Mats i Myrhult skrev:Att utnyttja vridmomentet är vi helt ense om.
Men det där att dieseln drar mindre än bensinaren på tomgång för att vad då? Något måste den ju gå på
Även en diesel kan ju gå för fett eller för magert.
Det där måste jag fundera på. Men du är säkert snäll och undervisar mig om jag är trög.
Men nu ska jag skynda mig i säng, det är ju fredag kväll och jag är en gift man.
Jag sa inte att den drar mindre än bensinaren, jag sa att den får full mängd luft även när den går på tomgång. Dvs att den har inget trottelspjäll som begränsar luften som en bensinare har.
En diesel kan väl inte gå för magert? När man minskar pådrag så minskar man bränslemängden (men luft får den så mycket den kan dra i sig) och effekten minskar.
Men "magert" går den inte, eller rättare sagt så ska den ju göra det. Dvs den ska gå med luftöverskott.
När den gör FÖR "magert" så sjunker varvtalet för lågt och den stannar, that´s it!
Och ja, jag vet att det finns ett fåtal dieslar med luftspjäll också, bl a en del äldre MB personbilsdieslar hade väl det tror jag.