insprutningspump har mera sällan fel. Spridarna defekta betydligt oftare.)
Om allting ok fram till insprutningspump men fortfarande problem:
Lossa tryckrören från spridarna och kontrollera genom att köra med startmotorn (max. 10 sekunder i gången..) att bränsle spottar ut i små droppar i varje rör, med REGLAGEN I STARTLÄGE.
Om ok, men fortfarande problem: Kan man misstänka spridarna. Dessa lossas och provtrycks, (verkstad). Spridningsbild och rätt öppningstryck.
(Kompressionstest kan göras när spridarna är borta, berättar invändig kondition. Någorlunda jämt
tryck i alla cylindrar, "nära" värdet enligt tillverkaren, motor OK. Om en eller flere cylindrar har extra lågt värde kan det vara otäta ventiler (fel ventilspel?) eller defekta cylindrar. Defekta cylindrar brukar ge ett "onormalt" högt tryck i vevhuset, bör dock veta vad som är normalt först..... Att göra detta test, kräver en viss vana....)
En motor som stått länge, behöver köras 50-100 timmar, (inkörning) innan man verkligen vet om "renoveringsbehovet invändigt" är nödvändigt. Kolvringar kan ha "fastnat/kärvar" men lossar med inkörning..... osv.
Lycka till, troligtvis ligger felet "utanför" motorn......