Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Optimalt arbetsvarv på traktormotor?

37 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Robban_C

#31 » 00:13:59, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Att utnyttja vridmomentet är vi helt ense om.
Men det där att dieseln drar mindre än bensinaren på tomgång för att vad då? Något måste den ju gå på :klia:
Även en diesel kan ju gå för fett eller för magert.

Det där måste jag fundera på. Men du är säkert snäll och undervisar mig om jag är trög. :grin:
Men nu ska jag skynda mig i säng, det är ju fredag kväll och jag är en gift man. :levitera:

Jag sa inte att den drar mindre än bensinaren, jag sa att den får full mängd luft även när den går på tomgång. Dvs att den har inget trottelspjäll som begränsar luften som en bensinare har.

En diesel kan väl inte gå för magert? När man minskar pådrag så minskar man bränslemängden (men luft får den så mycket den kan dra i sig) och effekten minskar.
Men "magert" går den inte, eller rättare sagt så ska den ju göra det. Dvs den ska gå med luftöverskott.
När den gör FÖR "magert" så sjunker varvtalet för lågt och den stannar, that´s it!


Och ja, jag vet att det finns ett fåtal dieslar med luftspjäll också, bl a en del äldre MB personbilsdieslar hade väl det tror jag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



JoBy

#32 » 01:32:49, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bensinmotor har ett väldigt snävt blandningsförhållande som den fungerar på. För att minska effekten minskar man mängden bränsleluftblandning per kolvslag. Det som även händer är att kompressionstrycket minskar och det minskar även verkningsgraden. Man skulle kunna jämföra det med att istället för en 2-litersmotor med 10:1 i kompression får man en 1-litersmotor med 5:1 i kompression där båda går med full gas. Motorn tappar effekt både av att den drar i sig mindre bränsleluftblandning och att den blir mindre effektiv med lägre kompression. För att få en snål bensinmotor ska den vara så liten och klen att den måste jobba hårt.

En dieselmotor på låglast är mycket effektivare eftersom den fortfarande har fullt kompressionstryck.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Michael Meier

#33 » 07:55:48, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors skrev::off_topic:

Men ändå med tanke på bränsleåtgång och redskap.

Det gamla sättet med att vincha fram redskapen över åkern med lokomobiler tänkte jag på. Samt att jag sett det göras på branta åkrar i alperna.

Om man åsidosätter aspekterna 2 maskiner, ångkraft och en massa extra folk. Utan ser på principen? Blir det mer eller mindre bränsleåtgång om man vinchar över redskapet? (Man slipper ju släpa X antal ton traktor över åkern liksom?)

MVH
Håkan


Fortfarande OT

Självklart mindre, rullmotstånd, vikt och hastighet är parametrarna.

När drivande maskin hamnar mera stationärt är det också enklare att byta energislag.
Och inte att förglömma, fasta obearbetade körspår och/eller räls vid intensivodling.

Men vi har valt frihet/universalmaskinen traktor, sådant ändrar sig när det blir ekonomiskt försvarsbart.

Liknande skillnad på järnväg/lastbil, tar man bort parametrarna, tex, JIT, snabbhet i ändring, dörr till dörr och dylikt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult

#34 » 11:05:40, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev: När man minskar pådrag så minskar man bränslemängden (men luft får den så mycket den kan dra i sig) och effekten minskar.

Så klart! :thumme: Kompressionständare.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jörgen.ottosson

#35 » 11:42:55, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som jag ser som svårast med denna fråga är att det är ett samspel mellan varvtal, gaspådrag och belastning ( effektbehov).

Tror inte man kan säga att en motor alltid är bränslesnålast vid varvtalet för max vridmoment, för om man inte nyttjad det momentet ( har bara halv gas tex.) så är ju förutsättningarna andra.

Dessutom så säger ju max vridmoment bara att där ger motorn högsta vridmomentet (vid full gas), det säger ju inget om det ger flest "Nm" per liter soppa, det kanske du får vid 3/4 gas och 200 varv lägre... :klia: (...bara som exempel.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dsimila

#36 » 20:49:51, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo precis, den borde gå snålast där den har minst förluster(värme, friktion och allt möjligt) i förhållande till effekten.
Och det är oftast på ganska låga varv.
Bild
När motorn inte belastas så drar den givetvis mycket mer bränsle per hästkraft eftersom det går åt ganska mycket kraft bara för att dra runt motorn.

Körde en nyare toyota pickis på jobbet ett tag och den drog _mycket_ mer bränsle vid ~3000 varv än ~2200 varv på plan väg i 90 enligt displayen.
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64

Turbodiesel

#37 » 21:42:40, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Jag vet att det finns ett fåtal dieslar med luftspjäll också, bl a en del äldre MB personbilsdieslar hade väl det tror jag.


Jo det finns, men det används endast för varvtalsregleringen, det påverkar luftmängden ytterst lite.

Det har således ingen som helst "luftbegränsande" funktion..

Vakuumreglerade inspr,pumpar användes på motorer som inte behövde speciellt fin varvtalsreglering, bilar, lastbilar, truckar mm. Det förekom även på några traktorer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se